به گزارش اکوایران، پلیس نروژ یک درخواست جست‌وجوی بین‌المللی را برای «رینسون خوزه» صادر کرده است. این فرد نروژی-هندی با فروش پیجرها به حزب‌الله لبنان ارتباط داشته است؛ پیجرهایی که طی روزهای اخیر در لبنان منفجر شدند.

به نوشته رویترز، خوزه 39 ساله هفته گذشته و پس از یک سفر کاری به آمریکا، ناپدید شده است. او بنیان‌گذار شرکتی است که طبق گزارش‌ها بخشی از زنجیره تأمین این پیجرها به حساب می‌آید.

پلیس نروژ در ایمیلی به رویترز در پاسخ به این سوال که برای یافتن خوزه چه اقدامی انجام داده‌ است، گفت: «دیروز، 25 سپتامبر، پلیس اسلو یک گزارش در رابطه با ناپدید شدن یک فرد مرتبط با پرونده پیجرها دریافت کرد.»

پلیس نروژ افزود: «پرونده این فرد باز شده و ما یک حکم بین‌المللی برای او صادر کرده‌ایم.»

پلیس جنایی نروژ که درخواست‌های بین‌المللی را مدیریت می‌کند، تأیید کرد که این درخواست ارسال شده است.

پلیس جنایی نروژ اعلام کرده: «زمانی که یک فرد در یک کشور خارجی ناپدید می‌شود، ما به‌طور معمول یک هشدار جهانی صادر می‌کنیم اما با توجه به شرایط، ممکن است با همتایان خود در سایر کشورها تماس بگیریم.»

رویترز که چهارشنبه هفته گذشته سعی داشت با خوزه گفت‌وگو کند، اعلام کرد: «زمانی که با تلفن توانستیم با خوزه ارتباط بگیریم، او درباره پیجرها نظر نداد و وقتی درباره کسب‌وکار بلغارستان از او سوال پرسیدیم، تلفن را قطع کرد. پس از آن دیگر موفق نشدیم با او تماس بگیریم.»

کارفرمای نروژی خوزه، DN Media Group، گفت که او در 17 سپتامبر برای یک کنفرانس در بوستون به آمریکا رفت و این شرکت از 18 سپتامبر نتوانسته با او تماس بگیرد. خوزه در بخش فروش شرکت یادشده کار می‌کند.

رینسون خوزه در سال 2022 شرکت نورتا گلوبال را که در صوفیه - پایتخت بلغارستان - مستقر است، تأسیس کرد. بلغارستان نقش این شرکت را در تهیه پیجرهای منفجر شده مورد بررسی قرار داده، اما هیچ مدرکی مبنی بر ساخت یا صادرات آن‌ها از این کشور پیدا نکرده است.

پلیس امنیتی نروژ (PST) نیز اوایل این هفته تحقیقات مقدماتی را در مورد گزارش‌هایی دال بر ارتباط یک شرکت نروژی با فروش پیجرها آغاز کرد.

طی یک دوره دو روزه در هفته گذشته، هزاران پیجر و همچنین بی‌سیم که توسط حزب‌الله استفاده می‌شد، در لبنان منفجر شدند. همچنین سازمان اورژانس لبنان شامگاه امروز پنجشنبه خبر داد که در جریان حملات چهار روزه اسرائیل به این کشور، 1540 نفر شهید و 5410 نفر زخمی شدند.