به گزارش اکوایران، ایالات متحده، فرانسه و تعدادی از متحدانشان خواستار آتش‌بس فوری 21 روزه در اسرائیل و لبنان شدند و همچنین حمایت خود را از آتش‌بس در غزه پس از گفت‌وگوهای فشرده در سازمان ملل در روز چهارشنبه اعلام کردند.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت، آتش‌بس شامل «خط آبی»، خط بین لبنان و اسرائیل می‌شود و به طرف‌ها اجازه می‌دهد تا برای حل و فصل دیپلماتیک احتمالی مناقشه مذاکره کنند.

در بیانیه مشترک کشورها که توسط کاخ سفید منتشر شد، آمده است: «ما از همه طرف‌ها، از جمله اسرائیل و لبنان می‌خواهیم که فورا آتش‌بس موقت را تایید کنند.»

متحدانی که بیانیه مشترک را امضا کردند شامل استرالیا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا بودند.

جنگ لبنان

بر اساس گزارش رویترز، از بیانیه وزارت بهداشت لبنان، اسرائیل حملات هوایی خود را روز چهارشنبه در لبنان گسترش داد و حداقل 72 نفر در این حملات کشته شدند. این وزارت پیشتر گفته بود که حداقل 223 زخمی شده‌اند.

فرمانده ارتش اسرائیل گفت که حمله زمینی امکان‌پذیر است، سخنانی که این نگرانی را ایجاد کرده که این درگیری می‌تواند جرقه جنگ گسترده‌تری را در خاورمیانه بزند.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت، در چند ماه گذشته، واشنگتن با مقامات اسرائیل و لبنان برای کاهش خصومت‌ها تعامل داشته است.

این مقام با بیان اینکه واشنگتن و متحدانش قصد دارند در این دوره آتش‌بس 21 روزه، این گفت‌وگوها را به توافقی گسترده‌تر تبدیل کنند، گفت: «ما مدت زیادی است که این گفت‌وگوها را داشته‌ایم.»

این مقام گفت بایدن «تقریباً در هر مکالمه‌ای که با رهبران جهان» در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، بر احتمال آتش‌بس متمرکز بود.

این مقام افزود: «بر اساس گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها، آمریکا و متحدانش احساس کردند که اکنون زمان مناسبی برای درخواست آتش‌بس است.»

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران گفت که اسرائیل از آتش‌بس استقبال می‌کند و راه‌‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، پیش از جلسه شورا به خبرنگاران گفت که کشورش از حزب‌الله حمایت می‌کند و در صورت افزایش درگیری‌ها در لبنان بی‌تفاوت نخواهد ماند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان از درخواست برای آتش‌بس استقبال کرد و گفت که کلید اجرای آن این است که آیا اسرائیل به اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی متعهد است یا خیر. میقاتی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به زودی به آتش‌بس دست یافت، به رویترز گفت: «امیدوارم.»

رهبران جهان ابراز نگرانی کردند که درگیری به موازات جنگ اسرائیل در غزه علیه حماس با افزایش تلفات در لبنان به سرعت در حال افزایش است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قرار است روز پنجشنبه وارد نیویورک شود و روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.