به گزارش اکوایران، روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش کنترل کامل یک شهر در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند، این در حالی است که نیروهای مسکو در شهر مهم استراتژیک پوکروفسک پیشروی می‌کنند و به دنبال نفوذ در خطوط مقدم دفاعی اوکراین هستند.

نیروهای روسیه که از زمان تهاجم در فوریه 2022 حدود یک پنجم اوکراین را کنترل می‌کنند، در حال پیشروی در شرق اوکراین هستند تا کل دونباس را که تقریباً نصف ایالت اوهایو آمریکا است، تصرف کنند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر نوورودیوکا را که در 12 کیلومتری پوکروفسک، مرکز راه آهن و جاده مهم نیروهای اوکراینی، تصرف کرده‌اند. این شهر قبل از جنگ 14000 نفر جمعیت داشت.

یوری پودولیکا، یک وبلاگ نویس بانفوذ اوکراینی الاصل و طرفدار روسیه، نقشه‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای روسی در دست‌کم دو نقطه در کمتر از 7 کیلومتری پوکروفسک به نوورودیوکا حمله می‌کنند.

ستاد کل ارتش اوکراین در گزارشی که عصر یکشنبه منتشر شد، جزئیات درگیری در سراسر بخش پوکروفسک، از جمله نوورودیوکا را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که 29 تلاش برای پیشروی روسیه دفع شده و هفت درگیری ادامه دارد. «نیروهای ما در حال اتخاذ تدابیری برای حفظ مواضع تعیین شده هستند.»

اما یک افسر اوکراینی هفته گذشته در مصاحبه‌ای که توسط رادیو آزادی پخش شد، گفت که نیروهای اوکراینی نوورودیوکا را به این دلیل که مواضع در آنجا برای دفاع مساعد نیست، ترک کرده‌اند.

وبلاگ محبوب جنگ اوکراین می‌گوید نیروهای روسی روستای نولسکا در جنوب شرقی را تصرف کرده‌اند.

شکست عملیات کورسک؟

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هفته گذشته گفت که تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه نتوانسته پیشروی روسیه در شرق اوکراین را کند کند و دفاع کیف در مقدم را تضعیف کرده است.

کورسک

فرمانده ارشد نظامی اوکراین اما روز پنجشنبه گفت که حمله کیف به منطقه کورسک موثر بوده است. او گفت که نیروهای روسی در شش روز گذشته هیچ پیشرفتی در پیشروی خود در پوکروفسک نداشته‌اند.

به گفته او یکی از اهداف تهاجم کورسک منحرف کردن نیروهای روسیه از مناطق دیگر، در درجه اول پوکروفسک و کوراخوف بود. او افزود که روسیه تعداد زیادی نیرو را به سمت کورسک فرستاده، اما در حال تقویت جبهه پوکروفسک نیز بود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که عملیات کورسک همچنین برای جلوگیری از عبور نیروهای روسی از مرز بوده است.

روسیه در حال حاضر حدود 80 درصد از دونباس را تحت کنترل دارد. با توجه به سرعت پیشروی‌های اخیر روسیه در شرق، برخی وبلاگ نویسان جنگ روسی نگرانی خود را در مورد خستگی ارتش ابراز کرده‌اند.

پوتین بیش از دو سال و نیم پیش در اقدامی که آن را عملیات نظامی ویژه می‌خواند، دستور اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین را صادر کرد. اوکراین و حامیان غربی آن متعهد شده‌اند که نیروهای روسی را شکست دهند و تمام نیروهای روسیه را بیرون کنند.