به گزارش اکوایران، حماس با اعلام اینکه نیروهایی که از اسرای اسرائیلی در ساختمان‌ها و تونل‌های غزه محافظت می‌کنند «دستورالعمل‌های جدیدی» برای کشتن آن‌ها در صورت نزدیک شدن سربازان اسرائیلی دارند، فصل جدیدی را در جنگ گشود.

به گزارش سی‌ان‌ان، تاکتیک‌های جدید حماس جامعه اسرائیل را برانگیخته‌تر خواهد کرد. در سه روز گذشته، تجمعات در چندین شهر  افزایش یافته و معترضان نتانیاهو را به قربانی کردن اسرائیلی‌ها برای ماندن در قدرت متهم کردند، در حالی که اعضای راست‌گرای ائتلاف او تهدید کرده‌اند که در صورت پایان دادن به جنگ، کابینه را سرنگون خواهند کرد.

پس از یک اعتصاب عمومی که اسرائیل را در روز دوشنبه تقریباً متوقف کرد، هزاران معترض روز سه‌شنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و تظاهراتی در بیت‌المقدس، تل آویو، هود هاشارون، حیفا، هرزلیا و راعانا برگزار کردند. در تل آویو، بزرگترین جمعیت در خارج از دروازه بگین کریا - مقر نظامی - که محلی برای تجمع تظاهرکنندگان از جمله خانواده‌های اسرا اختصاص داده شده بود، تجمع کردند. با این حال، روشن نیست که آیا چنین تظاهرات عمومی نتانیاهو را وادار خواهد کرد تا رویکرد اسرائیل در جنگ غزه را تغییر دهد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که بر خلاف اوایل جنگ، حماس ممکن است دیگر باور نداشته باشد که نگه داشتن اسرا به آن اهرم فشاری بر اسرائیل می‌دهد.

طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطین در گروه بحران، یک اندیشکده مستقر در بروکسل، به سی‌ان‌ان گفت: «حماس موضوع اسرا را از معادله خارج کرده است. کابینه کنونی اسرائیل به هیچ نوع معامله‌ای برای آزادی اسرا علاقه ندارد. فکر نمی‌کنم دیگر آنها را به‌عنوان کارت‌های بازی قابل توجهی در نظر بگیرند.»

ابوعبیده، سخنگوی حماس، شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که دستورالعمل‌های جدید پس از یک «حادثه» در نصیرات به اجرا درآمده است که ظاهراً به عملیات نیروهای دفاعی اسرائیل در ژوئن اشاره دارد که چهار اسیر اسرائیلی را از یک اردوگاه آوارگان در مرکز غزه نجات داد.

این یورش که به کشته شدن 274 فلسطینی انجامید، در اواسط صبح زمانی رخ داد که خیابان‌ها مملو از مردمی بود که در یک بازار مجاور خرید می‌کردند. برخی از نگهبانان کشته شدند و ارتش اسرائیل با موفقیت اسرا را بدون هیچ آسیبی بازگرداند، و این امر اهرم حماس را در مذاکرات با اسرائیل تضعیف کرد. از آن زمان، ارتش اسرائیل یک اسیر دیگر را نجات داده است. فرحان القادی، 52 ساله، یک شهروند اسرائیلی بادیه نشین که هفته گذشته از تونلی در غزه بیرون آورده شد.

مصطفی گفت، هنگامی که حماس در 7 اکتبر حدود 250 نفر را از جنوب اسرائیل به گروگان گرفت، «فکر کردند که می‌توانند از آنها برای معامله تبادل اسرا استفاده کنند.» اگرچه در اوایل نوامبر یک معامله مبادله انجام شد، اما در 10 ماه بعد توافق دیگری حاصل نشد.

