به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین و قطع آنها از شبکه انرژی است و هشدار داد که چنین حملاتی خطر فاجعه هسته‌ای را به همراه دارد.

زلنسکی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «تشعشعات اتمی به مرزهای دولتی احترام نمی‌گذارند.»

به گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی گفت از آنجایی که روسیه «نمی‌تواند مقاومت مردم ما را در میدان جنگ بشکند»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «به‌دنبال راه‌های دیگری برای شکستن روحیه اوکراینی‌ها است.»

زلنسکی گفت، برای سومین زمستان، روسیه حملات خود را به شبکه انرژی اوکراین افزایش می‌دهد تا کشور را در «تاریکی و سرما» فرو برد.

سخنرانی زلنسکی در سازمان ملل اندکی پیش از آن بود که او با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، «طرح پیروزی» خود را مورد بحث قرار دهد که انتظار می‌رود شامل درخواست کیف برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهداف نظامی در داخل روسیه باشد.

زلنسکی در سخنرانی خود لحظه «هولناک» در هفته‌های اول جنگ را به یاد آورد که حملات روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه در اروپا، ترس را در میان اوکراینی‌ها از فاجعه دیگری به سبک چرنوبیل برانگیخت.

زاپوریژیا

او گفت: «هیچ کس نمی‌دانست که حملات روسیه به تأسیسات هسته‌ای چگونه پایان می‌یابد، و برای همه یادآور چرنوبیل بود.»

دو سال و نیم بعد، زلنسکی هشدار داد که این نیروگاه تحت اشغال روسیه «در خطر یک حادثه هسته‌ای» قرار دارد. روسیه و اوکراین حوادث قبلی در این نیروگاه را به گردن یکدیگر انداخته‌اند. بر اساس گزارش انجمن جهانی هسته‌ای، اوکراین سه نیروگاه هسته‌ای دیگر دارد.

سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود که خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای در مقیاس بزرگ در زاپوریژیا از زمانی که اپراتورهای اوکراینی راکتورهای نیروگاه‌ها را در ژوئن 2023 در حالت «خاموش سرد» قرار دادند، کم است.

ویلیام آلبرکو، مدیر استراتژی، فناوری و کنترل تسلیحات در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژی، به سی‌ان‌ان گفت اگر راکتورهای نیروگاه باز شوند، راکتور سرد «سوخت مصرف‌شده را در معرض هوا قرار می‌دهد که مقداری تشعشع را منتشر می‌کند.»

این یک منطقه تشعشعی ایجاد می کند که در آن «شما در 40 سال آینده شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان خواهید داشت»، اما نوع تخریبی که پس از حادثه نیروگاه فعال چرنوبیل در سال 1986 مشاهده شد را دوباره ایجاد نخواهد کرد.

تخریب 80 درصد از سیستم انرژی اوکراین

اما در حالی که خطر یک حادثه هسته‌ای در مقیاس بزرگ کم است، تهدید سیستم انرژی اوکراین همچنان بالاست.

زلنسکی گفت: «روسیه تمام نیروگاه‌های حرارتی ما و بخش بزرگی از ظرفیت برقی-آبی ما را نابود کرده است.» او گفت که 80 درصد از سیستم انرژی اوکراین در اثر حملات روسیه از کار افتاده است.

با این حال، آنچه در سخنرانی زلنسکی غایب بود اشاره به امید اوکراین برای اعطای مجوز برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در عمق روسیه بود.

قبل از سفر به ایالات متحده، زلنسکی به سی‌ان‌ان گفت که درخواست اوکراین بخش مهمی از «طرح پیروزی» او بود.

رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان به سی‌ان‌ان گفت که این امر حیاتی است که درخواست اوکراین پذیرفته شود. او حادثه اخیر در شهر لویو در غرب اوکراین را یادآوری کرد که در آن یک خانواده کامل در حمله موشکی روسیه از بین رفتند.

«موشکی که آن خانواده را کشت از یک بمب افکن روسی که از فرودگاه روسیه بر فراز خاک روسیه پرواز می‌کرد پرتاب شد. به من یک دلیل بدهید که چرا اوکراین نباید بتواند آن بمب افکن و آن فرودگاه را هدف قرار دهد؟»

او افزود: «قربانی تجاوز حق دارد در قلمرو متجاوز نیز از خود دفاع کند و ما این استدلال‌ها را به آمریکا می‌گوییم.»