به گزارش اکوایران، یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثر رأی‌دهندگان مسلمان ایالات متحده در مورد اینکه قصد دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری به چه کسی رأی دهند، به طور مساوی تقسیم شده‌اند؛ حدود ۶۰ درصد قصد دارند از جیل استاین، یکی از نامزدهای حزب سوم یا کامالا هریس حمایت کنند.

به نوشته میدل‌ایست آی، نظرسنجی جدیدی که در گزارش روز پنجشنبه شورای روابط آمریکایی-اسلامی (Cair) منتشر شد، نشان می‌دهد اکثریت رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی تصمیم گرفته‌اند که به هیچ یک از نامزدهای جمهوری‌خواه یا دموکرات رأی ندهند.

بیست و نه درصد از رأی‌دهندگان مسلمان گفتند که قصد دارند آرای خود را به صندوق جیل استاین، رهبر حزب سبز بیاندازند که پایان‌دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه و اشغال کرانه باختری را به عنوان اولویت اصلی سیاست خود قرار داده است.

استاین در بیانیه‌ای گفت: «ما از حمایت قوی رأی‌دهندگان مسلمان که با ما در عزم راسخ برای پایان‌دادن به نسل‌کشی در غزه، همچنین جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه و تبعیض و بی‌عدالتی علیه همسایگان، مهاجران و پناهجویان مسلمانمان روبرو هستیم، سپاسگزاریم». او افزود: «ما از همه مردم باوجدان می‌خواهیم در برابر تبلیغاتی که به شما می‌گوید با بی‌تفاوتی به نسل‌کشی رأی دهید، مقاومت کنید. اگر به نسل‌کشی رأی دهید، نشان‌دهنده رضایت و مشارکت شما در آن است. نگذارید آن‌ها شما را از انسانیت دور کنند. متوقف‌کردن نسل‌کشی تکلیف اخلاقی زمان ما است».

۲۹ درصد دیگر گفتند که قصد دارند به هریس رأی دهند که برخی مسلمانان و طرفداران فلسطین ادعا کرده‌اند همدلی بیشتری با فلسطینیان نشان داده اما تاکنون گفته که از اسرائیل حمایت خواهد کرد و تقاضا برای تحریم تسلیحاتی اسرائیل را رد کرده است.

نظرسنجی همچنین نشان داد که حدود ۱۱ درصد از رأی‌دهندگان مسلمان قصد دارند به دونالد ترامپ رأی دهند؛ در حالی که چهار درصد کورنِل وست، نامزد حزب سوم را مد نظر داشته و ۱۶ درصد هنوز مردد هستند.

این نظرسنجی شامل نظر بیش از هزار رأی‌دهنده ثبت‌نام‌شده مسلمان بوده که پس از کنگره ملی دموکرات در شیکاگو انجام گرفت. این نظرسنجی بخشی از گزارش بزرگتر Cair است که نگرش‌های سیاسی رأی‌دهندگان مسلمان را ثبت می‌کند.

نهاد عوض، مدیر ملی Cair در بیانیه‌ای گفت: «آخرین نظرسنجی ما نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مشارکت بالایی خواهند داشت و برای حمایت از طیف متنوعی از نامزدها و احزاب سیاسی آماده بوده هستند و از وضعیت کنونی کشور، به ویژه حمایت ایالات متحده از جنگ علیه غزه، عمیقا ناراضی هستند».

او افزود: «نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تعداد غیرمعمول بالایی از مسلمانان آمریکایی قصد دارند به نامزدهای حزب سوم رأی دهند».

این گزارش گسل‌های انتخاباتی روزافزون در داخل جامعه مسلمان آمریکایی را آشکار می‌سازد. اکنون تعداد مسلمانانی که تصمیم گرفته‌اند به نامزد دموکرات رأی ندهند، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

یک نظرسنجی Cair در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۶۹ درصد مسلمانان در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی به جو بایدن رأی دادند. با این حال، نظرسنجی انجام‌گرفته پیش از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها نشان داد که تنها ۲۶ درصد از پاسخ‌دهندگان قصد داشتند در انتخابات آینده به حزب دموکرات رأی دهند و ۶۰ درصد قصد داشتند به یک نامزد حزب سوم یا مستقل رأی دهند. این رقم نشان‌دهنده کاهش ۴۳ درصدی حمایت مسلمانان از حزب دموکرات است.

حمایت دولت بایدن از جنگ اسرائیل علیه غزه جوامع مسلمان و عرب آمریکایی را خشمگین ساخته است. این خشم به روش‌های مختلفی ظاهر شده است؛ از جمله اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ ایالات متحده و در دانشگاه‌ها و همچنین تلاش‌ها برای منصرف‌ساختن سایر رأی‌دهندگان از حمایت از دموکرات‌ها.

یکی از این تلاش‌ها کمپین «هریس را رها کن» نام دارد و مسلمانان، عرب‌ها و مخالفان جنگ غزه را تشویق می‌کند تا به نامزدی غیر از هریس رأی دهند که رأیی اعتراضی برای نشان‌دادن عدم رضایت گسترده آن‌ها از دولت بایدن و کمپین هریس از اسرائیل است

حذیفه احمد، مدیر ارتباطات «هریس را رها کن» گفت: «در حالی که ما نمی‌خواهیم بیش از حد به نظرسنجی به عنوان یک نشانگر قطعی از روحیه جوامع خود در سراسر کشور تکیه کنیم، اگر این اعداد از نظر آماری دقیق باشند، آنچه را که تقریباً یک سال است می‌گوییم تأیید می‌کنند. دموکرات‌ها مسلمانان آمریکایی را به دلیل حمایت و تأمین مالی نسل‌کشی اسرائیل در غزه از دست داده‌اند».

Cair گفت این اولین نظرسنجی سراسری رأی‌دهندگان مسلمان است که پس از جایگزینی ورود کامالا هریس به رقابت‌ها انجام شد.

این نهاد پیش‌تر گزارش داده بود که بیش از ۲.۵ میلیون رأی‌دهنده مسلمان آمریکایی ثبت‌نام‌شده در ایالات متحده وجود دارد.