به گزارش اکوایران، معاون‌اول جو بایدن به طور مفصل برای مناظره آماده شده بود و تقریباً هر پاسخ هر سؤال طوری می‌داد که انگار برای برانگیختن خشم رئیس‌جمهور سابق طراحی شده بود. هریس به ترامپ گفت که رهبران جهان به او می‌خندند و رهبران نظامی او را «ننگ» می‌دانند. او ترامپ را «ضعیف» و «اشتباه» خواند. او گفت که ترامپ توسط ۸۱ میلیون رأی‌دهنده‌ای که در ۲۰۲۰ به بایدن رأی داده بودند، از کارش برکنار شد.

هریس گفت: «معلوم است که او برای هضم این موضوع بسیار مشکل دارد».

ترامپ اغلب از کنترل خارج می‌شد. او مکرراً با صدای بلند اصرار داشت که سری از دروغ‌ها درست است. رئیس‌جمهور سابق ادعاهایی را درباره تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ تکرار کرد. او یک تئوری توطئه در مورد مهاجران که حیوانات خانگی می‌خورند را مطرح کرد و در مورد حمایت دموکرات‌ها از سقط جنین پس از تولد نوزادان دروغ گفت.

او تصویر وحشتناکی از ایالات متحده ترسیم کرد که یادآور هشداری بود که در مراسم تحلیف سال ۲۰۱۷ داده بود. ترامپ گفت: «ما با ملتی در حال مرگ روبروییم». با پایان‌یافتن مناظره، تیلور سوئیفت، خواننده و نماد فرهنگ پاپ در اینستاگرام نوشت که از نامزد دموکرات‌ها حمایت می‌کند. او پست خود را با عنوان «تیلور سوییفت، بانوی گربه‌ای بی‌فرزند» امضا کرد که اشاره‌ای به اظهارات جنجالی جی‌دی ونس، معاون‌اول ترامپ بود.

سی‌ان‌ان در گزارشی ۷ نکته اصلی از مناظره صبح چهارشنبه ترامپ و هریس را تهیه کرده که توسط اکوایران ترجمه شده است و تقدیم خوانندگان می‌گردد.

تمسخر تجمعات ترامپ

هریس با یک برنامه خاص به صحنه مناظره آمد: ترامپ را از بازی خارج کند و از هر لحاظ موفق عمل کرد. زمانی که معاون رئیس‌جمهور به پرونده‌های حقوقی و جنایی رئیس‌جمهور سابق اشاره کرد، ترامپ دم به تله داد. وقتی او را به خاطر بر هم زدن شانس تصویب یک لایحه دو حزبی بر سر موضوع مهاجرت سرزنش کرد، ترامپ در دامش افتاد. وقتی هریس با کنایه گفت که تجمع‌های ترامپ کسل‌کننده هستند، رئیس‌جمهور سابق طعمه را کامل به دندان گرفته بود.

به جای پرداختن به مسائلی که توسط مجریان مطرح شد، از جمله چند مورد که ترامپ آن‌ها نقاط قوت سیاسی خود می‌داند، رئیس‌جمهور سابق در مورد مفرح‌بودن گردهمایی‌هایش، ادعاهایی مبنی پرونده‌سازی دولت بایدن علیه او و اصرار بر اینکه مهاجران حیوانات خانگی آمریکایی‌ها را می‌خورند، سخن گفت.

انتخابات آمریکا

پس از اینکه هریس او را به خاطر سنگ‌اندازی در تصویب لایحه مهاجرتی مورد انتقاد قرار داد، ترامپ گفت: «آن‌ها (مهاجران) سگ‌ها را می‌خورند، افرادی که وارد کشور شده‌اند، گربه‌ها را می‌خورند، حیوانات خانگی افرادی که آنجا زندگی می‌کنند را می‌خورند».

