به گزارش اکوایران، ایالات متحده روز دوشنبه امارات متحده عربی را به عنوان شریک دفاعی اصلی خود معرفی کرد؛ گامی که می‌تواند این کشور را واجد شرایط خرید تسلیحات و فناوری پیشرفته‌‌تر آمریکایی کند.

این بیانیه پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی در کاخ سفید دیدار کرد. امارات متحده عربی تنها کشور دیگری به جز هند است که به این عنوان دست یافته است.

شریک دفاعی اصلی

به نوشته میدل‌ایست‌آی، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام «همکاری بی‌سابقه‌ای را از طریق آموزش‌های مشترک، تمرین‌ها، و همکاری نظامی بین نیروهای نظامی ایالات متحده، امارات و هند امکان‌پذیر می‌کند.»

این اقدام نشان دهنده تمایل ایالات متحده برای حفظ امارات در اردوگاه خود با وجود تنش‌ها بر سر نقش این کشور در جنگ داخلی سودان، پیوندهای اقتصادی آن با روسیه و روابط نظامی با چین است.

ایالات متحده امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داده است تا حمایت نظامی خود را از نیروهای پشتیبانی سریع در سودان، شبه نظامی که بایدن به پاکسازی قومی متهم کرده است، کاهش دهد.

انتظار می‌رود برت مک گورک، مقام ارشد خاورمیانه‌ای کاخ سفید، این هفته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات اماراتی دیدار و درباره حمایت نظامی امارات از این گروه گفتگو کند، اما بعید به نظر می‌رسد که با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه درباره این موضوع فشاری وارد کند.

آمریکا امارات

حملات روز دوشنبه اسرائیل به لبنان باعث کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر شد.

بعید است که سودان در پنج اولویت اصلی این سفر قرار گیرد. الیزابت دنت، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک و یکی از مقامات سابق پنتاگون گفت: «در مورد سیاست خارجی، جنگ غزه و ایران احتمالاً سرفصل خواهد بود، اگرچه مطمئناً سودان مورد بحث قرار خواهد گرفت». او افزود: «اما امارات متحده عربی به نگرانی‌های ایالات متحده در مورد حمایت آنها از RSF اهمیت می‌دهد و به نظرات هریس گوش می‌دهد تا ببیند در صورت انتخاب شدن او چگونه با این وضعیت برخورد خواهد کرد.»

در حالی که روزهای حضور بایدن در کاخ سفید به پایان رسیده، این کشور نفت خیز خلیج فارس از هم اکنون در حال تقویت موقعیت خود در واشنگتن برای حضور رئیس جمهور بعدی آمریکا در دفتر بیضی شکل است.

«اول اقتصاد»

تنها دو سال پیش، نهیان در بحبوحه عصبانیت از اینکه آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک‌تر شده و حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را مهار نمی‌کند، از صحبت با بایدن خودداری کرد. به نوبه خود، ایالات متحده امارات را متهم کرد که به روسیه اجازه می‌دهد از تحریم‌های ایالات متحده چشم پوشی کند و از نظر نظامی به چین نزدیک‌تر شود.

هدف اصلی امارات متحده عربی ایجاد توازن در روابط امنیتی عمیق‌تر و همکاری اقتصادی با ایالات متحده و در عین حال تقویت خودمختاری خود برای فعالیت در نقاط حساس مانند سودان است. هدفی که به نظر می‌رسد پس از نشست نهیان و بایدن به آن دست یافته است.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک نهیان، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که چشم انداز امارات متحده عربی را برای «روابط استراتژیک» خود با ایالات متحده بیان کرد، گفت: «اول اقتصاد، اول رفاه.» قرقاش گفت که امارات متحده عربی «اتفاقاتی را که در غزه اتفاق می‌افتد یا چیزهایی که در مناطق دیگر اتفاق می‌افتد» نادیده نمی‌گیرد، اما «امارات سعی می‌کند بیشتر در راستای دیدگاه اقتصادی و فناوری حرکت کند.»

هوش مصنوعی به عنوان یک حوزه کلیدی همکاری بین ایالات متحده و امارات ظاهر شده است.

اقتصاد امارات ابوظبی

امارات متحده عربی هوش مصنوعی را در مرکز تلاش‌های خود برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت قرار داده است و پیشرفت‌های ایالات متحده در زمینه هوش مصنوعی از رقبای روسیه و چین پیشی گرفته است.

انویدیا در فهرست ایالات متحده به دلیل تراشه‌هایی که برای هوش مصنوعی می‌سازد به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است. هفته گذشته، شرکت هوش مصنوعی G42 مستقر در امارات، قراردادی را با سازنده تراشه آمریکایی برای همکاری در زمینه پیش‌بینی آب و هوا امضا کرد.

سرمایه گذاری در هوش مصنوعی برای امارات جدی است.

ریاست G42 بر عهده شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی، برادر رئیس جمهور امارات متحده عربی است که صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری دولتی ابوظبی (ADIA) و ADQ را کنترل می‌کند، هر دو دارای ارزش بیش از 1.1 تریلیون دلار هستند.

