به گزارش اکوایران، مقامات اسرائیلی گفتند که ارتش این رژیم اجساد شش اسیر اسرائیلی در غزه، از جمله یک شهروند آمریکایی را بازیابی کردند.

به نوشته اکسیوس، عملیات بازیابی اسرا در میان تلاش‌های مداوم برای رسیدن به توافق آزادی آن‌ها و برقراری سآتش‌بس در غزه انجام گرفت. پس از این عملیات، ۱۰۱ اسیر در غزه باقی مانده‌اند.

مقامات اسرائیلی گفتند که عملیات بازیابی روز شنبه بعد از ظهر به وقت محلی انجام گرفت، اما شناسایی رسمی اجساد و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها چندین ساعت طول کشید. این شش جسد متعلق به سه مرد و سه زن است که در هفتم اکتبر توسط حماس به اسارت گرفته شده بودند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که اسرا کمی قبل از رسیدن نیروهای این رژیم کشته شدند. جسد هِرش گلدبرگ-پولین، شهروند آمریکایی که به نماد اسرای آمریکایی در دست حماس تبدیل شده بود، از جمله اجساد بازیابی است.

گلدبرگ-پولین آخرین بار در یک ویدیویی که حماس در آوریل منتشر کرد، دیده شد. والدین او اخیراً در کنگره ملی حزب دموکرات در شیکاگو سخنرانی کردند و هزاران نفر در حضار شعار «آن‌ها را برگردانید» سر دادند و خواستار آزادی اسرا شدند.

خانواده او در بیانیه روز یکشنبه صبح به وقت محلی گفتند: «خانواده گلدبرگ-پولین با قلب‌های شکسته، از مرگ پسر و برادر محبوب خود خبر می‌دهند. خانواده او از همه شما برای محبت و حمایتتان تشکر می‌کنند و در این زمان خواهان حفظ حریم خصوصی هستند».

جو بایدن نیز در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به خانواده اسر آمریکایی مدعی شد که دولتش شبانه‌روز تلاش می‌کند تا اسرای باقی‌مانده در غزه آزاد شوند.

ماه‌هاست که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و رؤسای خدمات امنیتی و اطلاعاتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه امنیتیش را تشویق می‌کنند تا برای آزادی اسرا به توافق رضایت دهد. روز شنبه، یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت: «ما نتانیاهو و وزرای کابینه را در مورد این سناریوی به خصوص هشدار دادیم اما آن‌ها گوش نکردند».

دو روز پیش، جلسه کابینه امنیتی اسرائیل به یک مشاجره بی‌سابقه بین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاعش در مورد این موضوع تبدیل شد. گالانت، ژنرال هرتزی هالهوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و دیوید بارنیا، رئیس موساد ادعا کردند که طرح نتانیاهو برای حفظ کنترل کامل اسرائیل بر گذرگاه فیلادلفیا در مرز مصر-غزه توافق احتمالی را تضعیف می‌کند. گالانت به نتانیاهو و سایر وزرای کابینه گفت: «ما باید بین فیلادلفیا و اسرا یکی را انتخاب کنیم. نمی‌توانیم هر دو را داشته باشیم». نتانیاهو این هشدارها را نادیده گرفت و در رأی‌گیری کابینه بر سر حفظ کنترل بر گذرگاه فیلادلفیا، اکثریت وزرای اسرائیلی به نفع آن رای دادند.

روز شنبه، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای کوتاه و کلی اعلام کرد چندین جسد را در غزه یافته است. این بیانیه باعث ایجاد هیاهویی بی‌سابقه در میان خانواده‌های اسرا شد که از قبل به دلیل تصمیم کابینه عصبانی بودند، زیرا این تصمیم را اقدام عمدی نتانیاهو برای خراب‌کردن این توافق می‌دانستند.

روز یکشنبه، مرکز خانواده‌های اسرا، یک سازمان غیردولتی که برای رسیدن به توافق برای آزادی آن‌ها تلاش می‌کند، خواستار اعتراض گسترده علیه نتانیاهو شد. این گروه در بیانیه‌ای گفت: «نتانیاهو اسیران را رها کرد. این اکنون یک واقعیت است. از فردا اسرائیل خواهد لرزید. ما از مردم دعوت می‌کنیم تا آماده شوند. ما اسرائیل را متوقف خواهیم کرد».

عصر شنبه، بایدن به خبرنگاران گفت که در مورد بازیابی اجساد گزارش توجیه شده اما گفت هنوز تأیید کامل در مورد هویت آن‌ها ندارد. بایدن گفت: «زمان پایان این جنگ است» و افزود که هنوز نسبت به آزادی اسرا در غزه و مذاکرات آتش‌بس «خوش‌بین» است. او ازود: «فکر می‌کنیم می‌توانیم این توافق را نهایی کنیم. همه طرف‌ها گفته‌اند که اصول را قبول دارند».