به گزارش اکوایران، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، اعلام کرده به نظر می‌رسد یک سوء‌قصد به جان دونالد ترامپ ناکام مانده است و بر همین اساس تحقیقات خود را با زاویه تلاش برای ترور رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آغاز کرده است.

مقامات اجرای قانون گفتند، چند مامور سرویس مخفی پس از اینکه فردی در چند صد متری محل بازی ترامپ، در بوته‌هایی در نزدیکی زمین گلف مشاهده شد، به سوی او تیراندازی کردند.

به گفته رویترز، مظنون یک اسلحه تهاجمی به سبک AK-47 و سایر اقلام را در محل رها کرد و با یک وسیله نقلیه متواری و سپس دستگیر شد.

سوء‌قصد به جان ترامپ تنها دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که او در یک گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و گوش راستش جراحت جزئی برداشت.

هر دوی این رویدادها چالش‌های حفظ امنیت نامزدهای ریاست‌جمهوری را در مبارزات انتخاباتی دوقطبی و پر مناقشه، تنها بیش از هفت هفته تا انتخابات 5 نوامبر، نشان می‌دهند.

ترامپ اواخر روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی با تشکر از سرویس مخفی و پلیس به خاطر حفظ امنیت او گفت: «می‌خواهم از همه به خاطر نگرانی و آرزوهای خوب شما تشکر کنم. مطمئناً روز جالبی بود!»

ترامپ1

سی‌ان‌ان، فاکس نیوز و نیویورک تایمز به نقل از مقامات ناشناس مجری قانون، مظنون را رایان وسلی روث، 58 ساله، اهل هاوایی شناسایی کردند.

مشخص نیست که مظنون چگونه اطلاع داشته که ترامپ در آن زمان در حال بازی گلف است، انگیزه او نیز مشخص نیست، اما تلاش برای حمله مطمئناً سؤالات جدیدی را در مورد سطح محافظت از او ایجاد می‌کند.

بلافاصله پس از این حادثه، ترامپ ایمیلی به حامیانش ارسال کرد و گفت: «هیچ چیزی سرعتم را کم نمی‌کند. من هرگز تسلیم نخواهم شد!»

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بعداً گفت که به تیم خود دستور داده است اطمینان حاصل کند که سرویس مخفی منابع مورد نیاز برای تضمین امنیت ترامپ را دارد.

لوله تفنگ در بوته‌ها

اواخر روز یکشنبه، ماموران سرویس مخفی و امنیت داخلی خانه سابق مظنون را در گرینزبورو، کارولینای شمالی بازرسی کردند. یکی از شاهدان رویترز با یکی از همسایگان صحبت کرد که هویت مالک سابق رایان روث را تایید کرد.

ترامپ

در حالی که ماموران اطراف را از تهدیدات احتمالی قبل از بازی او پاک می‌کردند، یکی از ماموران سرویس مخفی که از ترامپ محافظت می‌کرد، لوله تفنگی را دید که از بوته‌ها در فاصله 400 تا 500 یاردی (365 تا 460 متری) از رئیس‌جمهور سابق بیرون آمده بود.

ماموران با مرد مسلح درگیر شدند و حداقل چهار گلوله در حوالی ساعت 1:30 بعد از ظهر شلیک کردند.

مرد مسلح سپس تفنگ خود را رها کرد و دو کوله پشتی و وسایل دیگر را به جا گذاشت و با یک خودروی نیسان مشکی متواری شد. کلانتر گفت که شاهدی مرد مسلح را دید و موفق شد قبل از فرار از ماشین و پلاک او عکس بگیرد.

معاونان کلانتر در شهرستان مارتین همسایه مظنون را در حدود 40 مایلی (65 کیلومتری) از زمین گلف دستگیر کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن و معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس در جریان این حادثه قرار گرفته‌اند و از اینکه ترامپ سالم است، خوشحال هستند.

ترامپ با هریس که از زمان جایگزینی بایدن به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در ماه ژوئیه، در نظرسنجی‌ها از او بالاتر رفته، درگیر رقابتی فشرده در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

هریس در واکنش به این حادثه، در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «خشونت در آمریکا جایی ندارد.»