به گزارش اکوایران، مقامات دولت بایدن روز شنبه در تلاش بودند تا چگونگی واکنش عمومی خود به ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، را مشخص کنند.

به نوشته پولتیکو، دو مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده‌اند با وجود اینکه مقامات ایالات متحده تلاش داشتند اسرائیل را قانع کنند تا از عملیات علیه حزب‌الله صرف نظر کند، واکنش اولیه از داخل کاخ سفید نسبت به این اتفاق، مثبت بوده است.

تیم بایدن همچنان باور دارد که حزب‌الله و دیگر گروه‌ها در یک بازه زمانی به تازه‌ترین اقدام اسرائیل پاسخ خواهند داد و این امر منجر به وخیم‌تر شدن بحران خواهد شد. اما ترور نصرالله ممکن است حزب‌الله را به نقطه‌ای برساند که این گروه به‌طور موقت قادر نباشد یک حمله تلافی‌جویانه بزرگ انجام دهد.

خبر ترور حسن نصرالله موجی از شوک در خاورمیانه ایجاد کرد و زنگ خطر بلندتری شنیده شد زیرا اسرائیل اعلام کرد سایر شخصیت‎های حزب‌الله را نیز در حملات هوایی به بیروت، پایتخت لبنان، ترور کرده است.

اقدامات اسرائیل طی 24 ساعت گذشته باعث شده آمریکا و بسیاری از کشورهای عربی به نوعی بر سر یک دوراهی قرار گیرند.

اما اسرائیل با وجود درخواست مکرر آمریکا مبنی بر خویشتن‌داری در برابر حزب‌الله و موافقت با آتش‌بس، این حمله را انجام داد. اکنون دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا نیاز دارد رویه خود را تغییر دهد یا خیر.

آمریکا احتمالا به درخواست برای دیپلماسی بیشتر ادامه دهد، چراکه تلاش دارد از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر که می‌تواند پای واشنگتن را به بحران باز کند، جلوگیری کند. پولتیکو مدعی شده اقدامات اسرائیل که خود آن‌ها را «افزایش تنش برای تنش‌زدایی» نامیده، ممکن است به اندازه‌ای قوی باشد که حداقل برای مدتی محور مقاومت را از اقدامات علیه اسرائیل باز دارد.

این مقامات ارشد آمریکا ادعا کردند ترور نصرالله و دیگر فرماندهان ارشد حزب‌الله این احتمال را کاهش می‌دهد که این گروه بتواند در آینده کوتاه‌مدت از اقداماتی به سنگینی و پیچیدگی اقدامات اسرائیل برای تلافی استفاده کند.

اسراییل لبنان

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، ادعا کرده کشورش مصمم است از اسرائیل در برابر ایران و سایر گروه‌های مقاومت حفاظت کند. این مقام آمریکایی در جریان تماس تلفنی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، حمایت کامل خود را از حق [ادعایی] اسرائیل برای دفاع از خود اعلام کرد.

طبق یک بیانیه، این دو به دنبال شدت گرفتن حملات هوایی اسرائیل به لبنان طی روزهای اخیر که منجر به ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب‌الله، شد، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور متعهد به دفاع از اسرائیل است و در منطقه باقی خواهد ماند تا از نیروها و تأسیسات ایالات متحده محافظت کند. 

یک مقام دیگر آمریکایی گفت که یک جلسه بین سازمانی در سطح کابینه تیم بایدن برای بعدازظهر شنبه به وقت آمریکا در جهت بحث در مورد وضعیت تعیین شده است.

مقامات آمریکا انتظار دارند محور مقاومت همان کاری را که در ماه‌های گذشته انجام داده‌ - شلیک صدها موشک به سمت اسرائیل - در روزها و هفته‌های آینده نیز انجام دهد.

پولتیکو در بخشی از گزارش خود اعلام کرده یکی از دلایلی که اسرائیل به مقابله با حزب‌الله پرداخت این موضوع بوده که موشک‌های حزب‌الله تقریبا طی یک سال گذشته باعث شده ده‌ها هزار نفر در شمال سرزمین‌های اشغالی سکونت‌گاه‌هایشان را ترک کنند.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین مدعی شد: «دولت بایدن واکنش تهران را از طریق واسطه‌ها دنبال می‌کند و به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی ایران برای ورود مستقیم به مناقشه است.»

اسراییل لبنان

پولتیکو در بخشی از گزارش خود مدعی شده که در کپیتال هیل، قانون‌گذاران آمریکایی توجه کمتری به پیامدهای احتمالی این حمله داشتند و بیشتر بر این حقیقت متمرکز بودند که یک دشمن آمریکا از میان رفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای اخیر به صراحت گفته است که قصد دارد به حملات خود به لبنان ادامه دهد. با این وجود، اسرائیل نابودی حزب‌الله را به‌عنوان یک هدف نظامی اعلام نکرده است.

این مقام ارشد گفت: «مقامات ارشد آمریکایی در اکتبر سال 2023 یک مرتبه به اسرائیل هشدار دادند که حسن نصرالله را هدف نگیرد، چراکه این اقدام می‌تواند خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش دهد. اما اکنون خاورمیانه متفاوت است.»

ایالات متحده این هفته آتش‌بس 21 روزه بین اسرائیل و حزب‌الله را پیشنهاد کرد؛ آتش‌بسی که می‌تواند طی یک روند صلح با مذاکره تمدید شود. ایالات متحده این پیشنهاد را روز چهارشنبه اعلام کرد و مقامات این کشور گفتند اطمینان دارند که هر دو طرف موافق آن هستند.

اما طی چند روز گذشته، مقامات اسرائیل این پیشنهاد را رد کرده و نتانیاهو در سخنرانی هفته جاری در سازمان ملل گفت که مخالف چنین توافقی است.

ترور حسن نصرالله می‌تواند توافق آتش‌بس را - حداقل در حال حاضر - بیش از پیش مورد بحث قرار دهد. با این حال، این دو مقام ارشد گفتند که کاخ سفید از واکنش اسرائیل به طرح آتش بس ناامید شده است. به گفته مقامات ارشد، اسرائیل از ایالات متحده خواسته بود که این پیشنهاد را به صورت علنی ارائه کند تا حزب‌الله را برای مذاکره دیپلماتیک تحت فشار قرار دهد؛ اما پس از آن از توافق خارج شد که به‌عنوان اقدامی برای توبیخ بایدن تلقی می‌شود.

مشخص نیست که آیا اسرائیل می‌دانست که در همان زمان که ایالات متحده این پیشنهاد را ارائه می‌کرد، به ترور نصرالله نزدیک است یا خیر. مقامات آمریکایی گفته‌اند که در مورد این عملیات به آن‌ها اطلاعی داده نشده بود.