به گزارش اکوایران، وزیر خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد بر سر 90 درصد از مسائل و موضوعات برای توافق آتش‌بس غزه حاصل شده اما همچنان مسائل مهم و حیاتی باقی مانده است.

به نوشته میدلیست نیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: واشنگتن همچنان در راستای دستیابی به توافق آتش بس در غزه، در حال انجام مذاکرات فعال با شرکای خود در قطر و مصر است.

 او در ادامه از جنبش حماس و اسرائیل خواست تا بر سر این مسائل باقی مانده برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه به توافق برسند.

وزیر خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی در هاییتی اشاره کرد: واشنگتن در روزهای پیش‌رو، پیشنهادهای بیشتری روی میز مذاکرات قرار خواهد داد.

در همین شرایط، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در کنفرانس مطبوعاتی با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان تاکید کرد هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینی ها از کرانه باختری به کشورش، به مثابه اعلان جنگ با اردن است.

الصفدی با بیان آنکه اقدامات اسرائیل در میدان تمامی فرصت ها برای دستیابی به صلح عادلانه در فلسطین را از بین برده، اشاره کرد که کشورش از توافق برای تبادل اسیران حمایت می کند اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مواضع خود را تغییر داده و از تعهدات خود عقب نشینی کرده است.

او ضمن مخالفت با ادعاهای اسرائیل در خصوص محور فیلادلفیا و مرزها با اردن تاکید کرد کشورش با هرگونه رویکردی که نوار غزه را جزئی جدا از کرانه باختری، تلقی می کند، نمی پذیرد و این رژیم باید از غزه عقب نشینی کند.

وزیر خارجه اردن از آلمان خواست تا وزرای افراطی اسرائیل مانند ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم را به علت نقض قانون بین المللی تحریم کند.

از طرفی دیگر بربوک به نیاز به آتش بس انسان دوستانه و عقب نشینی از گذرگاه رفح و تقویت کمک های انسان دوستانه به اهالی غزه اشاره و بر مخالفت با هرگونه اقدامات برای ناامنی در قدس تاکید کرد. او ضمن ابراز نگرانی از خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری اعلام کرد «اسرائیل» باید از غیرنظامیان در برابر تجاوزات شهرک نشینان محافظت کند.