به گزارش اکوایران، لبنان پس از مواجهه با حملات متوالی مرگباری که اعضای حزب‌الله را با پیجرهایی که روز سه‌شنبه به طور همزمان در سراسر کشور منفجر شدند و سپس دستگاه‌های بیسیم‌ به شیوه‌ای مشابه در روز چهارشنبه هدف قرار داد، در وضعیت آشفته‌ای است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، وحشت، ترس و اندوه اکنون کشور را فرا گرفته است، و پرسش‌هایی در مورد چگونگی انجام این حملات، این که دستگاه‌ها از کجا آمده‌اند و آیا این پیشرفت اخیر می‌تواند خاورمیانه را وارد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر کند یا خیر، به وجود آورده است.

در این حملات که مقامات لبنانی اسرائیل را مسئول آن می‌دانند، دست کم 37 نفر از جمله کودکان کشته شده‌اند. هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند، بسیاری از آنها پس از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در جیب یا صورتشان معلول و در وضعیت وخیم هستند.

پس از هشدار روز چهارشنبه مبنی بر آغاز «دوران جدید» جنگ، اسرائیل روز پنجشنبه شروع به حمله به اهدافی در لبنان کرد و گفت که فرمانده ارشد این رژیم طرح‌هایی را برای «عرصه شمالی» تأیید کرده است.

چه اتفاقی افتاد، کی و کجا؟

اولین حمله بعد از ظهر روز سه‌شنبه زمانی رخ داد که پیجرها همزمان در چندین بخش لبنان، از جمله پایتخت بیروت، و در چندین شهر در دره بقاع مرکزی، پایگاه‌های مستحکم گروه حزب‌الله منفجر شدند.

ویدئوها پیامدهای خونین را در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی نشان می‌داد.

بیمارستان‌های لبنان به سرعت پر شدند و کارکنان محدودی از صدها بیمار باندپیچی شده و در حال خونریزی مراقبت می‌کردند، برخی از آنها مجبور بودند به دلیل کمبود امکانات، روی زمین دراز بکشند.

تقریباً 24 ساعت بعد، لبنان توسط دومین حمله روز چهارشنبه هنگامی که دستگاه‌های بیسیم در حومه بیروت و در جنوب این کشور منفجر شدند، به لرزه درآمد.

یکی از شاهدان که به دلایل امنیتی نامش فاش نمی‌شود، گفت که هنگام شرکت در مراسم تشییع جنازه اعضای حزب‌الله، دستان مردی را دید که توسط یک دستگاه بیسیم منفجر شده بود. آتش‌سوزی در ده‌ها خانه، فروشگاه و وسایل نقلیه رخ داد و فیلم‌هایی که نشان می‌دهد دود در خیابان‌های پر هرج و مرج بلند می‌شود، در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی روز پنجشنبه اذعان کرد که این گروه متحمل یک ضربه «بی‌سابقه» شده است. او گفت که این دو حملات «از همه خطوط قرمز عبور کرده است» و متعهد شد که «انتقام» صورت خواهد گرفت.

در حالی که نصرالله در حال صحبت بود، خبرنگاران در کشور صدای یک جت نظامی اسرائیلی که بر فراز بیروت پرواز می‌کرد را شنیدند.

دقایقی بعد، نیروهای دفاعی اسرائیل تایید کردند که اهدافی را برای «تضعیف قابلیت‌ها و زیرساخت‌های حزب‌الله» هدف قرار داده‌اند.

چرا اسرائیل اکنون لبنان را هدف قرار می‌دهد؟

حزب‌الله و اسرائیل ده‌ها سال است که با هم درگیر بوده‌اند، اما این دو از اکتبر گذشته که جنگ در غزه آغاز شد، حملات فرامرزی خود به یکدیگر را افزایش داده‌اند.

حزب‌الله بخشی از یک محور بزرگ‌تر در سراسر خاورمیانه است که یمن، سوریه، غزه و عراق را در بر می‌گیرد که در 11 ماه گذشته درگیر جنگ با اسرائیل و متحدانش بوده است.

این محور گفته است که تا زمانی که جنگ در غزه ادامه داشته باشد به حملات خود به اهداف اسرائیل ادامه خواهند داد و همانطور که یکی از رهبران ارشد حزب‌الله توصیف کرده است، خود را به عنوان «جبهه حمایتی» برای فلسطینیان در این نوار معرفی می‌کند.

یک منبع اسرائیلی آشنا با امنیت ملی گفت که اسرائیل ممکن است این زمان را برای حملات انتخاب کرده باشد، زیرا معتقد بود حزب‌الله عملیات پیجرها را کشف کرده است و این مسئله آن را تبدیل به لحظه‌ «استفاده از موقعیت یا از دست دادن آن» کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز احتمالاً می‌خواسته از حمایت داخلی برخوردار باشد. مقامات و ساکنان منطقه شمالی به طور فزاینده‌ای در مورد نیاز به بازگشت به خانه‌های خود پس از تخلیه به دلیل حملات حزب‌الله، نتانیاهو را تحت فشار قرار داده‌اند. 

روز سه‌شنبه، اسرائیل بازگشت ساکنان شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان در نزدیکی مرز را به عنوان یک هدف جدید جنگی - که مدت‌ها به عنوان یک ضرورت سیاسی شناخته می‌شد- تبدیل کرد.

