به گزارش اکوایران، از زمان انفجار پیجرها در لبنان، نیروهای اسرائیلی حملات خود را به حزب‌الله افزایش داده‌اند، اهدافی را در سراسر کشور کوبیده و رهبران ارشد را ترور کرده‌اند. حزب‌الله صدها راکت به شمال اسرائیل شلیک کرده است - از جمله اولین تلاشش برای هدف قرار دادن تل آویو با موشک بالستیک. این بدترین درگیری بین دو طرف از زمان جنگ سال 2006 است.

به نوشته بلومبرگ، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حسن نصرالله، رهبر حزب الله را در حمله هوایی شامگاه جمعه به بیروت ترور کرده است. حزب الله نیز روز شنبه در بیانیه‌ای این موضوع را تائید کرد.

اسرائیل نصرالله را با حمله به مقر حزب الله هدف قرار داد، در شدیدترین حمله به پایتخت لبنان در تقریبا دو دهه اخیر. تلویزیون دولتی لبنان گزارش داد که شش ساختمان با خاک یکسان شده است.

به گفته مقامات وزارت بهداشت لبنان از یکشنبه هفته گذشته بیش از 700 نفر کشته شده‌اند و حداقل 250،000 نفر خانه های خود را ترک کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل متعهد شد که مبارزه با حزب الله را ادامه دهد. نتانیاهو گفت: «تا زمانی که حزب‌الله راه جنگ را انتخاب کند، اسرائیل چاره‌ای ندارد و اسرائیل حق دارد این تهدید را برطرف کند. ما به تضعیف حزب الله تا رسیدن به تمام اهداف خود ادامه خواهیم داد.»

شدت تشدید

بلومبرگ برای ترسیم تصویر نقاط درگیری از زمان حمله پیجری اسرائیل در 17 سپتامبر، داده‌های سیستم ناسا ​​برای شناسایی ماهواره‌ای آتش‌های فعال را تجزیه و تحلیل کرد.

حملات متقابل اسرائیل و حزب الله

اسرائیل حملات خود را به لبنان افزایش داده است. از زمان حمله به پیجرها شدت آتش‌سوزی‌های غیر منتظره در شمال رودخانه لیتانی به شدت افزایش یافته است.

در سال 2006، دو طرف درگیر جنگ ویرانگر 34 روزه‌ای شدند، با تلفات حدود 1200 لبنانی و 45 اسرائیلی. آتش‌بس با خروج نیروهای حزب‌الله و اسرائیل از جنوب لبنان به درگیری پایان داد و یک قطعنامه سازمان ملل حکم داد که یک نیروی سازمان ملل و ارتش لبنان - نه حزب‌الله - در فضای بین مرز و رودخانه لیتانی فعالیت خواهند کرد.

اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که علاقه‌ای به توافق آتش بس سه هفته‌ای ارائه شده توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور عربی ندارد. بن گویر وزیر راست افراطی امنیت ملی تهدید کرده است که در صورت توافق آتش بس دائمی، ائتلاف نتانیاهو را شکسته و از کابینه استعفا خواهد داد. اسرائیل در حال آماده شدن برای یک تهاجم زمینی احتمالی است تا حزب الله را حداقل پنج کیلومتر از مرز اسرائیل و لبنان دور کند.

ایران، متحد اصلی حزب‌الله، تاکنون از مداخله خودداری کرده است، حتی در حالی که حزب‌الله خواستار حمایت بیشتری بوده است. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، تشدید تنش‌ها در لبنان را «تله‌هایی» برای درگیری گسترده‌تر خواند. این خودداری ممکن است در صورت تهاجم زمینی اسرائیل پایان یابد.

برای ماه‌ها، اسرائیل و حزب‌الله مشغول تبادل آتش برون مرزی بوده‌اند. حزب الله در 8 اکتبر 2023، در آنچه «جبهه پشتیبانی» نامیده شد، شروع به شلیک موشک کرد.

اسراییل در 16 اکتبر 2023 روستاهای شمال ارضی اشغالی را تخلیه کرد و اخیراً بازگرداندن این افراد به خانه هایشان را یکی از اهداف خود در درگیری کنونی تعیین است.

در تابستان حملات از هر دو طرف مرز افزایش یافت. در 30 ژوئیه، فؤاد شکر، ارشدترین فرمانده نظامی حزب الله در حومه بیروت ترور شد. حزب الله در پاسخ رگبار موشکی پرتاب کرد.

حملات متقابل اسرائیل و حزب الله

اسرائیل و حزب‌الله ماه‌ها درگیر آتش متقابل بوده‌اند. منبع: اطلاعات مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED)

از زمان انفجار پیجرها در 17 سپتامبر، رهبری و ساختار فرماندهی حزب‌الله نیز هدف قرار گرفته است و شش فرمانده ارشد در حملات اسرائیل کشته شده‌اند، از جمله ابراهیم عقیل، که یکی از ارشدترین اعضای حزب محسوب می‌شد و نیروهای ویژه آن را رهبری می‌کرد، نیروی رضوان.

نیروی هوایی اسرائیل در کنار حمله به فرماندهان یگان‌های هوایی و موشکی، علی کرکی، فرمانده جبهه جنوبی نیروهای حزب‌الله را نیز هدف قرار داده است، اما گفته می‌شود که وی جان سالم به در برده است. پیش از ژوئیه (دی ماه)، رهبری ارشد حزب‌الله مورد هدف قرار نمی‌گرفت، حتی زمانی که اسرائیل صالح العاروری، معاون رهبر حماس را در 2 ژانویه در مقر این گروه، در حومه بیروت در ضاحیه هدف قرار داد.

داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED) گزارش‌های درگیری در سراسر جهان را دنبال می‌کند. در این درگیری، هر رویداد ثبت‌شده ممکن است شامل بیش از یک موشک یا راکت باشد، اما داده‌ها رگبار آتش ثابتی را ثبت کرده‌اند که اسرائیل و حزب‌الله در دو سوی مرز رد و بدل کرده‌اند.

اسرائیل به حملات سنگین‌تر موشکی و بمباران هوایی متکی است، در حالی که حزب‌الله عمدتاً راکت شلیک کرده است. بسیاری از موشک‌های حزب الله توسط پدافند هوایی اسرائیل رهگیری شده‌اند. اسرائیل با نرخ بسیار بالاتری به حزب الله حمله کرده است و هر دو تعداد حملات خود را در هفته‌های اخیر افزایش داده‌اند.

حملات متقابل اسرائیل و حزب الله

تعداد حملات اسرائیل نسبت به حزب الله در یک سال اخیر

به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل مدعی است که در هفته گذشته حدود نیمی از راکت‌های کوتاه‌برد حزب‌الله را که می‌توانند تا 45 کیلومتر پرواز کنند، و نمونه‌های میان‌برد آن‌ها را که می‌توانند اهدافی را در 125 کیلومتری هدف قرار دهند، منهدم کرده است. که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای هویت او نشد، دورتر شد.

مقامات آمریکایی استدلال کرده‌اند که هنوز فرصتی برای آتش‌بس در لبنان وجود دارد و وزیر خارجه فرانسه برای گفتگوهای بیشتر به بیروت رفت. یکی از افراد آشنا با موضع ایالات متحده گفت که دولت بایدن بر این باور است که اسرائیل می‌خواهد پیش از هرگونه آتش‌بس احتمالی، دستاوردهای نظامی خود را به حداکثر برساند.