به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روز شنبه گفت که کشورهای اسلامی باید علیه «تهدید رو به رشد توسعه‌طلبی» اسرائیل اتحاد تشکیل دهند. این اظهارات با سرزنش وزیر خارجه اسرائیل مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنان اردوغان در رابطه با اتحاد جهان اسلام علیه اسرائیل پس از آن مطرح شد که مقامات ترکیه‌ای و فلسطینی از کشته‌شدن یک زن آمریکایی-ترک توسط نیروهای این رژیم طی اعتراضات علیه گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی خبر دادند.

اردوغان در رویداد انجمن مدارس اسلامی در نزدیکی استانبول گفت: «تنها گامی که می‌تواند تکبر، یاغیگری و تروریسم دولتی اسرائیل را متوقف کند، اتحاد کشورهای اسلامی است». او خاطرنشان کرد اقدامات اخیر ترکیه برای بهبود روابط با مصر و سوریه با هدف «تشکیل یک خط همبستگی علیه تهدید رو به رشد توسعه‌طلبی» است که به گفته او، لبنان و سوریه را نیز تهدید می‌کند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای ادعایی سخنان اردوغان را «دروغ خطرناک و تحریک‌آمیز» خواند و مدعی شد رهبر ترکیه سال‌هاست با ایران همکاری می‌کند تا رژیم‌های میانه‌روی عرب منطقه را تضعیف کند.

هفته گذشته، اردوغان میزبان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در آنکارا بود و آن‌ها در اولین دیدار ریاست‌جمهوری طی ۱۲ سال گذشته، درباره جنگ غزه و راه‌های ترمیم بیشتر روابط طولانی‌مدت دو کشور گفتگو کردند. روابط بین آن‌ها در سال ۲۰۲۰ و زمانی آغاز شد که ترکیه تلاش دیپلماتیک برای کاهش تنش با رقبای منطقه‌ای بیگانه، از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی را آغاز کرد.

در ماه جولای، اردوغان گفت که ترکیه از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه «در هر زمانی» دعوت می‌کند تا گفتگویی برای بازگرداندن روابط بین دو همسایه که پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ قطع شد، انجام بگیرد.

پس از حادثه روز جمعه، ارتش اسرائیل گفت که در حال بررسی گزارش‌هایی است که یک زن خارجی «در نتیجه تیراندازی در این منطقه کشته شده است. جزئیات حادثه و شرایطی که او مورد اصابت گلوله قرار گرفته است تحت بررسی است».