به گزارش اکوایران، اسرائیل و لبنان در بامداد روز یک‌شنبه تبادل آتش سنگینی با یکدیگر داشتند. هواپیماهای جنگی اسرائیل شدیدترین بمباران یک سال جنگ را در جنوب لبنان انجام دادند، در حالی که حزب الله مسئولیت حملات موشکی به اهداف نظامی در شمال اسرائیل را بر عهده گرفت.

به نوشته رویترز، ارتش اسرائیل روز شنبه ادعا کرد که به حدود 290 هدف، از جمله راکت اندازهای حزب الله حمله کرده و گفت که به حملات خود به اهداف این جنبش ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، با شلیک تعداد زیادی راکت و موشک از لبنان و عراق، آژیرهای خطر در تمام طول شب به صدا درآمدند. ارتش اسرائیل مدعی شد بیشتر آن‌ها توسط سامانه‌های دفاع هوایی رهگیری شدند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که تعدادی از ساختمان‌ها مستقیماً یا با ریزش بقایای موشک مورد اصابت قرار گرفته‌اند. تلفات جدی گزارش نشده است.

حزب الله بامداد یکشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که در پاسخ به «حمله‌های مکرر اسرائیل به لبنان» پایگاه هوایی رامات دیوید اسرائیل را با ده‌ها موشک هدف قرار داده است.

رگبارهای پی در پی حملات موشکی حزب الله به پایگاه هوایی رامات دیوید، عمیق‌ترین حملاتی است که این گروه از زمان آغاز درگیری‌ها انجام داده است.

مقاومت عراق نیز در بیانیه‌ای مسئولیت حمله پهپادی به اسرائیل در اوایل روز یکشنبه را بر عهده گرفت.

تشدید حملات

به گفته مقامات، این حملات تشدید شده کمتر از 48 ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که اسرائیل در حمله هوایی به جلسه فرماندهان حزب‌الله، دست‌کم 37 نفر را در حومه پایتخت لبنان ترور کرد.

حزب الله گفت 16 عضو آن از جمله ابراهیم عقیل، رهبر ارشد و احمد وهبی، یکی دیگر از فرماندهان، از جمله کشته شدگان روز جمعه در مرگبارترین حمله در نزدیک به یک سال درگیری با اسرائیل بودند.

ارتش اسرائیل ادعا کرد که یک تجمع زیرزمینی با حضور عقیل و رهبران نیروهای نخبه رضوان حزب الله را هدف قرار داده و زنجیره فرماندهی نظامی آن را تقریباً به طور کامل از بین برده است.

یک منبع امنیتی گفت که این حمله یک ساختمان مسکونی چند طبقه در حومه شلوغ شهر را با خاک یکسان کرد و به یک مهد کودک همسایه آسیب رساند. به گفته وزارت بهداشت لبنان، سه کودک و هفت زن در میان کشته شدگان هستند.

حمله روز جمعه به شدت درگیری را تشدید کرد و پس از دو روز حملاتی که در آن پیجرها و بی سیم­های مورد استفاده اعضای حزب الله منفجر شد، ضربه دیگری به حزب الله بود.

حزب الله روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تاسیسات صنایع نظامی اسرائیل را هدف حمله موشکی قرار داده است، و آن را انتقام اولیه برای حملات به دستگاه­های ارتباطی خود اعلام کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که نگران تشدید تنش است، اما ترور یکی از رهبران ارشد حزب الله (عقیل که تحت تعقیب وزارت خارجه آمریکا بود) توسط اسرائیل را عادلانه خواند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، سفر برنامه ریزی شده خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را لغو کرد.

اسرائیل برای انتقام حزب‌­الله آماده می­‌شود

حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل با آتش‌بس در جنگ خود علیه حماس در غزه موافقت کند، به جنگ با اسرائیل ادامه خواهد داد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این امر به این زودی­ها بعید است. اسرائیل از حزب‌الله می‌خواهد که آتش‌بس را متوقف کند و بدون توجه به هرگونه توافق غزه، نیروهایش را از منطقه مرزی خارج کند و به قطعنامه سازمان ملل که در سال 2006 با اسرائیل امضا شد، پایبند باشد.

ارتش اسرائیل در انتظار تلافی حزب­الله، تجمعات را محدود کرد و سطح هشدار را برای ساکنان جوامع شمالی افزایش داد. این هشدار تا شهر ساحلی حیفا را شامل می­شود و نشان می‌دهد که اسرائیل فکر می‌کند حزب‌الله می‌تواند عمیق‌تر از آنچه از زمان آغاز جنگ انجام داده بود، حمله کند.

روز شنبه در جنوب لبنان، مردم انفجارهای مهیبی را توصیف کردند که آسمان شب را روشن کرد و زمین را لرزاند

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که هفته گذشته گفت اسرائیل در حال آغاز مرحله جدیدی از جنگ در مرز شمالی است، در پستی در اکس نوشت: «توالی اقدامات در مرحله جدید تا رسیدن به هدف ما ادامه خواهد داشت: بازگشت امن ساکنان شمال به خانه هایشان.»