به گزارش اکوایران، علی‌رغم نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه جنگ را تشدید کند، آمریکا و بریتانیا نشان دادند که نسبت به درخواست کی‌یف برای چنین مجوزی مایل هستند.

به نوشته بلومبرگ، سران دیپلماسی ایالات متحده و بریتانیا در جریان سفر روز چهارشنبه به کی‌یف، درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تجهیزات غربی را رد نکردند، اما گفتند که جو بایدن این موضوع را در دیدار کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، بیشتر مورد بررسی قرار خواهد داد.

این تحولات با تلاش برخی از متحدان اوکراین برای اجازه‌ دادن به کشورهای عضو ناتو و همسایه اوکراین برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای روسی در داخل حریم هواییشان قبل از ورود آن‌ها به حریم هوایی اوکراین، هم‌راستا بوده است.

تاکنون واشنگتن با حمله کی‌یف به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی مخالفت کرده است، زیرا نگران بوده که چنین کاری ممکن است فقط درگیری را تشدید کند. اما واشنگتن و لندن در روزهای پس از متهم‌کردن ایران به ارسال محموله موشک‌های بالستیک به روسیه، لحن خود را تغییر داده‌اند. دیوید لَمی، وزیر خارجه بریتانیا در کنفرانسی خبری در کی‌یف گفت که این اقدام «یک تشدید قابل توجه و خطرناک» است.

آنتونی بلینکن نیز در همان جلسه توجیهی گفت: «من این بحث را به واشنگتن خواهم برد تا رئیس‌جمهور را در جریان آنچه شنیدم قرار دهم. ما با تغییر نیازها، تغییر میدان جنگ سازگار شده‌ایم و بدون شک به این کار ادامه خواهیم داد».

هدف از بازدید مشترک بلینکن و لمی شنیدن برنامه زلنسکی برای حمله عمیق‌تر به خاک روسیه و بحث در مورد استراتژی بلندمدت او تا سال آینده بود. این شامل تمایل به درک بهتر آنچه کی‌یف می‌خواهد هدف قرار دهد و چرایی آن بود.

طبق گفته فردی آشنا با این موضوع، جلسه بین بلینکن، لمی و زلنسکی طولانی‌تر از برنامه‌ریزی قبلی بود و رئیس‌جمهور اوکراین به طور مفصل توضیح داد که چرا اوکراین باید به داخل روسیه حمله کند. این فرد گفت که زلنسکی به آن‌ها گفته که اوکراین فقط به اهداف نظامی علاقه دارد و در مورد برنامه‌های کشورش برای ماه‌های آینده بحث کرده است.

پیش از دیدار با بلینکن و لَمی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که در دیدار اواخر این ماه با جو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر درخواستش برای کاهش محدودیت‌های تسلیحات آمریکایی تأکید خواهد کرد. روز چهارشنبه، زلنسکی به خبرنگاران گفت: «متأسفانه این به خوش‌بینی من بستگی ندارد، به خوش‌بینی آنها بستگی دارد».

تصمیم در مورد حملات عمیق قبل از نشست سازمان ملل بعید است، اگرچه احتمالاً بایدن در مورد اینکه آیا تغییر سیاست در جریان بوده یا نه، اظهار نظر کند. لمی این را تأیید کرد و گفت نشست سازمان ملل فرصت بعدی برای بحث در مورد موشک‌های دوربرد و حمایت بیشتر از اوکراین خواهد بود. بریتانیا اعلام کرده برای حمله اوکراین به اهداف نظامی داخل روسیه با موشک‌های استورم شَدو بریتانیا باز است.

در اواخر ماه گذشته، زلنسکی گفت که در دیداری با بایدن، «برنامه پیروزی» برای مجبورکردن روسیه به توقف تهاجمش را ارائه خواهد کرد، اما جزئیاتی ارائه نداد. او گفت که همچنین این برنامه را به نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا، یعنی کامالا هریس و دونالد ترامپ ارائه خواهد کرد.

پس از مناظره روز سه‌شنبه بین هریس و ترامپ، این سؤال اهمیت جدیدی برای اوکراین پیدا کرد. نامزد جمهوری‌خواه دو بار از گفتن اینکه آیا می‌خواهد اوکراین در جنگ علیه روسیه پیروز شود، خودداری کرد و در عوض گفت که می‌خواهد «جنگ متوقف شود». او مجدداً تأکید کرد که در صورت پیروزی و پیش از تحلیف، جنگ را متوقف خواهد کرد. آندری سیبیها، وزیر خارجه جدید اوکراین در جلسه توجیهی با لمی و بلینکن، از پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات ترامپ طفره رفت و گفت: «ما به حمایت کامل مردم آمریکا اعتقاد داریم و کاملاً مطمئن هستیم».

روز سه‌شنبه، آمریکا و بریتانیا ایران را به ارسال موشک‌های فتح-۳۶۰ به روسیه علی‌رغم ماه‌ها هشدار برای انجام‌ندادن این کار، متهم کردند. بلینکن مدعی شد که این انتقال نشان‌دهنده مشارکت عمیق‌تر تهران در جنگ روسیه در اوکراین است و یک «لحظه بحرانی» در جنگ را نشان می‌دهد.

در حالی که بلینکن نشان داد نسبت به تغییر سیاست بیشتر تمایل دارد، دیگران در دولت بایدن، از جمله لوید آستین، وزیر دفاع ابراز تردید کرده‌اند. آستین در جلسه هفته گذشته با رؤسای دفاع در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان به خبرنگاران گفت که هیچ سلاح خاصی تغییردهنده بازی در جنگ روسیه نخواهد بود.

دولت بایدن تحت فشار برخی از متحدان ناتو برای اتخاذ موضع تهاجمی‌تر قرار دارد. طبق گفته منابع آگاه، سیبیها درباره ایده سرنگون‌کردن موشک‌های روسی توسط ناتو بحث کرده است. این افراد گفتند که در داخل ناتو اجماعی در این باره وجود ندارد و تغییر سیاست قریب‌الوقوع نیست. یک مقام گفت که شاید کشورهای واقع در جبهه شرقی ناتو بدون توافق گسترده، اقداماتی در حریم هوایی اوکراین انجام دهند.

هفته گذشته، رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان به فایننشال تایمز گفت که ورشو و دیگران «وظیفه» دارند موشک‌های ورودی روسیه را رهگیری کنند، اگرچه همه مقامات دولت ائتلافی او چنین نظری ندارند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو پیش از این چنین پیشنهادی را رد کرده بود و گفته بود که این اقدام خطر تبدیل‌شدن ائتلاف ناتو به «بخشی از جنگ اوکراین» را به همراه دارد.