مایکروسافت در فهرست ایالات متحده در ماه آوریل 1.5 میلیارد دلار در G42 سرمایه‌گذاری کرد و هفته گذشته برنامه‌های خود را برای ساخت مراکز داده جدید در ابوظبی اعلام کرد.

اما نزدیکی امارات متحده عربی به چین مانع همکاری عمیق‌تر شده است. سال گذشته، امارات متحده عربی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به فهرست کشورهایی اضافه شدند که به دلیل نگرانی در مورد نزدیکی آنها به چین، از واردات آزادانه تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته ساخت ایالات متحده محدود شده بودند.

روز دوشنبه، وال استریت ژورنال گزارش داد که سامسونگ الکترونیکس و شرکت تولید نیمه هادی تایوان در مورد ساخت مجتمع‌های بزرگ کارخانه‌ای در امارات متحده عربی برای تولید تراشه بحث کرده‌اند، اما قبل از ساخت این سایت‌ها به دنبال تاییدیه ایالات متحده هستند.

یک تحلیلگر اماراتی نزدیک به مقامات ابوظبی به گفت که نهیان احتمالاً پس از سفر بایدن انتظار حل‌وفصلی را نداشت، اما می‌خواهد فضا را در میان سیاست‌گذاران و مقامات با چشم‌اندازی به سمت دولت جدید ایالات متحده پس از انتخابات سال جاری تنظیم کند.

در همین حال زمان، امارات میلیاردها دلار برای هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کند و معاملات در حال انجام است.

هفته گذشته، MGX، یک شرکت هوش مصنوعی ابوظبی که توسط G42 و مبادله، یکی دیگر از صندوق‌های ثروت مستقل اماراتی تأسیس شد، اعلام کرد که به بلک راک و مایکروسافت در فهرست ایالات متحده ملحق می‌شود تا یک صندوق 30 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در مراکز داده راه‌اندازی کند.

آنا جاکوبز، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران در منطقه خلیج فارس گفت: «امارات متحده عربی می‌‌‌خواهد خود را به عنوان یک مرکز هوش مصنوعی قرار دهد و آمریکا در این زمینه رهبر است. این بازدید به طور قابل توجهی بیشتر بر روی نقاط همکاری متمرکز خواهد بود.»

نگرانی‌های آمریکا در سودان

تاکید عمومی بر روابط اقتصادی و همکاری با هوش مصنوعی همچنین جاهایی را که امارات متحده عربی و ایالات متحده در تضاد هستند، مانند سودان، یا ناتوانی در پیشرفت، مانند نوار غزه، پنهان می‌کند.

بایدن هفته گذشته جنگ در سودان را «بی معنی» خواند و گفت نیروهای RSF «باید از حمله خود که به غیرنظامیان سودانی آسیب می‌زند» پایان دهد و به محاصره یک ماهه الفاشر، شهری دو میلیون نفری در دارفور پرداخت. اما بایدن مراقب بود که از نیروهای مسلح سودان نیز انتقاد کند.

جنگ سودان

هم‌چنین آمریکا به دنبال نیروی حافظ صلح غزه است.

چه هریس چه ترامپ در ژانویه ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد، ایالات متحده به دنبال حمایت امارات برای مقابله با امنیت در دریای سرخ و غزه خواهد بود. در اولی، متحدان امارات متحده عربی، شورای انتقالی جنوبی، سواحل جنوبی یمن را در اختیار دارند که برخی مقامات آمریکایی آن را نیرویی علیه حوثی‌های مورد حمایت ایران می‌دانند.

در غزه، ایالات متحده و امارات متحده عربی عموماً در خواست پایان درگیری و جلوگیری از گسترش آن به لبنان همسو هستند، اما مقامات اماراتی از اینکه ایالات متحده در تأمین آتش‌بس شکست خورده ناامید شده‌‌اند.

از میان این سه، امارات متحده عربی رهبری خود را در قرار دادن علنی در مرکز غزه پس از جنگ به عهده گرفته است.

در ماه ژوئیه، امارات علناً اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح را به نوار غزه خواهد فرستاد، اما از اسرائیل خواسته است که ابتدا یک کشور فلسطینی ایجاد کند.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده می‌گویند، امارات همچنین از ایالات متحده می‌خواهد که با ارائه حداقل پشتیبانی فرماندهی و کنترل یا نیروهای خدمات ایالات متحده، از هر گونه ماموریت حفظ صلح حمایت کند.

تحلیلگران می‌‌گویند که امارات متحده عربی از اینکه اسرائیل به سمت آتش بس حرکت نکرده است، ناامید است در حالی که درگیری در غزه به لبنان منتقل شده است.

در حالی که امارات متحده عربی دوستی برای حزب‌الله و ایران نیست، تحلیلگران می‌گویند که علاقه‌ای به تشدید تنش‌هایی که می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای شود، ندارد و سرمایه‌گذاری‌ها در هوش مصنوعی را که به دنبال ایجاد آن است، از مسیر خارج می‌کند.

به گفته جیکوبز: «در امارات متحده عربی نگرانی واقعی وجود دارد که اگر این جنگ به یک جنگ چند جبهه‌ای تبدیل شود، امارات ممکن است آسیب ببیند. این کشور یک رابطه دیپلماتیک با ایران و اسرائیل و یک رابطه اقتصادی عظیم با ایران دارد.»