به گزارش اکوایران، روز دوشنبه پس از آغاز اعتصاب سراسری توسط بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، برای تحت فشار قرار دادن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر برای موافقت با توافق بازگرداندن اسرا، خدمات شهری در چندین منطقه اسرائیل مختل شد.

رئیس اتحادیه هیستادروت که نماینده صدها هزار کارگر در سراسر اقتصاد اسرائیل است، روز یکشنبه پس از کشف اجساد شش اسیر در تونلی در جنوب غزه، خواستار اعتصاب همگانی شد.

به نوشته رویترز، بازگشت اجساد اسرایی که ادعا می‌شود بین 48 تا 72 ساعت قبل از پیدا شدن توسط نیروهای اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شدند، شوک عمیقی را در اسرائیل برانگیخت و حداقل نیم میلیون نفر را بر آن داشت تا در اعتراضات روز یکشنبه به خیابان‌های بیت المقدس و تل‌آویو بیایند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، خواستار رد فراخوان اعتصاب توسط دادگاه کار اسرائیل شد، دادگاهی که قرار بود در اواسط صبح تشکیل شود، اما بخش‌های زیادی از اقتصاد تحت تأثیر این فراخوان اعتصاب قرار گرفتند که بسیاری از گروه‌های کارفرما از جمله تولیدکنندگان و بخش فناوری پیشرفته از آن حمایت کردند.

بسیاری از خدمات در فرودگاه بن گوریون، مرکز اصلی حمل و نقل هوایی اسرائیل، به حالت تعلیق درآمد، اگرچه پروازهای ورودی همچنان می‌توانند فرود بیایند، در حالی که خدمات اتوبوس و ریلی در بسیاری از مناطق تعطیل شد.

کارگران بندر تجاری اصلی اسرائیل، حیفا نیز اعتصاب کردند.

بیمارستان‌ها نیمه تعطیل و بانک‌ها به طور کامل تعطیل بودند، اما بسیاری از مشاغل بخش خصوصی باز بودند. با این حال کارفرمایان به کارکنان اجازه ‌دادند به اعتصاب بپیوندند، بنابراین بسیاری از خدمات مختل شده است.

این اعتصابات به دنبال اعتراضات چند ماهه خانواده‌هایی رخ می‌دهد که نماینده برخی از اسرا بودند و بر اختلافات عمیقی تأکید می‌کند که در اسرائیل بر سر رویکرد نتانیاهو در قبال آتش‌بس ایجاد شده است.

نتانیاهو علیرغم فشارهای وزیر دفاع خود و همچنین ژنرال‌های ارشد و مقامات اطلاعاتی، بر حفظ نیروهای اسرائیلی در نقاط کلیدی نوار غزه پس از هرگونه آتش‌بس تاکید کرده است.

حماس هرگونه حضور اسرائیل را رد کرده و با وجود تلاش‌های دیپلمات‌های مصری و قطری و سفرهای مکرر مقامات ارشد آمریکایی به منطقه که خواستار توافق شده‌اند، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات برای توقف درگیری و بازگرداندن اسرا به خانه مشاهده نشده است.

حماس هنوز 101 اسیر از 253 اسیری را که در حمله اکتبر سال گذشته ربوده شدند، در اختیار دارد.