به گزارش اکویران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیوید لَمی، وزیر خارجه بریتانیا در مقطعی بحرانی در جنگ اوکراین، برای دیدار با مقامات ارشد دولت این کشور وارد کی‌یف شدند.

به نوشته رویترز، بلینکن گفته که می‌خواهد مستقیماً از زبان ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به تحقق آن‌ها انجام دهد.

بلینکن در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت: «این لحظه‌ای بحرانی برای اوکراین در میان نبردی شدید با روسیه است که همچنان به تشدید تجاوز خود ادامه می‌دهد».

زلنسکی از کشورهای غربی درخواست کرده که موشک‌های با برد بیشتری ارسال کنند و محدودیت‌های استفاده از آن‌ها برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در عمق روسیه را بردارند. مقامات آمریکایی با وجود نگرانی از تحریک یک درگیری مستقیم بین غرب و روسیه، در مورد چنین اقدامی ابراز تردید کرده‌اند؛ اما شب گذشته جو بایدن اظهار داشت که فضای کافی برای مصالحه وجود دارد.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده محدودیت‌های استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد در جنگ علیه روسیه را لغو خواهد کرد یا خیر، گفت: «در حال حاضر، دولتش این موضوع را بررسی می‌کند».

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دوم روسیه در روز چهارشنبه گفت در صورتی که ایالات متحده و متحدانش به کی‌یف اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد را بدهند، مسکو آن‌ها را به عنوان طرف‌های جنگ خواهد شناخت.

بلینکن از بیان اینکه آیا واشنگتن اجازه استفاده از سلاح‌های برد بلند علیه خاک روسیه را خواهد داد، خودداری کرده، اما گفت که چندین عامل در این تصمیم نقش داشته‌اند. بلینکن گفت: «فقط بحث سیستم‌های تسلیحاتی نیست. باید پرسید آیا اوکراینی‌ها می‌توانند از آن به طور مؤثر استفاده کنند و گاهی اوقات این تسلیحات به آموزش قابل توجهی دارد. آیا اوکراینی توانایی نگهداری آن‌ها را دارند»؟

فشار میدان نبرد

در حالی که بیش از دو سال و نیم از آغاز حمله می‌گذرد، نیروهای اوکراینی توسط دشمنی بزرگ‌تر و مجهزتر تحت فشار بوده و سعی می‌کنند در شرق که مسکو حملات خود را متمرکز کرده، پیشروی روسیه را دفع کنند. ماه گذشته، کی‌یف در یک حمله گسترده جسورانه فرامرزی، نیروهای خود را به منطقه کورسک روسیه فرستاد تا بخشی از ابتکارعمل را پس گرفته و نیروهای روسیه را منحرف کند.

دیدار بلینکن یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که او مدعی شد روسیه از ایران موشک‌های بالستیک دریافت کرده و احتمالاً ظرف چند هفته، از آن‌ها استفاده در اوکراین خواهد کرد و هشدار داد که همکاری بین مسکو و تهران امنیت اروپا را تهدید می‌کند.

بلینکن گفت همکاری نظامی عمیق‌تر بین ایران و روسیه برای همه اروپا تهدید بوده و افزود که واشنگتن به ایران هشدار داده که تأمین موشک‌های بالستیک به روسیه «یک تشدید چشمگیر» خواهد بود.

روز سه‌شنبه، آمریکا طبق این ادعاها، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

در اواخر این ماه، زلنسکی به ایالات متحده سفر می‌کند و طرحی که امیدوار است پایان جنگ را نزدیک‌تر کند، به بایدن و دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه خواهد داد.