چه اتفاقی افتاد؟

هنوز سؤالات زیادی وجود دارد که اسرائیل چگونه ممکن است حملات خود را در این هفته انجام داده باشد و دستگاه‌هایی که منفجر شده‌اند از کجا آمده‌اند.

رهبر حزب‌الله قبلاً از خانواده‌ها خواسته بود که تلفن‌های همراه خود را کنار بگذارند تا از نفوذ نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل و ایالات متحده جلوگیری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از اعضای حزب‌الله و خانواده‌هایشان در عوض به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم با فناوری پایین مانند پیجر متکی هستند.

یک منبع امنیتی لبنانی گفت پیجرهایی که منفجر شدند جدید بودند و در ماه‌های اخیر توسط حزب‌الله خریداری شده بودند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اسرائیل مواد منفجره را در کنار باتری در هر پیجر و همچنین کلیدی برای انفجار از راه دور کار گذاشته است.

هنگامی که سی‌ان‌ان تلاش کرد منشا پیجرها را ردیابی کند، یک زنجیره تامین مرموز را پیدا کرد که از آسیا تا اروپا امتداد داشت.

پیجرهای آسیب دیده در لبنان نام یک تولیدکننده تایوانی را داشتند اما این شرکت گفت که این دستگاه‌ها در عوض توسط یک شرکت مجارستانی در بوداپست ساخته و فروخته شده است.

با این حال مقامات مجارستانی این موضوع را رد کردند و گفتند که شرکت بوداپست یک «واسط تجاری» است که هیچ سایت تولیدی در این کشور ندارد.

سی‌ان‌ان سعی کرده با این شرکت و مدیر اجرایی آن تماس بگیرد، اما پاسخی دریافت نکرده است. با این حال، طبق گزارش ان‌بی‌سی، مدیر اجرایی در یک تماس تلفنی تایید کرد که شرکت او با سازنده تایوانی کار می‌کرد اما ساخت پیجرها را رد کرد و گفت که او فقط «واسطه» است. 

از همه چیز عجیب‌تر این است که آدرس دفتر شرکت در یک منطقه مسکونی است، جایی که سایر افراد در ساختمان گفتند که به سختی افرادی را می‌بینند که سر کار بیایند.

اواخر پنجشنبه، نیویورک تایمز به نقل از سه افسر اطلاعاتی که در این مورد مطلع بودند، گزارش داد که شرکت مجارستانی BAC Consulting در واقع بخشی از یک جبهه اسرائیلی است. افسران به تایمز گفتند که این شرکت یکی از حداقل سه شرکتی بود که برای پنهان کردن این واقعیت که پرسنل اطلاعاتی اسرائیل در حال ساخت پیجرها هستند ایجاد شد.

در همین حال، لبنان گفت بیسیم‌هایی که منفجر شد، یک مدل متوقف شده توسط شرکت ژاپنی ایکام بود.

مقامات لبنانی گفتند که این دستگاه‌‌ها توسط یک نماینده شناخته شده عرضه نشده‌اند، مجوز رسمی ندارند و توسط سرویس‌های امنیتی بررسی نشده‌اند. ایکام گفت که این مدل یک دهه پیش متوقف شد، و نمی‌تواند تشخیص دهد که مدل‌های مورد استفاده در لبنان تقلبی هستند یا از شرکت آن ارسال شده‌اند.

واکنش حزب‌الله، اسرائیل و جهان چگونه بوده است؟

حسن نصرالله گفت که اسرائیل برای «قتل عام» خود با «پاسخ» مواجه خواهد شد. 

دولت لبنان نیز این حمله را به عنوان «تجاوز جنایتکارانه اسرائیل» و نقض حاکمیت ملی آنها محکوم کرد.

عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که بیم آن دارد که حملات پی درپی در لبنان نشانه حرکتی به سوی «مقدمه‌ای برای جنگ» باشد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد و ایالات متحده خواست برای کمک به برقراری مجدد صلح در امتداد مرز لبنان و اسرائیل کمک کنند.

در حالی که بسیاری از اعضای آن مجروح شده و روش‌های ارتباطی کلیدی دیگر قابل اعتماد نباشند، مشخص نیست که حزب‌الله چه ظرفیتی برای انجام یک ضدحمله خواهد داشت.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «ما در آغاز دوران جدیدی در این جنگ هستیم و باید خودمان را با آن تطبیق دهیم.»

پس از آغاز حملات ارتش اسرائیل در روز پنجشنبه، گالانت گفت: «هدف ما اطمینان از بازگشت امن جوامع شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان است. با گذشت زمان، حزب‌الله بهای فزاینده‌ای خواهد پرداخت.»

به گفته سه منبع آگاه، به نظر می‌رسد تا زمانی که گزارش‌های مربوط به انفجارها منتشر شد، مقامات آمریکایی تا حد زیادی نسبت به آن بی‌اطلاع بودند. این منابع گفتند، مقامات اسرائیلی به ایالات متحده اطلاع دادند که قرار است عملیاتی را در لبنان در روز سه‌شنبه انجام دهند، اما جزئیاتی در مورد برنامه‌ریزی خود ارائه نکردند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل این حملات را محکوم کرد و آنها را نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند و خواستار «تحقیق مستقل، کامل و شفاف»شد. سازمان غیردولتی بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر اظهارات او را تکرار کرد و گفت که تحقیقات باید سریع و فوری انجام شود.