اعتراضات اسرائیل1

یک نقطه عطف

نجات‌های اخیر اسرا ممکن است به نتانیاهو کمک کرده باشد تا استدلال کند که اهداف جنگ دوگانه اسرائیل برای نابودی حماس و بازگرداندن اسرا می‌تواند به طور همزمان دنبال شود و فریادهای آتش‌بس برای اسرا را کمتر کند.

اما، پس از قتل شش اسیر بر اساس دستورالعمل جدید حماس، صدها هزار اسرائیلی روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند تا از کابینه نتانیاهو برای آزادی اسرا، در یکی از بزرگترین تظاهرات‌ها از زمان آغاز جنگ، خواستار توافقی شوند.

در عوض، نتانیاهوی سرسخت و جنگ طلب از اولین اظهارنظرهای عمومی خود از زمان کشف اجساد استفاده کرد تا استراتژی خود را در نوار غزه تقویت کند. او گفت که اسرائیل به شدت از حماس به خاطر کشتن شش اسیر انتقام خواهد گرفت و اشاره کرد که پاسخ شبیه به حمله به حزب‌الله در ماه ژوئیه که فؤاد شکر، فرمانده ارشد این گروه را کشت، خواهد بود.

او بار دیگر بر تعهد خود به جنگ تا شکست حماس تاکید کرد و تکرار کرد که سربازانش را از مرز غزه و مصر خارج نمی‌کند. نقطه اختلاف جدیدی که بار دیگر مذاکرات را برای دستیابی به توافق از مسیر خارج می‌کند.

اوری گلدبرگ، تحلیلگر سیاسی به سی‌ا‌ن‌ان گفت: «نکته‌ای که بسیاری از اسرائیلی‌ها دریافتند این است که دنبال کردن حماس منجر به بازگشت اسرا نمی‌شود. این امر مانع از بازگشت اسرا می‌شود.» او گفت:  «روشن شد که حضور ارتش اسرائیل نقش مستقیمی در تصمیم حماس برای کشتن آنها داشت. این احساس که کابینه نتانیاهو ناتوان است، اینکه نتانیاهو همه این کارها را به خاطر خودش انجام می دهد، اکنون برای بسیاری از مردم بسیار واضح‌تر شده است. بنابراین فکر می‌کنم این یک نقطه عطف است.»

نمرود نوویک، یکی از اعضای انجمن سیاست اسرائیل و مشاور ارشد سابق شیمون پرز، نخست وزیر فقید، گفت که بسیاری از اسرائیلی‌ها در سه روز گذشته دو موج غم و اندوه را احساس کرده‌اند: اول، برای مرگ شش اسیر، و سپس، پس از سخنرانی نتانیاهو، «درک این که نتانیاهو مصمم به دنبال کردن اشغال بی‌پایان غزه است.»

اعتراضات اسرائیل

خط قرمز جدید

کشته شدن 6 اسیر همچنین باعث بروز آخرین درگیری بین نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل شد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، این دو مرد با عصبانیت در مورد اینکه آیا به عنوان بخشی از هرگونه توافق آتش‌بس، ارتش اسرائیل باید کریدور فیلادلفی را ترک کند، بحث کردند.

اگرچه نتانیاهو اخیراً به شدت اصرار کرده است که اسرائیل به دلایل امنیتی حضور نظامی خود را در کریدور حفظ کند، اما حماس مدتهاست که آشکارا مخالفت کرده است. گفته می‌شود که گالانت به نتانیاهو گفته است که اصرار بر این شرط به این معنی است که «توافقی وجود نخواهد داشت و هیچ اسیری آزاد نخواهد شد.»

نتانیاهو

اصرار بر حفظ نیروها در امتداد کریدور همچنین ممکن است منجر به تنش بیشتر بین اسرائیل و ایالات متحده شود، که در طول مذاکرات چند ماهه اصرار داشت که اسرائیل باید پس از جنگ به طور کامل از غزه خارج شود.

رئیس جمهور جو بایدن روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو به اندازه کافی برای دستیابی به توافق تلاش می‌کند، به سادگی گفت: «نه».