به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی می‌گویند که کاخ سفید در حال ارزیابی مجدد استراتژی خود برای آزادی اسرا و آتش بس در توافق غزه است. به نوشته اکسیوس، در حالی که اسرائیل و حماس هر دو در مذاکرات مواضع سخت‌تری اتخاذ می‌کنند، دستیاران ارشد جو بایدن در حال بررسی این هستند که آیا ارائه پیشنهاد جدید نتیجه‌ای دارد یا خیر.

بایدن، که شخصاً درگیر ترسیم استراتژی ایالات متحده است، می‌خواهد به فشار آوردن برای رسیدن به توافق ادامه دهد، اما مشاوران او فکر می‌کنند پیشنهاد جدید در حال حاضر به جایی نمی‌رسد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و بیل برنز، مدیر سیا در روزهای اخیر گفتند که ایالات متحده می‌تواند یک پیشنهاد جدید و به روز شده را در روزهای آینده ارائه کند، اما دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند چنین اقدامی قریب الوقوع نیست.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «این دوره سختی است. کارکنان در کاخ سفید غمگین، ناراحت و ناامید هستند. ما هنوز در حال کار هستیم، اما قرار نیست به زودی چیزی را ارائه کنیم. ما در شرایط سختی قرار داریم.»

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که مشاوران ارشد بایدن در هفته گذشته در حال بررسی وضعیت مذاکرات بوده‌اند و نسبت به شانس دستیابی به توافق در آینده نزدیک بسیار بدبین شده‌اند.

به گفته مقامات، قتل شش اسیر توسط حماس، از جمله شهروند آمریکایی، هرش گلبرگ پولین، و درخواست جدید این گروه برای آزادی 100 زندانی فلسطینی دیگر که در حال گذراندن حبس ابد به اتهام قتل اسرائیلی‌ها هستند، باعث بدبینی در کاخ سفید شد.

همزمان، هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته بر درخواست خود برای حفظ کنترل نظامی کامل اسرائیل در امتداد کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه تاکید کرد، در کاخ سفید ناامیدی ایجاد کرد.

هفته گذشته وقتی از بایدن سوال شد که آیا فکر می‌کند نتانیاهو به اندازه کافی برای دستیابی به توافق تلاش می‌کند، او گفت «نه».

مقامات گفتند که کاخ سفید با یک دوراهی دشوار روبرو است زیرا احساس می‌کنند یحیی سنوار، رهبر حماس در حال حاضر خواهان توافق نیست.

مقامات گفتند و حتی اگر چنین باشد، بایدن نمی‌خواهد فشارهایش به عنوان پاداش دادن به حماس پس از کشتن اسرا و طرح درخواست‌های بیشتر در نظر گرفته شود.

دولت بایدن هنوز در حال کار با قطر و مصر بر روی یک پیشنهاد دقیق‌تر برای توافق است، اما به فرمولی که بتواند شکاف‌های فعلی را پر کند، دست نیافته است.

مقامات آمریکایی گفتند که بیشتر تمرکز بر این است که ببینند آیا مصری‌ها و قطری‌ها می‌توانند سنوار را برای کاهش خواسته‌هایش تحت فشار بگذارند یا خیر.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که در روزهای اخیر پیشرفت عمده‌ای حاصل نشده است.

برنز روز شنبه در کنفرانس فایننشال تایمز در لندن گفت که هر چقدر هم که میانجی‌ها روی فرمول‌های خلاقانه کار کنند، در نهایت این سنوار و نتانیاهو خواهند بود که باید تصمیمات دشوار بگیرند.»

او گفت: «در پایان، این موضوع اراده سیاسی است و اینکه آیا رهبری هر دو طرف مایلند تشخیص دهند که کافی است و زمان تصمیم‌های سخت و سازش فرا رسیده است یا خیر.»

برنز گفت امیدوار است نتانیاهو و سنوار متوجه شوند که خطرات چقدر زیاد است و با حرکت به سوی توافق موافقت کنند.

برنز گفت: «ما تا جایی که می‌توانیم با سایر میانجیگران به کار خود ادامه خواهیم داد زیرا هیچ جایگزینی برای توافق گروگان‌ها و آتش بس وجود ندارد. آنچه در اینجا در خطر است گروگان‌هایی هستند که هنوز در تونل‌های غزه زنده هستند و زندگی غیرنظامیان بی گناه در غزه.»