به گزارش اکوایران، حمله جسورانه کماندوهای اسرائیلی به تأسیسات موشکی در غرب سوریه یک عملیات غیرمعمول به شمار می‌رود.

به نوشته المانیتور، اکسیوس و نیویورک تایمز هفته گذشته مدعی شدند این تأسیسات در سوریه که وظیفه تبدیل راکت‌های بدون هدایت به موشک‌های نقطه‌زن را بر عهده داشت، مورد حمله کماندوهای اسرائیلی قرار گرفت. در عملیات ۸ سپتامبر، اعضای واحد کماندو شالدگ تحت پوشش دود بمباران‌های هوایی از هلیکوپترها پایین آمده و به تأسیسات مخفی زیرزمینی حمله کردند. مکان این تأسیسات آن را در برابر بمباران‌هایی که سال‌هاست صدها کاروان و انبار سلاح را در سوریه نابود کرده‌اند، تقریباً نفوذناپذیر ساخته بود. ادعا شده جنگنده‌های اسرائیلی اسناد، کامپیوترها و تجهیزات دیگر را با خود برده و محل را منفجر کردند. دو ساعت پس از شروع، عملیات به پایان رسید.

خطری هم‌تراز تسلیحات هسته‌ای

یک منبع دیپلماتیک ارشد گفت: «دقیق‌کردن زرادخانه موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله یک اقدام استراتژیک تعیین‌کننده است که خطری معادل خطر سلاح‌های هسته‌ای را بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد. اسرائیل برای مدت طولانی نمی‌تواند چنین چیزی را تحمل کند».

وزارت بهداشت سوریه گزارش داد که ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، سایت تخریب‌شده بخشی از مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه در منطقه مصیاف بوده است.

ارتش اسرائیل

 طبق گفته مؤسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل، حزب‌الله حدود ۱۵۰ هزار پرتابه از انواع مختلف در اختیار داشته و از زمان آغاز جنگ غزه، ترکیبی از موشک‌های دقیق و پهپادها را برای هدف قرار دادن شمال سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است. همانطور که نیویورک تایمز روز پنجشنبه فاش کرد، سال‌هاست اسرائیل پروژه موشکی سوریه را رصد می‌کند و در دو سال گذشته، طرح‌های تخریب آن پیشنهاد شده اما به دلیل مخاطراتش کنار گذاشته شده است.

کمربند آتشین ایران

جزئیات جدیدی درباره آنچه کمربند آتشین ایران خوانده می‌شود، در اسرائیل آشکار شده است. آنچه اسرائیل آن را کمربند آتش ایران می‌نامد شامل گروه‌های نزدیک سرزمین‌های اشغالی مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی و نیروهای مقاومت در سوریه و همچنین گروه‌هایی در فاصله دورتر مانند حوثی‌های یمن و مقاومت اسلامی عراق و خود ایران می‌شود.

لیبرمن و گیدئون سار، وزیر دادگستری سابق اخیراً هشدار دادند که طرح ایران برای حمله به اسرائیل در حال تکمیل‌شدن بوده و باید متوقف شود. آن‌ها هشدار دادند که ایران می‌تواند از درگیری نظامی اسرائیل در چندین جبهه برای اجرای طرح خود استفاده کند. 

ارتش آمریکا ناو روزولت

همانطور که قبلاً توسط المانیتور گزارش شده بود، پنتاگون ناو هواپیمابر تئودور روزولت را از خاورمیانه بیرون کشید که در ماه آگوست برای جلوگیری از حمله تلافی‌جویانه ایران و حزب‌الله برای ترور مقام مقاومت مستقر کرده بود. یک مقام دیپلماتیک ارشد در خاورمیانه گفت: «آمریکا همچنان حضوری چشمگیر و غالب در منطقه دارد، اما این واقعیت که شروع به رقیق‌کردن آن کرده‌اند، کمکی به بازدارندگی علیه حزب‌الله و ایران نمی‌کند». ایالات متحده درخواست اسرائیل برای به تعویق انداختن استقرار مجدد ناوگروه هواپیمابر رد کرده، اما پنتاگون در  هفته گذشته خبر داد که زیردریایی موشک‌انداز یواس‌اس جورجیا در آب‌های شرق مدیترانه مستقر شده است.

در همین حال، اسرائیل و متحدانش خود را برای جنگی تمام‌عیار با حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت آماده می‌کنند. حداقل دو بار در هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم مجمع امنیت استراتژیک خود را که شامل یوآو گالانت، وزیر دفاع، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه، رون درمر، وزیر امور استراتژیک و یاریک لوین، وزیر دادگستری است، تشکیل داد.

المانیتور گزارش داده که ایالات متحده فشار زیادی بر اسرائیل وارد کرده تا فعالیت فرامرزی خود علیه حزب‌الله را مهار کند، اما تلاش‌های آن نتیجه‌ای نمی‌دهد. بحران تسلیحاتی بین آمریکا و اسرائیل که ماه‌ها پیش آغاز گشت و به تأخیر در ارسال بمب‌های هوشمند به این رژیم انجامید، هنوز حل نشده است. در حالی که برخی از بمب‌ها به اسرائیل رسیده، ایالات متحده ارسال بمب‌های بزرگ‌تر را نگه داشته است.

راکت حزب الله لبنان

آیا این تحولات مانع از عملیات نظامی گسترده اسرائیل برای تصرف مجدد مرزهای شمال که تحت حملات مداوم حزب‌الله است، خواهد شد؟

یک منبع ارشد سیاسی اسرائیل در گفتگو با المانیتور گفت: «نتانیاهو دلایل زیادی برای انجام یک عملیات نظامی در این زمان دارد». این منبع افزود نتانیاهو باید دادگاه رشوه و کلاهبرداری خود را به تعویق انداخته یا لغو کرده، به دونالد ترامپ کمک کند تا در ماه نوامبر کامالا هریس را شکست دهد و کمیسیون تحقیق و تفحص در مورد قصور مقامات کابینه‌اش در حمله ۷ اکتبر را به تعویق بیندازد.