به گزارش اکوایران، به باور یک مقام آمریکایی، از زمان حمله حماس در 7 اکتبر، منطقه در نزدیک‌ترین شرایط به یک جنگ گسترده قرار دارد.

به نوشته سی‌ان‌ان، درگیری‌ها در مرزهای جنوبی لبنان، یک روز بعد از حمله 7 اکتبر آغار شد و ماه‌ها خصومت را در دو سوی مرز رقم زد. با این حال،  این وضعیت هفته گذشته زمانیکه اسرائیل حملات مخفیانه‌ای را انجام داد که منجر به انفجار پیجرها و بیسیم‌های حزب الله شد، اوضاع تشدید شد. اسرائیل در پی آن حملات هوایی به بیروت و جنوب لبنان انجام داد که در روزهای اخیر صدها غیرنظامی و رهبران حزب‌الله را کشته است. حزب‌الله هم متقابلا با حملات موشکی به سایت‌های اسرائیلی از جمله پایگاه هوایی رامات دیوید در شرق حیفا پاسخ داده است.

سایه جنگ تمام عیار

مقامات گفتند که ایالات متحده ارزیابی می‌کند که نه اسرائیل و نه حزب الله علاقه‌ای به یک جنگ تمام عیار ندارند. اما یک مقام ارشد وزارت خارجه روز دوشنبه به خبرنگاران نسبت به استراتژی «تشدید برای کاهش تنش» اسرائیل ابراز تردید کرد. این مقام وزارت امور خارجه روز دوشنبه در حاشیه نشست سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «دست‌کم در خاطرات اخیر نمی‌توانم دوره‌ای را به خاطر بیاورم که در آن تشدید تنش منجر به تنش‌زدایی اساسی شده و به تثبیت عمیق اوضاع منجر شده باشد.»

اولین مقام گفت: «بزرگ‌ترین نگرانی در حال حاضر این است که ایران که یکی از حامیان اصلی حزب الله است درگیر شود. این مقام افزود که تهران هنوز مداخله نکرده، اما اگر این بازیگر معتقد باشد که در شرف از دست دادن قدرتمندترین متحدش است ، مداخله خواهد کرد».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه نسبت به «عواقب خطرناک» در پی حملات اسرائیل هشدار داد.

مقام اول آمریکایی گفت که اسرائیل در هفته گذشته به طور جدی به این گروه ضربه زده و چندین فرمانده ارشد را کشته و ساختار فرماندهی و کنترل حزب‌الله را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. یکی دیگر از مقامات درباره اثرات ترکیبی عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله ادعا کرد: «آنها احتمالاً 20 سال به عقب رفته‌اند.»

لبنان

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که با ادامه افزایش تنش‌ها در منطقه، ایالات متحده نیروهای بیشتری را در خاورمیانه مستقر می‌کند.

این بحران اهمیت سخنرانی رئیس جمهور جو بایدن در مجمع عمومی روز سه‌‌شنبه را افزایش می‌دهد، اما انتظار این که او بتواند تنش‌ها را کاهش دهد، به ویژه با توجه به تلاش‌های ایالات متحده برای میانجیگری برای برقراری آتش بس بین اسرائیل و حماس که به شکست انجامیده است، کم است.

متفقین در حال تلاش برای «ایده‌های ملموس»

متحدان در گردهمایی جهانی در نیویورک در حال تلاش برای ارائه «ایده‌های ملموس» برای تنش‌زدایی از وضعیتی هستند که تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه است. این مقام ارشد وزارت خارجه نگفت که آیا ایالات متحده از اسرائیل انتظار دارد در صورت شکست این تلاش‌ها برای کاهش تنش، حمله زمینی به لبنان انجام دهد یا خیر، اما خاطرنشان کرد که برای همه مهم است که آمادگی‌های اسرائیل را جدی بگیرند.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: «من از سرعت یا شدت حملات اسرائیل در یک روز معین، موفقیت یا شکست تلاش‌های ما برای وادار کردن آنها به اقدام تا حدی خویشتن‌دار را استنباط نمی‌کنم.»

دریابان دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد که این رژیم روز دوشنبه به 1600 هدف حزب‌الله شامل موشک‌‌های کروز دوربرد و موشک‌های سنگینی را که قادر به اصابت به عمق اسرائیل بودند، انجام داد. 

اسراییل لبنان

به گفته وزارت بهداشت لبنان، بمباران گسترده هوایی حداقل 500 کشته برجای گذاشت که 35 کودک و 58 زن بودند. این وزارتخانه گفت که حداقل 1645 نفر زخمی شده‌‌‌اند. آمار تلفات یک روزه آن را به مرگبارترین 24 ساعت درگیری در این کشور از زمان جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب الله تبدیل کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله روز دوشنبه بیش از 200 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که برخی از آنها بر فراز حیفا، سومین شهر بزرگ و بزرگترین شهر در شمال اسرائیل رهگیری شدند.

به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل به ایالات متحده گفته است که هدف حملات جنگ تمام عیار نیست. در عوض، هدف اسرائیل بازگرداندن 70000 اسرائیلی است که از زمان آغاز پرتاب موشک و پهپادهای حزب الله در 8 اکتبر به سکونت‌گاه‌هایشان در نزدیکی مرز با لبنان آواره شده‌اند.  این مقام اسرائیلی ادعا کرد که هدف راه حل دیپلماتیک از طریق تشدید تنش است.

حمله زمینی

اما ارتش اسرائیل احتمال تهاجم زمینی را رد نمی‌کند، عملیاتی عظیم که احتمالاً مستلزم فراخوان تعداد قابل توجهی از نیروهای ذخیره و انتقال نیروهای اسرائیلی به مرز با لبنان است.

هاگاری در یک نشست مطبوعاتی دوشنبه گفت بله، ارتش در آمادگی کامل است و ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا همه اسرائیلی‌ها را سالم به مرزهای شمالی برگردانیم.

مقامات گفتند که عملیاتی که باعث انفجار پیجرها و واکی تاکی ها شد که توسط موساد و ارتش اسرائیل انجام شد، توانایی حزب‌الله برای برقراری ارتباط را تحت تاثیر قرار داد، به ویژه پس از اینکه حسن نصرالله، رهبر حزب الله در ماه فوریه از سازمان شبه نظامی خواست تا از استفاده از تلفن‌های همراه خودداری کنند.

اما حتی پس از متحمل شدن یک ضربه بزرگ، حزب‌الله با داشتن زرادخانه پیش از جنگ که حدود 150000 موشک و موشک تخمین زده می‌شود، و انباشته‌ای که با کمک جمهوری اسلامی ایران ساخته و بهبود یافته، همچنان دشمن سرسخت‌تری نسبت به حماس در غزه برای اسرائیل باقی می‌ماند.

در همین حال مقامات منتظرند ببینند ایران چه واکنشی نشان خواهد داد. تهران هنوز به ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ماه ژوئیه در تهران واکنش نظامی نشان نداده است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه وعده داد که کشورش همچنان به دنبال انتقام خواهد بود: «اسماعیل هنیه مهمان ما بود. روزی بود که من رئیس جمهور شدم. اسراییل آمد ضربه زد و او را شهید کرد تا جنگ را در منطقه گسترش دهد و در منطقه بی‌ثباتی ایجاد کند.»