به گزارش اکوایران، یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفت که رؤسای نظامی ارتش معتقدند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به توافق با حماس برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس علاقه‌ای ندارد.

پیش از این نیز در روز جمعه، کانال ۱۲ اسرائیل از گفتگویی شدید بین نتانیاهو و رؤسای نظامی خبر داد که در آن رونن بار، رئیس شین بت گفت: «ظاهراً نخست‌وزیر چهارچوب توافقی که روی میز مذاکره است را نمی‌خواهد». او افزود: «اگر این‌طور است، باید به ما بگویید».

این گزارش همچنین از سرلشکر نیتزان آلون، رئیس بخش سربازان مفقود و اسیران ارتش اسرائیل نقل‌قول کرده که به نتانیاهو گفته است: «خودت می‌دانی تمام پارامترهایی که به این چهارچوب اضافه کرده‌ای پذیرفته نخواهد شد و توافقی انجام نمی‌گیرد». دیوید بارنیا، رئیس موساد به نتانیاهو تأکید کرد: «یک توافق روی میز است. اگر تأخیر کنیم، ممکن است فرصت را از دست بدهیم. باید آن را بپذیریم».

طبق گزارش‌ها، نتانیاهو با عصبانیت واکنش نشان داد و رؤسای نظامی را به «نرمی» متهم کرد. او گفت: «شما نمی‌دانید چگونه مذاکره کنید. شما حرف در دهان من می‌گذارید». نخست‌وزیر ظاهراً به رؤسای امنیتی خود گفت: «به جای فشارآوردن به من، به یحیی سنوار (رهبر حماس در غزه) فشار بیاورید».

دیوید بارنیا رونن بار

مقام ارشدی که با هاآرتص صحبت کرد، جلسه چهارشنبه را نقطه اوج بحران فزاینده بین نتانیاهو و رؤسای دفاعی اسرائیل دانست. او گفت: «بین ما و نخست‌وزیر اختلاف زیادی وجود دارد. همه معتقدند که شروط جدید اسرائیل مذاکرات را هوا خواهد کرد و ابزار امنیتی برای توافقی که شامل این شروط جدید شود را نداریم».

هاآرتص مطلع شده که این تیم به نتانیاهو پیشنهاد کرده تا پیشنهادی بهتر از آنچه روی میز بوده و شامل تغییراتی است که نخست‌وزیر دیکته کرده، تهیه کند. نتانیاهو با رد این پیشنهاد گفت که ترجیح می‌دهد معامله فعلی، اما بر اساس «شروط خودش» را مذاکره کند.

دفتر نخست‌وزیری گزارش کانال ۱۲ را تکذیب کرد و گفت حماس با شرایط این توافقنامه موافقت نکرده است. دفتر نتانیاهو گفت: «حتی مشخص نیست که آیا حماس از خواسته خود برای تعهد اسرائیل به پایان جنگ و خروج کامل از نوار غزه بدون امکان از سر گیری جنگ عقب‌نشینی کرده باشد یا خیر». در این بیانیه آمده است: «هیچ توافقی در مورد تعداد اسرای زنده برای آزادی، حضور اسرائیل (در امتداد مرز مصر) و همچنین «جزئیات مهم دیگر» حاصل نشده است. اسرائیل بر خواسته‌های خود، مطابق با چهارچوب ۲۷ می، اصرار دارد. برخلاف گزارش، نخست‌وزیر شرطی اضافه نکرده، در حالی که حماس خواستار ده‌ها تغییر است».

جنگ غزه

عصر جمعه، انجمن خانواده‌های اسرا و مفقودین اعلام کرد: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای که امشب در خبر کانال ۱۲ پخش شد حاکی از آن است که نخست‌وزیر تصمیم گرفته از توافقی که خودش ترسیم کرده بود، عقب‌نشینی کند. ما اجازه نخواهیم داد اسرا رها شوند! ما خواستار آن هستیم که تیم مذاکره‌کننده و رؤسای نهادهای امنیتی فوراً با مردم صحبت کرده و گزارش قابل اعتمادی در مورد اینکه چه کسی و با چه انگیزه‌ای جلوی مذاکرات آزادی اسیران را گفته، ارائه دهند».

سنگ‌اندازی در توافق

ماه‌ها ارزیابی دستگاه امنیتی اسرائیل، آمریکا، قطر و مصر نشان می‌دهد که نتانیاهو علاقه‌ای به توافق ندارد. این تا حدی برای حفظ بقای کابینه او در میان فشارهای اعضای ائتلاف راست افراطی است که خواستار ادامه جنگ در نوار غزه هستند.

ایتامار بن گویر بزالل اسموتریچ

مقامات ارشد آشنا با مذاکرات ادعا کردند که در چند ماه اخیر، نتانیاهو ترجیح می‌داد به جنگ ادامه دهد تا اینکه یک توافق موجود بپذیرد. این ارزیابی‌ها پس از مخالفت علنی نتانیاهو با پیشنهاد جو بایدن و تصریحش بر اینکه تنها حاضر به پیشبرد مرحله اول توافق موجود است که شامل آزادی اسرا می‌شود، شدت گرفت.

مانع اصلی درخواست نتانیاهو برای ایجاد سازوکاری برای جلوگیری از انتقال افراد مسلح از جنوب غزه به شمال بود؛ نه فقط یک الزام کلی برای جلوگیری از حرکت آن‌ها. تحت فشار آمریکا، این شرط اسرائیلی نهایتاً به صورت مبهمی در پیش‌نویس گنجانده شد تا از مذاکرات حماس نشود.

به گفته یک منبع نزدیک به نتانیاهو، «بحث در مورد ماهیت این سازوکار به مذاکرات همسایگی بین طرفین موکول خواهد شد که انتظار می‌رود بلافاصله پس از اعلام موافقت حماس با سند اسرائیل آغاز شود». او افزود این اقدام قرار بود در روزهای آینده و قبل از ترور فوآد شکر، چهره ارشد حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تحقق یابد.

جنگ غزه

هفته گذشته، هاآرتص گزارش داد منبعی که با نخست‌وزیر اسرائیل در واشنگتن صحبت کرده، نتوانست بگوید که آیا نتانیاهو به دنبال رسیدن به توافق است یا خراب‌کردن آن. این منبع خاطرنشان کرد: «نتانیاهو حاضر است برای از سر گیری مذاکرات کارهای زیادی انجام دهد، اما حاضر نیست برای نشان‌دادن انعطاف‌پذیری، به گونه‌ای که منجر به آزادی اسرا شود، چنین کند». این منبع ادامه داد: «نتانیاهو متقاعد شده که بهتر از هر کس دیگری می‌تواند مذاکره کند، اما فراموش کرده که گفتگوها باید نتیجه‌بخش باشند. به جای نشان‌دادن انعطاف و فراهم‌آوردن آزادی اسرای اسرائیلی، او بر موضوعاتی که احتمالاً منجر به شکست مذاکرات می‌شود، پافشاری می‌کند».

همچنین در ماه گذشته، آموس هارل از روزنامه هاآرتص گزارش داد که اختلاف بین نتانیاهو و رؤسای دستگاه امنیتی به دلیل پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد توسط میانجیگران تشدید شده است.