هریس طوری نگاه می‌کرد که انگار گیج شده بود، اما به ندرت به ادعاهای ترامپ می‌پرداخت؛ گویی اینکه به او اجازه داده آزادانه حرفش را بزند، راضی بود. به نظر می‌رسید ترامپ خصوصاً از کنایه معاون‌اول بایدن در مورد تجمع‌های انتخاباتیش ناراحت بود. حتی پس از اینکه مجری سعی کرد بحث را به مهاجرت بازگرداند، رئیس‌جمهور سابق دوباره به موضوع تجمع‌ها پرداخت.

او گفت: «اول، اجازه دهید در مورد تجمع‌ها پاسخ دهم» و قبل از توضیح در مورد رویدادهای انتخاباتیش، تجمعات هریس را مسخره کرد. ترامپ افزود: «مردم تجمع‌های من را ترک نمی‌کنند، ما بزرگ‌ترین تجمع‌ها، شگفت‌انگیزترین تجمع‌ها در تاریخ سیاست را داریم».

ساعت اول بحث به همین شکل پایان یافت؛ ترامپ به طور مفصل درباره انتخابات ۲۰۲۰ صحبت کرد که به گفته او، در آن تقلب شده بود.

مانور ترامپ بر تئوری‌های توطئه

علی‌رغم سیگنال‌هایی که حتی از سوی معاون‌اولش داده شده بود، ترامپ از تکرار تئوری توطئه‌های جنجالی خودداری نکرد. رئیس‌جمهور سابق این تئوری توطئه بی‌اساس را مطرح کرد که مهاجران از کشور هائیتی که ساکن اسپرینگ‌فیلد ایالت اوهایو شده‌اند، گربه‌ها و سگ‌های مردم را می‌خورند.

انتخابات آمریکا

وقتی مجری به این موضوع اشاره کرد که مقامات شهری هرگونه شواهد چنین ادعایی را رد می‌کنند، ترامپ بر حرف خود پافشاری کرد و گفت که در تلویزیون این‌گونه می‌گویند و هنگامی که تحت فشار قرار گرفت، تنها وعده داد که حقیقت را خواهیم فهمید.

زمانی که بحث به سمت موضوع جرم و جنایت رفت، ترامپ گفت که جنایت در ایالات متحده برخلاف سایر نقاط جهان افزایش یافته است. مجری نیز اشاره کرد که طبق داده‌های اف‌بی‌آی، جرم و جنایت در چند سال گذشته کاهش یافته است. ترامپ بار دیگر به تئوری توطئه دیگری مبنی بر اینکه اف‌بی‌آی عمیقاً فاسد بوده و «بیانیه‌های دروغ» صادر می‌کند، اشاره کرد.

بعداً در مناظره، ترامپ استدلال کرد که انتخابات ایالات متحده به هم ریخته و مدعی شد که دموکرات‌ها در تلاشند تا مهاجران غیرقانونی در انتخابات رأی بدهند.

بحث آتشین سقط جنین، موضوع کلیدی هر دو نامزد

هیچ لحظه‌ای به اندازه بحث سقط جنین تفاوت بین عملکرد بایدن در مناظره ماه ژوئن و هریس در مناظره روز چهارشنبه را برجسته نساخت.

معاون رئیس‌جمهور که مدت‌هاست یکی از قوی‌ترین حامیان حق سقط جنین بوده، توانست به دفاع رئیس‌جمهور سابق از سیاست سقط جنین خود به گونه‌ای پاسخ دهد که بایدن نتوانست.

انتخابات آمریکا اسراییل

سه نفر از قضات دیوان عالی که حمایت‌های فدرال از سقط جنین را لغو کرده‌اند، توسط رئیس‌جمهور سابق منصوب شده بودند. با این حال، ترامپ تلاش کرد تا موضع خود در این موضوع را با انتقاد از ممنوعیت شش‌هفته‌ای سقط جنین و با حمایت از استثناها در برخی موارد، تعدیل کند. اما او همچنین از لغو قانون «رو علیه وید» دفاع کرد. ترامپ گفت: «اکنون این موضوع به دولت فدرال مربوط نیست. من با انجام این کار یک خدمت بزرگ انجام دادم. انجام این کار شجاعت می‌خواست».

