به گزارش اکوایران، جمهوری اسلامی ایران حمله روز سه‌شنبه خود را پاسخی به تشدید تنش‌های مکرر اسرائیل توصیف کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که این حملات موشکی در پاسخ به ترور حسن نصرالله، رهبر فقید حزب‌الله و سایر فرماندهان از جمله اسماعیل هنیه، رهبر  سیاسی سابق حماس بوده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، همراه با حماس که در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد، حزب‌الله بخشی از گروه‌های موسوم به «محور مقاومت» ایران است. ائتلافی از گروه‌هایی که در عراق، سوریه، لبنان، غزه و یمن هستند. نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران عمق استراتژیک در برابر دشمنانش می‌دهند.

در پی ترور مشهورترین شخصیت حماس پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران در ماه ژوئیه، جهان منتظر بود تا ببیند تهران چه واکنشی نشان خواهد داد.

سپس ترور نصرالله توسط اسرائیل در حالی که جنگ خود را با حزب‌الله لبنان گسترش می‌داد، اتفاق افتاد.

روز شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک سخنرانی آتشین خطاب به جمهوری اسلامی ایران ایراد کرد و ادعا کرد  اسرائیل در حال «تغییر توازن قوا در منطقه» است و «هیچ جایی در ایران یا خاورمیانه نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد.»

او مدعی شد که ترور نصرالله برای بازگرداندن هزاران نفر از ساکنان در امتداد مرز لبنان که در اثر حملات موشکی حزب‌الله آواره شده‌اند و برای جلوگیری از حمله گسترده این گروه به اسرائیل ضروری است.

مقامات آمریکایی مدت‌ها ارزیابی کرده‌اند که هم ایران و هم رهبری ارشد حزب‌الله می‌خواهند از جنگ همه‌جانبه با اسرائیل اجتناب کنند، حتی در شرایطی که هر دو تبادل آتش کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی ایران گفته است که هرگونه پاسخی از سوی اسرائیل منجر به تشدید بیشتر تنش خواهد شد. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران گفت عملیات روز سه شنبه «تنها بخشی از قدرت ما» بود.