به گزارش اکوایران، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه در مقر این نهاد در شهر وین اتریش شروع شد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس جلسه افتتاحیه را با سخنرانی در مورد چالش‌های هسته‌ای پیش روی جهان آغاز کرد و در بخشی از اظهارتش، به موضوع ایران پرداخت.

هیچ پیشرفتی در حل مسائل برجسته پادمان

طبق بیانیه‌ای که در وبگاه آژانس منتشر شده، گروسی در مورد مسئله هسته‌ای ایران گفت: «در مورد مسئله برنامه هسته‌ای ایران، گزارش اخیر من در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اختیار دارید. همانطور که مشاهده کردید، ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد ایران همچنان در حال افزایش بوده و ایران تعداد آبشارهایی که برای غنی‌سازی UF6 استفاده می‌کند را افزایش داده است. بیش از سه سال و نیم است که ایران اجرای تعهدات هسته‌ای خود در چهارچوب برجام، از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی خود متوقف کرده و بنابراین، بیش از سه سال و نیم است که آژانس فاقد دسترسی مکمل است. در نتیجه، آژانس اطلاعات در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و بلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ معدن اورانیوم ایران را از دست داده است».

گروسی با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) گفت: «همچنین گزارش من در مورد توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. هیچ پیشرفتی در حل مسائل برجسته پادمان حاصل نشده است. ایران می‌گوید تمام مواد هسته‌ای، فعالیت‌ها و مکان‌های مورد نیاز در چهارچوب توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی را اعلام کرده است». به ادعای او: «با این حال، این گفته با یافته‌های آژانس مبنی بر وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در مکان‌های اعلام‌نشده ایران ناسازگار است. آژانس نیاز دارد که مکان فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده را بداند».

او افزود: «ایران همچنان کد اصلاح‌شده ۳.۱ که یک تعهد قانونی برای این کشور بوده را اجرا نمی‌کند و اعلام داشته که اجرای چنین تعهدی را تعلیق کرده است».

گروسی ضمن درخواست از تهران، مدعی شد: «این مسائل پادمانی برجسته ناشی از تعهدات ایران در چهارچوب توافقنامه پادمان جامع خود بوده و باید برای اینکه آژانس بتواند اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است، حل شود».

امید به پزشکیان

مدیرکل آژانس با اذعان به توقف اجرای بیانیه ۲۰۲۳، گفت: «در ۱۵ ماه گذشته، هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است». او از ایران خواست: «در چهارچوب توافق ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک همچنان چهارچوبی را برای همکاری با آژانس و رسیدگی به مسائل پادمانی برجسته فراهم می‌سازد، از ایران می‌خواهم که با مشارکت جدی با پیشنهادات مشخص آژانس، بیانیه مشترک را اجرا کند».

با نگاه به آینده مناسبات تهران و آژانس در پی پیروزی مسعود پزکشیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گروسی با ابراز امیدواری گفت: «پس از انتخابات ایران، با رئیس‌جمهور پزشکیان مکاتبه داشته و تمایل خود برای دیدار با او در تهران جهت از سر گیری گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران را اعلام کردم. او موافقت کرد که در زمان مناسب با من دیدار کند. من ایران را تشویق می‌کنم که چنین دیداری را در آینده‌ای نه چندان دور تسهیل کرده تا بتوانیم گفتگویی سازنده برقرار کنیم که سریعاً به نتایج واقعی منجر شود».