رئیس‌جمهور سابق چندین مورد از استدلال‌هایی که در جریان مناظره ماه ژوئن خود با بایدن درباره سقط جنین مطرح کرده بود را تکرار کرد. علی‌رغم مقاومت گسترده دموکرات‌ها و برخی مستقل‌ها، او مدعی شد که «همه» می‌خواستند تصمیم‌گیری در مورد سقط جنین به ایالت‌ها بازگردد. او همچنین به اظهارات که فرماندار سابق ویرجینیا در مورد سقط جنین بعد از تولد نیز اشاره کرد.

هریس با برجسته‌کردن مواردی که برخی قربانیان تجاوز نتوانسته‌اند سقط جنین کنند یا برای دریافت خدمات سقط جنین با مشکل مواجه بودند، به اظهارات ترامپ پاسخ داد.

هریس گفت: «دوست دارید در مورد این موضوع صحبت کنید که مردم چه می‌خواستند؟ زنان بارداری هستند که جنینشان در رحم مرده و به دلیل ترس پرستارها و دکترها از رفتن به زندان، از سقط جنین محروم می‌شوند و مجبورند در گوشه‌ای از پارکینگ خودشان جنین را سقط کرده و دچار خونریزی شوند».

ترامپ خودخواه!

هریس در تلاش برای معرفی خود به رأی‌دهندگان، ابتدا خود را به عنوان مدافع طبقه متوسط آمریکایی نشان داد و سعی کرد تمایزی بین خودش و ترامپ به تصویر بکشد و او را خودخواه نشان دهد. هریس در پاسخ به سؤالی درباره اقتصاد، با نگاه مستقیم به دوربین، به رأی‌دهندگان گفت: «دونالد ترامپ هیچ برنامه‌ای برای شما ندارد». هریس با تکیه بر زندگی شخصی خود و به عنوان یک «کودک طبقه متوسط»، چشم‌انداز اقتصادیش که شامل کاهش مالیات برای خانواده‌ها و کسر مالیات برای مشاغل کوچک است را تشریح کرد و مدعی شد ترامپ همان کاری را خواهد کرد که قبلاً انجام داده، «یعنی کاهش مالیات برای میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ».

انتخابات آمریکا دونالد ترامپ

هریس ادامه داد که ترامپ «در واقع هیچ برنامه‌ای برای شما ندارد، زیرا او بیشتر به دفاع از خود علاقه‌مند بوده تا اینکه به شما اهمیت دهد».

کمپین هریس در تبلیغاتش تلاش کرده ترامپ را فردی نشان دهد که به دنبال منافع خود بوده و معاون‌اول بایدن نیز این پیام را با خود به صحنه مناظره آورد. او گفت: «به شما خواهم گفت، تنها چیزی که نخواهید شنید این است که او درباره شما صحبت کند. معتقدم سزاوار رئیس‌جمهوری هستید که واقعاً شما را در اولویت قرار دهد».

خوش‌وبش قبل از دعوا

هنگامی که هریس و ترامپ وارد صحنه مناظره شدند، این اولین‌بار بود که آن‌ها شخصاً یکدیگر را ملاقات می‌کردند. زیرا ترامپ در مراسم تحلیف بایدن شرکت نکرده بود. هریس با عبور از فاصله‌ای که جایگاه او را از جایگاه ترامپ جدا می‌کرد، با رئیس‌جمهور سابق دست داد و گفت: «بیایید یک مناظره خوب داشته باشیم». ترامپ نیز پاسخ داد: «از دیدنتان خوش‌وقتم».

