به گزارش اکوایران، سربازان روسی که برای هجوم به مواضع اوکراین فرستاده شده بودند به یک قبرستان رسیدند. در اطراف آنها روستای ویران شده میخایلیوکا بود. از بالا، پهپادهای جاسوسی اوکراینی نظاره‌گر بودند. یک سرباز زیر درخت ناپدید شد. دیگری به سمت کلبه‌ای با دیوارهای صدفی دوید. سرگرد اولکساندر فنگی در یک مرکز نظارت کنترلی چند کلمه زیر لب زمزمه کرد.

به نوشته گاردین، چند ثانیه بعد یک پهپاد کامیکازه اوکراینی به یک روس در حال حرکت برخورد کرد. پخش زنده ویدئویی نشان داد که او زنده مانده اما پای چپش مجروح شده است. سرباز به سمت یک تکه علف حرکت کرد و سعی کرد بانداژی را از یک کوله پشتی سبز بیرون بکشد. فنگی گفت «او مطمئناً خواهد مرد. دشمن برای تخلیه مجروحان به خود زحمت نمی‌دهد.»

اواخر ماه گذشته، واحدهای روسی یک معدن را در خارج از میخائیلیوکا، در استان دونتسک شرقی اوکراین گرفتند. پیشروی کوچک آنها بخشی از یک حمله گسترده بود. این حمله در فوریه با تصرف آودیویکا آغاز شد. هدف آن: گسترش یک نقطه نفوذ باریک در اعماق خاک اوکراین و غلبه بر شهر پوکروفسک در 11 مایل (18 کیلومتر) دورتر.

شاه‌راه حیاتی پوکروفسک

پوکروفسک یک پایگاه لجستیکی و مرکز حمل و نقل اصلی برای نیروهای مسلح اوکراین است. چندین خط راه آهن و جاده در اینجا تلاقی می‌کنند. بدون آن، کیف برای انتقال نیروها، مواد غذایی و مهمات به سایر بخش‌های خط مقدم گسترده؛ به عنوان مثال، به شهر تورتسک، در شرق دورتر، و به کوراخوف، در جنوب، با چالش مواجه است. سرنوشت این شهر به کل استان دونتسک گره خورده است.

جنگ اوکراین

نبردی خونین در راه است. نیروهای روسی تنها شش مایل دورتر هستند. صدای مداوم خمپاره‌های ورودی و خروجی می‌آید. هفته گذشته، هواپیماهای جنگی روسیه پل‌های داخل و اطراف شهر را در هم شکستند و زمینه را برای یک حمله فراهم کردند. یکی از پل‌های بزرگ بزرگراه T0504 را به شهر همسایه میرنوهرد متصل کرده بود. مهندسان با ژاکت‌های نارنجی مشغول ساخت یک مسیر خاکی جایگزین بودند.

یک بمب دیگر دشمن بر روی پل بالای ایستگاه قطار پوکروفسک منفجر شد، که اکنون همراه با سوپرمارکت‌‌ها، رستوران‌ها و بانک‌ها بسته شده است. پوکروفسک و میرنوهراد زمانی محل زندگی 100000 نفر بود. اکثر آن‌ها اکنون فرار کرده‌اند و بخش‌هایی از شهر به طرز وحشتناکی خالی است. بمب‌ها به بسیاری از ساختمان‌های مرکزی از جمله دفتر صندوق بازنشستگی اوکراین اصابت کرده است.

روس‌ها از دو جهت فشار می‌آورند. هنگامی که مدافعان اوکراینی هفته گذشته، ظاهراً بدون درگیری زیاد، عقب‌نشینی کردند، آنها شهر نوورودیوکا - جمعیت 18000 نفری - راگرفتند. نیروهای روسی از جنوب شرق و از اوکراینسک که چند روز پیش سقوط کرد، در حال حرکت هستند. بالاتر از یک تکه جنگل و یک مسیر راه آهن از میخوایلیوکا، شهر سلیدوو در کنترل اوکراین قرار دارد.

