به گزارش اکوایران، سفیر اوکراین در دهلی‌نو گفت که اگر هند بخواهد کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دست آورد، باید نقش فعال‌تری در پایان‌دادن به جنگ روسیه در اوکراین ایفا کند.

به نوشته بلومبرگ، الکساندر پولیشچوک گفت که اوکراین می‌خواهد هند «گفتگوها» بین کی‌یف و مسکو را «معتدل» ساخته و از روابط خود با روسیه برای متقاعدکردن کرملین برای پیوستن به گفتگوهای صلح استفاده کند. او گفت که اوکراین پیشنهاد داده که پیش از نوامبر ۲۰۲۴، هند برای پایان‌دادن به درگیری یک نشست صلح برگزار کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا دهلی‌نو موافقت خواهد کرد یا خیر.

پولیشچوک افزود: «اگر هدف هند دستیابی به کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تأمین منافع خودش بوده، تلاش زیادی نکرده است».

هند برای تسلیحات نظامی و نفت ارزان به روسیه وابسته بوده و از محکوم‌کردن ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین پیش خودداری کرده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور که در ماه آگوست برای اولین‌بار از زمان آغاز درگیری از کی‌یف بازدید داشت، به طور مداوم از دیپلماسی و گفتگو برای پایان‌دادن به جنگ حمایت کرده است.

دهلی‌نو موافقت کرده که پیام‌هایی بین پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین منتقل کند، اما تمایلی به ایفای نقش فعال‌تر ندارد. سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در روز سه‌شنبه بدون اشاره به برگزاری نشست صلح توسط کشورش، این رویکرد را تکرار کرد. او گفت: «برای ما، موضوع در مورد یک روند یا دیده‌شدن در انجام کاری نیست. آنچه برای ما اهمیت دارد واقعیت درگیری است که امروز رخ می‌دهد».

با نزدیک‌شدن زمستان، مشارکت فعال هند برای پایان‌دادن به جنگ با هدف قرار دادن تأسیسات توزیع برق اوکراین توسط روسیه از جمله تأسیسات نزدیک به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا و نیروگاه‌های برق‌آبی، اهمیت بیشتری یافته است. از سوی دیگر، نیروهای اوکراینی همچنان مواضع خود را در منطقه کورسک روسیه حفظ و تقویت کرده‌اند.

اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند این هفته در مسکو حضور دارد و انتظار می‌رود که در حاشیه نشست مشاوران امنیت ملی بریکس با مقامات ارشد روسیه از جمله پوتین دیدار کند. مودی پس از بازدید آگوست خود از کی‌یف، با پوتین صحبت کرده بود و با جو بایدن نیز گفتگوی تلفنی داشت.

پولیشچوک گفت که هند نباید به بازی «پستچی که بین اوکراین و روسیه پیام منتقل می‌کند» بسنده کرده، بلکه باید نقش «قوی‌تری» ایفا کند.