کاملا هریس تیم والز

این اولین دست‌دادن در یک مناظره ریاست‌جمهوری از زمان رویارویی ترامپ و هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بود.

در حالی که هریس از طریق حرکات صورت ارتباط برقرار می‌کرد، ترامپ معمولاً به جلو می‌نگریست. معاون‌اول بایدن به برخی از نظرات ترامپ می‌خندید، به برخی دیگر لبخند زد، سرش را در واکنش به برخی تکان می‌داد و گاهی نیز ابراز تعجب می‌کرد.

هنگامی که ترامپ ادعای خوردن حیوانات خانگی توسط مهاجران را تکرار کرد، هریس با شانه بالا انداختن و اشاره به ترامپ، از روی تمسخر خندید.

اظهارات ترامپ در مورد نژاد هریس، جنجال‌های گذشته زیر ذره‌بین

وقتی ماه گذشته از ترامپ در مورد نژاد کامالا هریس پرسیده شد، او گفت که معاون‌اول اخیراً سیاه‌پوست شده است. اشاره رئیس‌جمهور سابق به سخنان گذشته هریس بود که خود را از تبار هندوستانی می‌دانست. ترامپ گفت: «اهمیتی نمی‌دهم. هر چه می‌خواهد باشد، من مشکلی ندارم».

در هفته‌های پس از این اظهارات، هریس از درگیرشدن در حمله شخصی اجتناب کرد و تنها گفت که این حرف‌ها همان بازی‌های قدیمی است.

کاملا هریس

با این حال، معاون رئیس‌جمهور در مناظره به حملات ترامپ علیه تبارش به شیوه‌ای معنادار پاسخ داد. اما به جای دفاع از هویت نژادیش، رئیس‌جمهور سابق را به تبعیض نژادی و رفتار نژادپرستانه متهم کرد.

اتهامات هریس شامل پرونده حقوقی ترامپ در مورد تبعیض در معاملات مسکن بر اساس نژاد، درخواست رئیس‌جمهور سابق برای مجازات اعدام برای پنج نوجوان رنگین‌پوست که به دروغ، به تجاوز و حمله به یک زن متهم و محکوم شده بودند و دامن‌زدن او به ادعای دروغین علیه محل تولد باراک اوباما می‌شد.

هریس گفت: «فکر می‌کنم مردم آمریکا بهتر از این رفتارها می‌خواهند. ما در یکدیگر دوست می‌بینیم. ما در یکدیگر همسایه می‌بینیم. ما رهبری نمی‌خواهیم که دائماً سعی دارد آمریکایی‌ها را با هم دشمن کند».

ترامپ با استدلال اینکه دیگران مانند مایکل بلومبرگ، شهردار دموکرات سابق نیویورک نیز از پرونده علیه پنج نوجوان حمایت کردند، به اتهامات هریس پاسخ داد. او دولت بایدن-هریس را تفرقه‌انگیز خواند و استدلال کرد که مثال‌های معاون رئیس‌جمهور منسوخ هستند. ترامپ گفت که هریس مجبور است در ۴۰، ۵۰ سال گذشته بگردد تا موردی پیدا کند، زیرا اکنون چیزی وجود ندارد.

سهم جهان از مناظره ترامپ-هریس

حتی اگر ترامپ و هریس برنامه‌ای روشن و گام به گامی برای پایان‌دادن به جنگ‌های غزه و اوکراین داشتند، آن را با بینندگان در خانه به اشتراک نگذاشتند. در پاسخ به این پرسش که چگونه صلح در غزه را تضمین خواهید کرد، هریس ابتدا حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را به یاد آورد. او به خاطر کارزار نظامی اسرائیل و بمباران مداومی که ده‌ها هزار فلسطینی را کشته، این رژیم را با ملایمت مورد انتقاد قرار داد. سپس معاون‌اول بایدن از راه‌حل دو کشوری، حق دفاع از خود اسرائیل و تعهد به بازسازی غزه حمایت کرد.

