به گزارش اکوایران، برخی منابع از توافق میان بغداد و واشنگتن خبر داده‌اند که بر اساس آن صدها نیروی نظامی آمریکایی در سال اول  این توافق از عراق خارج خواهند شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به گفته چندین منبع آگاه، ایالات متحده و عراق در مورد طرح‌هایی برای خروج نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده از عراق به تفاهم رسیده‌اند.

به گفته این منابع، این طرح، به طور اصولی مورد توافق قرار گرفته است، اما مستلزم تصویب نهایی از سوی هر دو پایتخت است، که بر اساس آن صدها نیروی ائتلاف تا سپتامبر 2025 خاک عراق ترک خواهند کرد و بقیه نیروها حداکثر تا پایان سال 2026 در عراق خواهند ماند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «ما یک توافق را در دست داریم و اکنون فقط این سوال است که چه زمانی آن را اعلام کنیم».

ایالات متحده و عراق هم‌چنین به دنبال ایجاد یک رابطه مستشاری جدید هستند که می‌تواند شاهد باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در عراق پس از خروج از این کشور باشد.

به گفته این منابع، اعلام رسمی در ابتدا برای هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل تشدید تنش منطقه‌ای مربوط به جنگ اسرائیل در غزه و به منظور روشن کردن برخی جزئیات باقی مانده به تعویق افتاد.

چندین منبع گفتند که این قرارداد ممکن است در ماه جاری اعلام شود. فرهاد علاالدین، مشاور امور خارجه نخست وزیر عراق، گفته که مذاکرات فنی با واشنگتن درباره خروج ائتلاف به پایان رسیده است. او گفت: «ما اکنون در آستانه انتقال روابط بین عراق و اعضای ائتلاف بین‌المللی به سطح جدیدی با تمرکز بر روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هستیم».

این توافق پس از بیش از شش ماه گفت‌وگو بین بغداد و واشنگتن که توسط نخست‌وزیر محمد شیعه السودانی در ژانویه و در بحبوحه حملات گروه‌های مسلح عراقی  به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های عراق آغاز شد، صورت گرفت. حملات موشکی و پهپادی منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد که منجر به چندین دور انتقام‌جویی مرگبار آمریکا شد که تلاش‌های ظاهری دولت آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق را پس از دهه‌ها درگیری تهدید کرد.

httpscloudfront-us-east-2.images1

 

بر اساس این طرح، تمامی نیروهای ائتلاف پایگاه هوایی عین الاسد در غرب استان الانبار را ترک کرده و تا سپتامبر 2025 حضور خود در بغداد را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد.

انتظار می‌رود که نیروهای ایالات متحده و سایر نیروهای ائتلاف تقریباً یک سال دیگر تا پایان سال 2026 در اربیل، در منطقه نیمه خودمختار شمال کردستان، باقی بمانند تا عملیات‌های جاری علیه داعش در سوریه را تسهیل کنند.

این عقب‌نشینی نشان دهنده تغییر قابل توجهی در موضع نظامی واشنگتن در منطقه خواهد بود. در حالی که مقامات ایالات متحده در درجه اول بر روی مقابله با داعش متمرکز هستند، اما ادعا می کنند که حضور آن‌ها به عنوان یک موقعیت استراتژیک در برابر نفوذ ایران نیز عمل می کند. به گفته مقامات آمریکایی، با تشدید تقابل منطقه‌ای اسرائیل و ایران، این موضع اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است، چرا که به گفته مقامات آمریکایی، نیروهای عراقی در ماه‌های اخیر راکت‌ها و پهپادها را به سمت اسرائیل شلیک کردند.

السودانی، نخست‌وزیر، اظهار داشته  که اگرچه از کمک نیروهای آمریکایی قدردانی می‌کند، اما آن‌ها به محلی برای بی‌ثباتی تبدیل شده‌اند، که اغلب مورد هدف قرار می‌گیرند و با حملاتی که اغلب با دولت عراق هماهنگ نیست، پاسخ می‌دهند.

این توافق، زمانی که اعلام شود، احتمالاً یک پیروزی سیاسی برای السودانی خواهد بود، زیرا او موقعیت عراق را به عنوان متحد واشنگتن و تهران متعادل می کند. مرحله اول خروج یک ماه قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق برای اکتبر 2025 به پایان می‌رسد.

یک مقام آمریکایی گفت: برای ایالات متحده، چارچوب زمانی دو ساله «اتاق تنفسی» را فراهم می‌کند، که امکان موازنه احتمالی را در صورت تغییر وضعیت منطقه‌ای فراهم می‌کند.