به گزارش اکوایران، یکی از مقامات اسرائیلی امکان دادن امان‌نامه به یحیی سنوار، معمار حمله ۷ اکتبر حماس برای غروج از غزه در ازای آزادی اسرای این رژیم را مطرح کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، گال هیرش، هماهنگ‌کننده اسرائیل برای اسرا و مفقودین در روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که اگر تمام اسرای باقی‌مانده آزاد شوند، «حتی معتقدم که ما با ارائه امان‌نامه به سنوار برای خروج از غزه موافقت خواهیم کرد؛ امان‌نامه برای او و هر کسی که بخواهد با او از غزه خارج شود».

هیرش مدعی شد که این شرایط، همراه با «غزه غیرنظامی و غیررادیکال» می‌تواند به بهبود غزه و پایان جنگ کمک کند.

روز سه‌شنبه، هیرش در مصاحبه‌ای با بلومبرگ ایده را تشریح کرد و گفت که اسرائیل قبلاً گذر امن برای سنوار را پیشنهاد کرده است. او به بلومبرگ گفت: «من آماده هستم گذر امن برای سنوار، خانواده‌اش و هر کسی که می‌خواهد به او بپیوندد، فراهم کنم. ما اسیران را می‌خواهیم. ما غیرنظامی‌سازی، غیررادیکال‌سازی غزه را می‌خواهیم؛ سیستمی جدید که غزه را مدیریت کند».

او افزود که پیشنهاد گذر امن یک روز و نیم پیش روی میز گذاشته شده، اما در مورد پاسخ آن چیزی نگفت. او مدعی شد اسرائیل آماده است تا در چهارچوب هرگونه توافقی که آزادی اسیران را تضمین کند، امان‌نامه را در اختیار سنوار قرار دهد.

روز چهارشنبه، یک دیپلمات مطلع از مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل به سی‌ان‌ان گفت که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سنوار بخواهد غزه را ترک کند و گذر امن احتمالی از این منطقه برای او در اولویت نیست.

این دیپلمات ادعا کرد که سنوار اعتقاد دارد غزه از سایر کشورها، مانند ایران یا لبنان ایمن‌تر است.

سنوار، یکی از قدرتمندترین چهره‌های حماس به گفته اسرائیل معمار اصلی حمله ۷ اکتبر حماس است، او همچنین از جمله رهبران حماس است که توسط دادستان‌های آمریکایی تحت پیگیرد قرار دارد.

ماه گذشته و چند روز پس از ترور اسماعیل هنیه، حماس سنوار را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید خود معرفی کرد. مقامات آمریکایی معتقدند که او همچنان در انبوه تونل‌های زیر غزه در حال حرکت بوده و احتمالاً اسرای اسرائیلی نیز همراه او هستند.