به گزارش اکوایران، دو دیپلمات از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که جمهوری اسلامی ایران که از همسایگان عرب خود خواسته است که اجازه ندهند اسرائیل از حریم هوایی آنها استفاده کند. 

ریسک جنگ منطقه‌ای

در پی ادعاهای اسرائیل مبنی بر این‌که به حمله موشکی بالستیک هفته گذشته ایران پاسخ دهد، یکی از دیپلمات‌ها گفت این امر تهران را بر آن داشته تا به این کشورها هشدار دهد که کمک به اسرائیل به هر نحو ممکن است به طور بالقوه به جنگ تبدیل شود. 

به گزارش ان‌بی‌سی، یکی از این دیپلمات‌ها گفت: «شورای همکاری خلیج فارس علاقه‌ای به گرفتار شدن در آتش جنگ متقابل ندارد. تمرکز ما بر تنش‌زدایی بوده است.»

خبر مرتبط
غروب یوم کیپور و ابرهای تیره ابهام تل‌آویو/ تقاضای واشنگتن از تهران؛ درخواست تهران از خلیج فارس

اکوایران: با ادامه لفاظی‌های اسرائیل برای اقدام علیه ایران، تهران دیپلماسی فوری را در دستور کار خود قرار داده است.

بسیاری از کشورهای عربی مانند اردن و امارات متحده عربی میزبان پایگاه‌های ایالات‌متحده و تاسیسات نفتی هستند که برای اقتصاد جهانی حیاتی است و هشدار ایران در مورد کمک به اسرائیل این مسئله را در منطقه ایجاد کرده که این سایت‌ها ممکن است به اهداف تبدیل شوند.

اما دیپلمات دوم اضافه کرد که بعید است هیچ یک از کشورهای عربی موافقت کنند از حریم هوایی آن‌ها  توسط اسرائیلی‌ها برای حمله به ایران استفاده شود.

فشار دیپلماتیک

هر دو دیپلمات پس از یک فشار دیپلماتیک شدید توسط رئیس جمهور ایران، مسعود پزشکیان و عباس عراقچی، وزیر خارجه او، صحبت کردند. آن‌ها تلاش کردند تا از حمایت همسایگان خود در خلیج فارس بهره‌مند شوند و آنها را متقاعد کنند که از نفوذ خود در واشنگتن برای کاهش حمله اسرائیل استفاده کنند.

عراقچی به قطر و رقیب اصلی منطقه‌ای کشورش، عربستان سعودی سفر کرد و در آنجا با محمد بن سلمان، ولیعهد، رهبر این پادشاهی گفتگو کرد. 

171440571

کرملین روز جمعه اعلام کرد پزشکیان همچنین در حاشیه یک مجمع بین‌المللی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، دیدار و درباره وضعیت خاورمیانه گفتگو کرد. 

پزشکیان، که عموماً او را نسبتا میانه‌رو می‌دانند، پیش از دیدارشان، به تلویزیون دولتی روسیه گفت که اسرائیل باید «کشتار مردم بی‌گناه را متوقف کند» و این گونه اقدامات توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا حمایت می‌شود. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این هفته با یکدیگر صحبت کردند و «توافق کردند که در روزهای آینده در تماس نزدیک باشند.»

در حالی که برخی در اسرائیل و فراتر آن را تشویق می‌کنند تا از این فرصت برای انجام یک حمله بلندپروازانه و بی‌سابقه علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، بایدن گفته که از چنین اقدامی حمایت نخواهد کرد. بایدن همچنین به اسرائیل نسبت به حمله به تاسیسات نفتی در ایران هشدار داده است و کشورهای حاشیه خلیج فارس که نگران حمله به سایت‌های نفتی خودشان هستند، با واشنگتن برای جلوگیری از چنین اقدامی لابی کرده‌اند.

عبور از آسمان سوریه و عراق؟

از سوی دیگر، ابوالعسکری، سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی شیعی مستقر در عراق، در بیانیه‌ای در تلگرام گفت که «جهان ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز را از دست خواهد داد» اگر جمهوری اسلامی ایران هدف قرار بگیرد. آن‌ها همچنین تهدید کردند که در تلافی «پایگاه‌ها، اردوگاه‌ها و منافع آمریکا در عراق و منطقه» را هدف قرار خواهند داد.

ایران اسراییل

با این حال، متیو ساویل، مدیر علوم نظامی در موسسه رویال یونایتد سرویس، یک اندیشکده مستقر در لندن، گفت که «تعجب نخواهد کرد» اگر اسرائیل «اعتراضات سوریه و عراق را نادیده بگیرد و از حریم هوایی آنها عبور کند». 

ساویل به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «به طور کلی ارزیابی می‌شود که عمیق‌ترین تأسیسات به سلاح‌های بزرگی نیاز دارند که فقط از بمب‌افکن‌های ایالات متحده پرتاب می‌شوند». در نتیجه، اسرائیل تنها زمانی می‌تواند دست به این کار بزند که دولت بایدن را متقاعد کند که یکی از بزرگ‌ترین سلاح‌های غیرهسته‌ای جهان را به کار گیرد. او گفت این مسئله، «ضربه‌های متعدد دقیقاً در یک نقطه» است  او افزود که این مستلزم یک ضربه اول است «و سپس موج دوم باید همان نقطه ضربه اول را هدف بگیرد، و سپس ضربه سوم باید به همان نقطه‌ای برسد که ضربه دوم زده است». او گفت: «انجام چندین بار این کار در امواج چندگانه آسان نیست».

ساویل افزود که اگر اسرائیل اعتراضات سوریه و عراق در مورد استفاده از حریم هوایی آنها برای حمله به ایران را نادیده بگیرد «تعجب نخواهد کرد». او افزود که جایگزین «یک مسیر بسیار طولانی در اطراف، پایین دریای سرخ و بالا» است.