پیشرفت خزنده کرملین هزینه انسانی قابل توجهی دارد. فنگی، فرمانده توپخانه تیپ 15 گارد ملی که در مقابل تعدادی از مانیتورها نشسته، روی تصاویر وحشتناک زوم کرد. شش سرباز روسی مرده را می‌شد در نزدیکی ردیفی از قبرهای قدیمی که با صلیب‌های چوبی آبی مشخص شده‌اند، دید. سرباز دیگری با جسد باد کرده و بدون سر، در یک تکه مزرعه سبزیجات افتاده. سرگرد گفت: «کل روستا برای آنها قبرستان است.»

قبرستان سربازان روسی

ده‌ها جسد در یک خندق ضد تانک دیده می‌شد. اطراف آنها زباله‌های جنگی بود: یک مسلسل، کلاه ایمنی، آذوقه. خندق از معدن متروکه میخایلیوکا به خیابانی از خانه‌‌های متلاشی شده منتهی می‌شود. حملات توپخانه مزارع زرد رنگ را از بین برده است. طی دو هفته گذشته، حرکت روسیه تقریبا متوقف شده است. فنگی گفت: «ما سرعت پیشروی آنها را کاهش داده‌ایم. آنها به سمت جلو حرکت می‌کنند اما با پتانسیل کمتر.»

جنگ اوکراین1

اظهارات او - حداقل در این بخش - ادعاهای فرمانده کل اوکراین، الکساندر سیرسکی را تأیید می کند که حمله روسیه به پوکروفسک ضعیف شده است. در ماه اوت، سیرسکی یک حمله غافلگیرکننده به منطقه کورسک روسیه انجام داد. این به کاهش فشار بر سایر بخش‌های خط مقدم، از جمله منطقه زاپوریژیا و همسایه آن خرسون کمک کرده است. سرگرد گفت که مسکو تنها «تعدادی نیرو» را از منطقه پوکروفسک خارج کرده است. او افزود: «آنها مجموعه عظیمی از نیروها دارند.»

روس‌‌ها تاکتیک‌ها را تغییر داده‌اند. این روزها به ندرت از وسایل نقلیه زرهی در میدان نبرد اشباع شده از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند. به گفته فرمانده، در عوض، گروه‌های کوچک 10 تا 15 نفری سرباز، شبانه روز و با استفاده از مسیرهای مختلف، به جلو می‌روند. اگر شناسایی نشوند، در یک نقطه قرار ملاقات جمع می‌شوند و سعی می‌کنند به خطوط اوکراین نفوذ کنند. «در مورد روس‌ها مسئله کمیت است، نه کیفیت. «حملات گوشتی» بسیار زیادی می‌بینیم.» (حملات گوشتی اصطلاحی به معنی حمله تعداد زیادی از سربازان روس به دفعات در طول یک روز به مواضع اوکراینی‌ها است.)

دو هفته پیش روس‌ها یک ستون مکانیزه به میخائیلیوکا فرستادند که شامل یک تانک T-72 متعلق به دوران شوروی و دو خودروی جنگی پیاده نظام بود. سربازان اوکراینی آتش گشودند. خدمه تانک - راننده، تفنگچی و مکانیک - نجات یافتند و در چند بوته پنهان شدند. یک پهپاد کار آن‌ها را تمام کرد. اوکراینی‌ها تانک را با خود بردند. استانیسلاو، معاون سرگرد، گفت: «مدت زیادی بود که ما یک وسیله نقلیه مسلح در حال کار را از دشمن نگرفته بودیم.»

به گفته استانیسلاو، روسیه قادر به پیشروی است زیرا ارتش آن‌ها بسیار بزرگتر است. «ما مهمات کافی نداریم. به ازای هر گلوله‌ای که شلیک می کنیم، آنها هفت گلوله شلیک می‌کنند. بیش از آن ما کمبود پیاده نظام داریم. وضعیت کمی از شش ماه پیش (زمانی که کنگره آمریکا تحویل سلاح‌ها را مسدود کرد) بهتر است. اما با این سرعت مبارزه کافی نیست. روسیه کشور بزرگی است. پول و منابع دارد. ارتش خود را با نفت و گاز تامین می‌کند.»

