به گزارش اکوایران، ابوظبی اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی سودانی محل اقامت سفیر امارات در این کشور جنگ‌زده را بمباران کرده که تنش‌ها بین این کشور حاشیه خلیج فارس و مقامات سودانی را تشدید کرده است.

به نوشته بلومبرگ، ساختمان سفارت امارات در شهر خارطوم (پایتخت سودان) بر اثر حمله‌ای که وزارت امور خارجه امارات آن را بزدلانه توصیف کرده، شدیداً آسیب دیده است. این وزارتخانه اعلام نکرد که آیا حمد محمد الجنیبی، رئیس هیئت دیپلماتیک در زمان حمله حاضر بوده یا آسیب دیده است. این کشور عضو اوپک اعلام کرد که شکایتی به اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در مورد این حمله ارائه خواهد داد.

ارتش سودان بمباران سفارت را تکذیب کرده و در بیانیه‌ای گفت که «فقط مناطق حضور نیروهای پشتیبانی سریع» را هدف قرار می‌دهد که از آوریل ۲۰۲۳ در جنگ با ارتش هستند. ارتش سودان مکرراً امارات را به حمایت از نیروهای پشتیبانی سریع متهم کرده، در حالی که امارات هرگونه دخالت در این درگیری را انکار می‌کند.

به گفته بازرسان سازمان ملل و مقامات غربی، امارات از طریق یک باند فرود در شهر المجارس چاد، به نیروهای پشتیبانی سریع سلاح و تسلیحات سنگین می‌دهد. روسیه و برخی متحدانش از ارتش سودان حمایت می‌کنند و این درگیری به جنگی نیابتی تبدیل شده که خطر تقسیم کشور به دو بخش را به همراه دارد.

خبر مرتبط
خطر جنگ نیابتی جدید میان دو متحد خاورمیانه‌ای مسکو؛ پوتین میانجی می‌شود؟

سودان نقش کلیدی در شبکه‌های تجاری ابوظبی ایفا می‌کند که لیبی، چاد، اوگاندا، اتیوپی و سومالیلند را نیز در بر می‌گیرد. علاوه بر این، ابوظبی نیروهای حمیدتی را به عنوان وسیله‌ای برای حفاظت از معادن طلای خود که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده است، می‌بیند.

طی روزهای اخیر، ارتش سودان حمله‌ای به برخی مناطق خارطوم که قبلاً تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع بود، آغاز کرده است. این حمله در حالی انجام گرفت که ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش در مجمع عمومی سازمان ملل از نیروهای خارجی به عنوان دامن‌زنندگان به خشونت انتقاد کرد.

هفته گذشته، آلمان، فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نشستی در نیویورک در مورد سودان ترتیب دادند و اعلام کردند که درگیری‌ها «رنج و ویرانی ویرانگری در سراسر کشور» به بار آورده است. این کشورها همچنین از طرف‌های درگیر خواستند تا «آتش‌بس‌های بشردوستانه محلی» را برای اطمینان از دسترسی به مناطقی که بیشتر به کمک نیاز دارند، اجرا کنند.

نیروهای پشتیبانی سریع تلاش‌های نظامی خود را بر شهر الفاشر در شمال دارفور متمرکز کرده‌اند که آخرین شهر باقی‌مانده در غرب کشور است که هنوز تحت کنترل ارتش قرار دارد.