به گزارش اکوایران، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رژیم با اهداف ابتکار ۲۱ روزه آتش‌بس در لبنان به رهبری آمریکا موافق است.

به نوشته اکسیوس، اظهارات پیشین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در آن هرگونه تفاهم خصوصی با آمریکا درباره پیشنهاد آتش‌بس را رد کرده بود، موجب تنش با کاخ سفید شد.

این بیانیه تنها به زبان انگلیسی در صفحه فیسبوک دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر شد که ممکن است نمونه دیگری از «دوگانه‌گویی» نتانیاهو باشد. این یکی دیگر از موارد تغییر مواضع نتانیاهو در ۲۴ ساعت گذشته در ارتباط با پیشنهاد آتش‌بس لبنان بود که روز چهارشنبه اعلام شد.

اگرچه نتانیاهو بخشی از مذاکرات بر سر ابتکار آتش‌بس بود، اما صبح پنجشنبه تحت فشار سیاسی از سوی شرکای افراطی ائتلافش، از تفاهم خصوصی با دولت بایدن عقب‌نشینی کرد و خود را از پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان که توسط ایالات متحده، فرانسه و دیگر متحدان مطرح شده بود، دور ساخت.

در جلسه چهارشنبه کابینه امنیتی اسرائیل، موضوع آتش‌بس مورد بحث قرار نگرفت و وزرا عمدتاً درباره طرح‌های ارتش برای ادامه نبرد با حزب‌الله اطلاعات دریافت کردند. پس از پایان جلسه، برخی وزرا بیانیه‌های تندی علیه این حرکت منتشر کردند.

بزالل اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر، وزرای افراطی کابینه صراحتاً اعلام کردند که با آتش‌بس مخالفند و تهدید کردند که اگر ائتلاف با این پیشنهاد موافقت کند، به آن رأی نخواهند داد.

نتانیاهو در حین پرواز به نیویورک این بیانیه‌ها را شنید و دفتر او در ابتدا بیانیه‌ای صادر کرد که آتش‌بس قریب‌الوقوع را تکذیب کرد و تأکید داشت که نخست‌وزیر هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

چند ساعت بعد، یکی از مشاوران او به خبرنگاران در هواپیما گفت: «در حال حاضر جهت‌گیری اسرائیل به سمت آتش‌بس نیست بلکه به سمت ادامه اقدامات نظامی علیه حزب‌الله است».

روز پنجشنبه، ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و از افراد مورد اعتماد نتانیاهو با برت مک‌گورک و آموس هوخشتاین، مشاوران بایدن دیدار کرد. یک مقام آمریکایی گفت که این جلسه سختی بود.

پس از آن، درمر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد که به او گفت که باید به توافقی برای آتش‌بس ۲۱ روزه در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان و یک راه‌حل دیپلماتیک دست یابند که به غیرنظامیان دو طرف مرز اجازه بازگشت به خانه‌های خود را بدهد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن به درمر گفت: «تشدید بیشتر درگیری‌ها تنها دستیابی به این هدف را دشوارتر می‌کند».

و ایالات متحده قصد داشت این طرح آتش‌بس را پیش از ورود نتانیاهو به نیویورک اعلام کند.

چند ساعت پس از این دیدارها، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بیانیه جدیدی منتشر کرد که در آن تأیید شد درخواست آمریکا برای آتش‌بس با هماهنگی اسرائیل بوده است. در این بیانیه آمده است: «اسرائیل با اهداف ابتکار به رهبری آمریکا برای بازگشت امن و مطمئن مردم در امتداد مرزهای شمالی‌مان به خانه‌های خود هم‌نظر است. اسرائیل از تلاش‌های آمریکا در این زمینه قدردانی می‌کند، زیرا نقش آمریکا برای پیشبرد ثبات و امنیت در منطقه ضروری است».

مقامات آمریکایی در روز سه‌شنبه و چهارشنبه مذاکرات فشرده‌ای با درمر و مقامات ارشد لبنانی انجام دادند.

یک مقام آمریکایی گفت که نتانیاهو و درمر مستقیماً در مذاکرات مربوط به طرح آتش‌بس مشارکت داشتند و «هر کلمه» آن را از قبل می‌دانستند.

کاخ سفید از این اقدام شدیداً ناراحت شد و تلویحاً نتانیاهو را به دروغ‌گویی متهم کرد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که دولت بایدن اگر باور نداشت که اسرائیل با پیشنهاد ۲۱ روزه آتش‌بس موافق است، هرگز آن را مطرح نمی‌کرد. کربی افزود: «نمی‌دانم نتانیاهو چرا چنین حرفی زد و نمی‌دانم ملاحظات او چه بوده‌اند. از او بپرسید که چرا این حرف را زده است». او اظهار داشت که کاخ سفید باور داشت مذاکرات با اسرائیلی‌ها قبل از انتشار این اعلامیه «صادقانه» بوده است. او افزود که این بیانیه پس از مشاوره با اسرائیل منتشر شده و اسرائیلی‌ها از تمام جزئیات آن آگاه بوده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن بیانیه اسرائیل را نوعی عقب‌نشینی می‌بیند که تصدیق می‌کند آنچه کاخ سفید درباره طرح آتش‌بس لبنان گفته، درست بوده است. این مقام بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل را «رد نکردن» ابتکار به رهبری آمریکا توصیف کرد.

مقام آمریکایی افزود که پیشنهاد آتش‌بس در لبنان همچنان روی میز بوده و دولت بایدن به تلاش‌های خود برای آن ادامه می‌دهد. در عین حال، آمریکا به فشار بر اسرائیل برای جلوگیری از تهاجم زمینی به لبنان ادامه خواهد داد.

کرین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید در روز پنجشنبه اعلام کرد: «اعلامیه آتش‌بس موقت در لبنان با هماهنگی اسرائیل منتشر شد. ما فکر نمی‌کنیم که یک جنگ تمام‌عیار در لبنان راه‌حل باشد».