جنگ برای تصرف پوکروفسک هدف اصلی مسکو در سال جاری خواهد بود. یک دهه پیش، نیروهای روسیه پایتخت‌های منطقه شرقی دونتسک و لوهانسک را تصرف کردند. هدف سیاسی و استراتژیک ولادیمیر پوتین تصرف کل استان دونتسک و همچنین سه استان دیگر اوکراین است که او در سال 2022 «الحاق» کرد. استانیسلاو گفت تصرف پوکروفسک برای روس‌ها آسان نخواهد بود. او گفت: «ما می‌توانیم آن را نگه داریم.»

حدود 18000 نفر در پوکروفسک به فراخوان‌های رسمی برای تخلیه بی‌توجهی کرده‌اند. اگر نیروهای روسی شهر را اشغال کنند، فاصله کمی از مرزهای اداری استان و جاده دنیپرو خواهند داشت. از پوکروفسک آنها می‌توانند زنجیره‌ای از شهرهای اوکراینی را به سمت شمال تهدید کنند و احتمالاً آنها را قطع کنند: کوستیانتینیوکا، دروژکیوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک. آنها در حال حاضر بزرگراه بین پوکروفسک و کوستیانتینیوکا را بمباران می‌کنند.

ویتالی میلوویدوف، مسئول مطبوعاتی تیپ 15، گفت که غرب مقصر عقب‌نشینی گام به گام اوکراین در سال 2024 است. او به محدودیت‌های کاخ سفید در استفاده از تسلیحات دوربرد ارائه شده توسط ایالات متحده اشاره کرد که موضوع بحث هفته گذشته در واشنگتن بین جو بایدن و کیر استارمر بود.

جنگ اوکراین3

میلوویدوف گفت که اگر اجازه حملات عمیق داده شود، اوکراین می‌تواند به انبارهای اسلحه و فرودگاه‌هایی که روسیه در حمله طاقت‌فرسای به شرق اوکراین استفاده می‌کند، ضربه بزند. «این کار لجستیک دشمن را دشوارتر خواهد کرد. آنها باید همه چیز را 250 تا 300 کیلومتر از خط مقدم عقب ببرند. اگر زودتر چراغ سبز می‌گرفتیم، وضعیت نظامی ما فرق می‌کرد. هیچ پیشروی در پوکروفسک وجود نخواهد داشت.»

فنگی گفت که او خوشبین است که اوکراین هنوز هم می‌تواند علیرغم تعداد دلهره آور نیروهای حریفش، پیروز شود. او به کار دقیق یگان‌های توپخانه و پهپاد مجرب خود و همچنین کمک‌های تیپ‌های همسایه اشاره کرد. «ما سه سال جنگ داشتیم. اگر به اندازه کافی سلاح دریافت کنیم، پیروزی کاملاً ممکن است.» و در مورد تهدیدات پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای چطور؟ فرمانده با خنده گفت: «دروغ می‌گوید.»

در میخایلیوکا، تکه‌های دود خاکستری به آسمان آبی روشن بلند می‌شد. یک گلوله اوکراینی به یک کلبه اصابت کرده بود. ساختمان به شدت سوخت. هیچ یک از ساکنان روستا، 1300 نفر، باقی نمانده‌اند. تنها ارواح مهاجمان روسی هستند. آیا فرمانده از کشتن تعداد زیادی از آنها پشیمان است؟ «نه. آنها دشمن هستند، اینجا هستند تا سرزمین ما را بگیرند. اگر آنها نمیرند، پیاده نظام ما خواهند مرد. هرگز فکر نمی‌کردم از کشتن کسی خوشحال باشم، اما از آن‌ها متنفرم.»