به گزارش اکوایران، ایالات متحده در روز سه‌شنبه رسماً ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه متهم و وعده مجازات افراد مرتبط با آن را داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی مشترک با دیوید لَمی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که تحریم‌ها در روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد. بلینکن ادعا کرد: «اکنون روسیه محموله‌های این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده و احتمالاً در هفته‌های آینده در اوکراین و علیه اوکراینی‌ها از آن‌ها استفاده خواهد کرد. تأمین موشک‌های ایرانی به روسیه امکان می‌دهد تا از بیشتر زرادخانه خود برای اهداف دورتر از خط مقدم استفاده کند».

بلینکن در حالی این اتهامات را مطرح کرد که قرار است در روز چهارشنبه، او و لمی برای سفری مشترک به اوکراین بروند. در همین حال، کرملین تلاش دارد تا حمله غافلگیرانه اوکراین که صدها مایل از قلمروی روسیه در منطقه کورسک را تصرف کرده، دفع کند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای کسب مجوز استفاده از موشک‌های غربی جهت حمله به عمق روسیه و زدن سایت‌هایی که مسکو از آنجا حملات هوایی را انجام می‌دهد، فشارها بر ایالات متحده و سایر متحدان را افزایش داده است.

لمی انتقال ادعایی موشک‌های ایرانی به روسیه را «الگویی نگران‌کننده» خواند و افزود: «این قطعاً یک تشدید قابل‌توجه است».

ایران بارها ارسال سلاح به روسیه برای جنگ در اوکراین را تکذیب کرده است. در روزهای اخیر نیز تهران و مسکو گزارش‌های مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک را رد کرده‌اند.

طبق بیانیه اخیر مأموریت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل، «ایران ارائه کمک نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ که منجر به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت‌ها و فاصله‌گرفتن از مذاکرات آتش‌بس می‌شود را غیرانسانی می‌داند. بنابراین، نه تنها ایران از انجام چنین اقداماتی خودداری می‌کند، بلکه از سایر کشورها نیز می‌خواهد که تأمین سلاح به طرف‌های درگیر در جنگ را متوقف کنند».

به گفته منابع آگاه، ادعای انتقال تسلیحات ایرانی به روسیه از آخر هفته و با گزارش‌هایی که مبتنی بر اطلاعات دولت ایالات متحده بودند، شروع به ظاهرشدن کرد. ایالات متحده و متحدانش ماه‌هاست که مدعی شده ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال می‌کند.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در بیانیه روز شنبه گفت: «هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه نشان‌دهنده تشدید چشمگیر حمایت ایران از جنگ تجاوزگرانه روسیه علیه اوکراین بوده و منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان بیشتر اوکراینی خواهد شد».

بلینکن در دیدار با لمی هم‌چنین گفت: آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به خاطر حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال موشک بالستیک به این کشور وضع کرده است. او در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک در لندن گفت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر امروز تحریم خواهد شد.