جنگ غزه

هریس گفت: «ما به توافق آتش‌بس و آزادی اسرا نیاز داریم». بایدن و دیگران اخیراً اذعان داشته‌اند که چنین توافقی راه طولانی در پیش دارد.

ترامپ حتی جزئیات کمتری ارائه داد.

رئیس‌جمهور سابق در مورد هریس گفت: «او از اسرائیل متنفر است» و افزود که او از «عرب‌ها» نیز تنفر دارد. ترامپ گاهی به دنبال تحریک خشم عرب‌آمریکایی‌ها نسبت به برخورد بایدن با این درگیری بود. اما او سریعاً این تاکتیک را در مناظره رها کرد و در عوض، هریس را به خاطر تحقیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان بازدید اخیرش از کنگره، مورد سرزنش قرار داد. ترامپ دوباره تأکید کرد که اگر او هنوز رئیس‌جمهور می‌بود، هیچ یک از این‌ها «هرگز اتفاق نمی‌افتاد».

در مورد جنگ روسیه و اوکراین، رئیس‌جمهور سابق پس از اشاره به اینکه «پوتین را بسیار خوب می‌شناسد»، گفت که اگر او رئیس‌جمهور بود، «روسیه هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد». ترامپ افزود: «من قبل از اینکه حتی رئیس‌جمهور شوم، این کار (صلح اوکراین) را انجام خواهم داد» و ادعا کرد که انتخاب او وضعیت ژئوپلیتیک را بازنشانی خواهد کرد و تقریباً به طور قطع، نوید یک توافق را خواهد داد.

از سوی دیگر، هریس با استفاده از موضوع روسیه-اوکراین برای حمله به ترامپ استفاده کرد و مدعی شد که رئیس‌جمهور سابق شیفته و علاقه‌مند به دیکتاتورهای جهان است. هریس گفت: «همه می‌دانند که این دیکتاتورها و خودکامه‌ها امیدوارند که دوباره رئیس‌جمهور شوید، زیرا کاملاً واضح است که آن‌ها می‌توانند شما را با چاپلوسی و پاچه‌خواری گول بزنند».

ترامپ

در این بخش از مناظره، ترامپ با یادآوری فشارش به اعضای ناتو برای افزایش سهمیه دفاعیشان در این ائتلاف و سرزنش هریس به دلیل امتناع بایدن از انجام همین کار، قبل از اینکه بگوید معاون رئیس‌جمهور «جرئت درخواست‌کردن» را ندارد، به ادعاهای رقیب خود پاسخ داد.

هریس پاسخ داد که او معتقد است شاید ترامپ بتواند به جنگ پایان دهد؛ اما با تسلیم‌شدن به پوتین. او افزود که با این کار، لهستان در مرز غربی اوکراین به خطر خواهد افتاد. پنسیلوانیا جمعیت زیادی از لهستانی‌آمریکایی‌ها دارد و یکی از ایالت‌های نوسانی و کلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

ترامپ بارها به نحوه برخورد دولت بایدن با خروج ایالات متحده از افغانستان اشاره کرد و استدلال کرد که این نشان‌دهنده ضعف کاخ سفید بوده و بایدن به اندازه کافی، افراد را به خاطر این رسوایی اخراج نکرد. هریس گفت که با تصمیم بایدن برای بیرون‌کشیدن نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ موافق بوده و گفت که ترامپ «در زمان ریاست‌جمهوریش، یکی از ضعیف‌ترین معاملات ممکن را در این زمینه انجام داد». توافق خروج آمریکا از افغانستان در زمان ترامپ انجام شده بود.

ترامپ که بارها متهم شده که به خودکامه‌ها علاقه دارد، از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نقل‌قول کرد. ترامپ گفت: «اوربان گفته که محترم‌ترین و ترسناک‌ترین فرد دونالد ترامپ است و زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، ما مشکلی نداشتیم».