به گزارش اکوایران، ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب‌الله خلأیی درون این جنبش ایجاد می‌کند که پیش‌تر نیز بخش عمده‌ای از رهبری خود را به دلیل ماه‌ها ترورهای اسرائیل از دست داده بود.

به نوشته الجزیره، ترور نصرالله در جریان حمله وسیع جمعه اسرائیل به جنوب بیروت نه تنها پایان یک چهره نمادین بوده، بلکه پایان مردی است که در چشم هواداران و منطقه، به عنوان تجسم جنبش شیعیان لبنان شناخته می‌شد. نصرالله در سال ۱۹۹۲ و در حالی که در دهه ۳۰ زندگی خود بود به دبیرکلی حزب‌الله رسید و بیشتر دوران حیات این جنبش را رهبری کرد. یافتن جانشینی با مقام و جایگاه مشابه برای حزب‌الله دشوار خواهد بود، به ویژه که این جنبش با ادامه حملات اسرائیل و حتی احتمال حمله زمینی به جنوب لبنان مواجه است.

با این حال، دو شخصیت اصلی برای جانشینی نصرالله مطرح هستند: هاشم صفی‌الدین و نعیم قاسم.

هاشم صفی‌الدین حزب‌الله

هاشم صفی‌الدین

هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و پسرعموی نصرالله است و عموماً به عنوان گزینه اصلی برای جانشینی او شناخته می‌شود. صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در روستای جنوبی دیر قانون النهر، در نزدیکی شهر صور متولد شد و همراه با نصرالله در شهر نجف و قم به تحصیل پرداخت. هر دو در روزهای اولیه تشکیل حزب‌الله به این سازمان پیوستند.

صفی‌الدین از خانواده‌ای محترم و شیعه است که علمای دینی و نمایندگان پارلمان لبنان از آن برخاسته‌اند. برادر او، عبدالله نماینده حزب‌الله در ایران است. خود صفی‌الدین نیز روابط نزدیکی با ایران دارد؛ پسر او، رضا با دختر سردار قاسم سلیمانی ازدواج کرده است. علاوه بر نقش او در رهبری شورای اجرایی، صفی‌الدین عضو مهم شورای شورای حزب‌الله و رئیس شورای جهادی آن نیز است. این جایگاه او را به دشمنی برای مخالفان خارجی حزب‌الله تبدیل کرده است. ایالات متحده و عربستان سعودی او را به عنوان تروریست می‌شناسند و دارایی‌هایش را مسدود کرده‌اند.

نعیم قاسم حزب‌الله

نعیم قاسم

نعیم قاسم ۷۱ ساله، معاون دبیرکل حزب‌الله است و اغلب به عنوان «فرد دوم» جنبش شناخته می‌شود. او در روستای کفارکیلا، واقع در استان نبطیه جنوب لبنان به دنیا آمد. این روستا به ویژه از زمان حملات اسرائیل از اکتبر گذشته، آسیب‌های زیادی دیده است.

قاسم سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های سیاسی شیعی دارد. در دهه ۱۹۷۰، او به جنبش محرومین امام موسی صدر پیوست که بعدها به بخشی از جنبش امل، یک گروه شیعه در لبنان تبدیل شد. او بعدها امل را ترک کرد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به تأسیس حزب‌الله کمک کرد و یکی از علمای دینی بنیان‌گذار این گروه شد. یکی از استادان دینی قاسم، آیت‌الله محمد حسین فضل‌الله بود که مورد احترام قرار داشت و خود قاسم نیز سال‌ها در بیروت به تدریس کلاس‌های دینی پرداخته است.

ماهیت مخفیانه گروه‌هایی مانند حزب‌الله به این معنی است که تمام مسئولیت‌های او در این سازمان به طور عمومی شناخته شده نیست. با این حال، او در برخی مقاطع بر شبکه‌های آموزشی حزب‌الله نظارت می‌کرده و در فعالیت‌های پارلمانی حزب‌الله نیز نقش داشته است. در سال ۱۹۹۱ و در زمان دبیرکلی عباس موسوی که او نیز بعدا توسط اسرائیل ترور شد، قاسم به معاون دبیرکلی حزب‌الله رسید.

قاسم در طول سال‌ها نقش مهمی در نمایندگی عمومی حزب‌الله ایفا کرده و عضو شورای حزب‌الله نیز هست. او در سال ۲۰۰۵ کتابی به نام «حزب‌الله، داستانی از درون» منتشر کرد که به چندین زبان ترجمه شد.