به گزارش اکوایران، اگر چه واشنگتن نسبت به وقوع جنگ در لبنان در هراس است، اما امیدوار است حملات اخیر منجر به کوتاه آمدن حزب‌الله شود.

مقامات آمریکایی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند که دولت بایدن به شدت نگران خطر وقوع جنگ همه.جانبه بین اسرائیل و لبنان است، اما امیدوار است فشار نظامی فزاینده اسرائیل بر حزب الله منجر به دستیابی به یک توافق دیپلماتیک برای بازگرداندن غیرنظامیان به خانه هایشان در هر دو طرف مرز شود. 

 اسرائیل و ایالات متحده هر دو به دنبال راه‌هایی برای جدا کردن درگیری‌ها با حزب الله و حماس هستند. با وجود ماه‌ها تلاش دیپلماتیک توسط دولت بایدن، حزب‌الله با هیچ‌گونه توافقی قبل از برقراری آتش‌بس در غزه موافقت نکرده است.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در روز شنبه و بامداد یک‌شنبه، نگرانی‌ها از بابت بروز جنگ افزایش یافته است. ارتش اسرائیل ادعا می‌کنند که حزب‌الله در حال آماده‌سازی برای تلافی قریب‌الوقوع به مجموعه حملات اسرائیل در هفته گذشته در لبنان است.

بر اساس آخرین اخبار، حمله هوایی روز جمعه اسرائیل در بیروت به کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی حزب الله و دست کم 15 فرمانده ارشد دیگر، از جمله فرماندهان گردان‌های نخبه رضوان منجر شد. وزارت بهداشت لبنان هم اعلام کرد در حمله هوایی در حومه بیروت 37 نفر از جمله سه کودک و هفت زن کشته شدند.

این حمله هوایی پس از آن انجام شد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در حملات از راه دور هفته گذشته پیجرها و واکی تاکی‌ها را منفجر کردند که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از جمله حداقل دو کودک و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد که بسیاری از آن‌ها اعضای واحدها و نهادهای نظامی حزب الله بودند.

حسن نصرالله رهبر حزب الله این حملات را «یک ضربه بی‌سابقه و تاریخی» خواند.

آمریکا لبنان

جنگنده‌های اسرائیلی روز شنبه حملات هوایی متعددی از جمله راکت‌های میان‌برد حزب‌الله را انجام دادند. ارتش اسرائیل ادعا کرد که این گروه قصد شلیک قریب‌الوقوع آن‌ها را داشتند. دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد 400 موشک‌انداز با هزاران موشک و راکت مورد حمله قرار گرفتند. هاگاری گفت، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دستوری را امضا کرد که بر اساس آن، در آن تمامی مناطق از حیفا تا مرز با لبنان در شرایط اضطراری قبل از حملات احتمالی حزب‌الله تعیین می‌شود.

حزب‌الله هم صبح روز یکشنبه، راکت‌های میان برد را به سمت مناطقی در جنوب حیفا شلیک کرد و به طور قابل توجهی دامنه حملات خود علیه اسرائیل را افزایش داد. اکثر راکت ها توسط اسرائیل رهگیری یا به مناطق باز اصابت کردند، اما این حمله نشانه تشدید دیگری در جنگ بین اسرائیل و حزب الله بود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت خطر «واقعی و حاد» جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و لبنان وجود دارد و ادعا کرد  ایالات متحده در تلاش است تا از وقوع آن جلوگیری کند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان هم روز شنبه اعلام کرد که سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هفته آینده را به دلیل اوضاع متشنج لغو می‌کند.

مقامات اسرائیلی مدعیند که حملات فزاینده آن‌ها علیه حزب‌الله به دنبال جنگ نیست، بلکه تلاشی برای رسیدن به «کاهش تنش از طریق تشدید تنش» است. این مقامات در ظاهر ادعا می‌کنند که اسرائیل معتقد است اعمال فشار بیشتر بر حزب‌الله می‌تواند آن‌ها را به موافقت با یک توافق دیپلماتیک سوق دهد که اسرائیلی‌های ساکن در شمال سرزمین‌های اشغالی را بدون توجه به مذاکرات در بن‌بست برای برقراری آتش‌بس در غزه را به سکونت‌گاه‌هایشان بازگرداند.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که آن‌ها منطق اسرائیل را می شناسند و با آن موافق هستند، اما تاکید می کنند که این یک «تنظیم بسیار دشوار» است که می‌تواند به راحتی از کنترل خارج شود و به یک جنگ همه جانبه منجر شود.

سالیوان، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و مشاوران بایدن، برت مک گورک و آموس هوخشتاین، در روزهای جمعه و شنبه چندین تماس با همتایان اسرائیلی خود داشتند.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفته: «یکی از پیام‌های کلیدی این بود که ما می‌خواهیم مسیری را برای یک راه حل دیپلماتیک باز نگه داریم و بنابراین نمی‌خواهیم اسرائیلی‌ها گام‌هایی بردارند که چنین مسیری را ببندد».

از سویی، مقامات دولت بایدن نسبت به ترور عقیل توسط اسرائیل که متهم به همکاری در بمب‌گذاری سفارت آمریکا و پادگان تفنگداران دریایی در بیروت در 40 سال بود، ابراز خورسندی کردند. اما، از سوی دیگر، ایالات متحده نگران است که این عملیات ترور و حملات اخیر، درگیری اسرائیل و حزب الله را در یک شیب لغزنده قرار دهد که می.تواند منجر به جنگ شود.

مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده به اسرائیل اعلام کرده که چنین جنگی به اسرائیل کمک نمی کند تا به هدف خود برای بازگرداندن ده‌ها هزار اسرائیلی آواره به سکونت‌گاه‌‌هایشان در مرز با لبنان دست یابد.

این مقامات اذعان می‌کنند که این پیام‌ها تأثیر محدودی بر تصمیم‌های نظامی اسرائیل دارند و بنابراین بر روی دستیابی به تفاهم با رهبران اسرائیل در مورد «میزان تشدید تنش» متمرکز شده‌اند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن از اسرائیل خواسته از اقداماتی مانند تهاجم زمینی یا حملات هوایی گسترده به مناطق غیرنظامی که می‌تواند منجر به جنگ و توقف تلاش‌های دیپلماتیک شود، خودداری کند.

مک گورک روز جمعه گفت: «ما با اسرائیلی‌ها در مورد تاکتیک‌ها و نحوه اندازه‌گیری خطر تشدید اختلاف نظر داریم. این یک وضعیت بسیار نگران کننده است».