به گزارش اکوایران، نبیل خوری، دیپلمات سابق آمریکایی و پژوهشگر ارشد غیرمقیم در مرکز عرب به الجزیره گفت که اهداف بلندمدت اسرائیل برای لبنان احتمالاً بسیار فراتر از مقابله صِرف با حزب‌الله است. او توضیح داد: «در سال ۲۰۰۶، اهداف اسرائیلی نسبتاً محدود بود. آن‌ها سعی داشتند حزب‌الله را تضعیف کرده و به عقب برانند. این وضعیت مدت زیادی دوام نیاورد. این بار، حملات بسیار گسترده‌تر از آن زمان بوده و در سراسر لبنان و نه فقط در یک منطقه در حال انجام است».

او افزود: «فکر می‌کنم این بار آن‌ها به دنبال تغییر ساختار قدرت در لبنان هستند. در حال حاضر لبنان رئیس‌جمهور ندارد زیرا بین جناح‌های سیاسی بن‌بست ایجاد شده است. دولتی موقت سر کار بوده و فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها می‌خواهند فردی را نصب کنند که اگرچه کاملاً متحد آن‌ها نیست، اما حداقل نسبت به اسرائیل خصمانه نباشد».

خوری همچنین اشاره کرد که نتانیاهو و کابینه‌اش «به هیچ وجه حتی به آتش‌بس موقت» در لبنان علاقه‌مند نیستند.

خبر مرتبط
فرار از مهلکه طوفان بزرگ آتش؛ رویارویی جدید تهران و تل‌آویو چه معنایی برای پوتین دارد؟

اکوایران: تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که با گسترش درگیری، به ویژه به سمت ایران، اهداف روسیه فقط بر مبنای اصول گسترده‌تر سیاست خارجی شکل نمی‌گیرد.

آروا دِیمون، رئیس شبکه بین‌المللی کمک و امداد نیز به سی‌ان‌ان گفته که چند روز پس از آغاز حملات هوایی اسرائیل، اکثر مردم در لبنان «در حالت انجماد تروماتیک» بوده و نمی‌توانند مقیاس ویرانی را درک کنند.

بسیاری از مردم کشور در طول یک سال گذشته شاهد ویرانی غزه بوده‌اند و اکنون می‌پرسند آیا لبنان سرنوشتی مشابه خواهد داشت. دیمون گفت: «نمی‌توانم عمق و وسعت ترسی که در اینجا وجود دارد را توصیف کنم». او افزود که امدادرسان‌ها مجبور شده‌اند برای پاسخ به بحرانی بی‌سابقه سریعاً دست به کار شده، در حالی که خود نیز در این وضعیت زندگی می‌کنند. 

بسیاری از آن‌ها عزیزان خود را از دست داده یا مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند. دی‌مون گفت: «بار روانی همه ای‌نها بسیار ویرانگر است، چه برسد به بار جسمی آن».