به گزارش اکوایران، یک تحلیلگر نظامی سی‌ان‌ان ادعا کرد سیستم ضدموشکی پیشرفته‌ای که ایالات متحده به اسرائیل می‌فرستد، با هدف تقویت سیستم دفاعی این رژیم در برابر نوع موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران معمولاً از آنها استفاده می‌کند، ارسال شده است.

پدافند هوایی مرحله  نهایی ارتفاع بالا یا تاد می‌تواند موشک‌های بالستیک از برد کوتاه تا میان برد را منهدم کند.

سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی سدریک لیتون به مایکل هلمز از سی‌ان‌ان گفت: «اینها کلاس‌هایی از موشک‌ها هستند که ایرانی‌ها برای بسیاری از حملات خود علیه اسرائیل یا هر منطقه دیگری که هدف قرار می‌دهند، استفاده می‌کنند.»

لیتون با اشاره به این پدافند گفت: «این مسئله از این نظر حائز اهمیت است که وقتی در جای خود قرار می‌گیرد، در واقع لایه‌ای به پدافند هوایی و موشکی اسرائیل اضافه می‌کند و سامانه‌های گنبد آهنین، فلاخن داوود و سیستم آرو را تقویت می‌کند.»

تاد تنها سامانه دفاع موشکی ایالات متحده است که می‌تواند موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، متوسط و میان‌برد را در داخل یا خارج از جو در مرحله پایانی پرواز خود درگیر و منهدم کند.

تاد

به گفته پنتاگون، ارتش آمریکا حدود 100 سرباز را برای کار با این پدافند به اسرائیل اعزام خواهد کرد. یک منبع در تهران روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت که ایران به آمریکا اطلاع داده است که در برابر هرگونه حمله جدید اسرائیل تلافی خواهد کرد.

لیتون هشدار داد که اعزام نیروهای ایالات متحده روی زمین خطر کشاندن ایالات متحده به جنگ را افزایش می‌دهد.او گفت: «اگر این نیروها به هر طریقی آسیب ببینند، می‌تواند منجر به کشاندن ایالات متحده به جنگ شود و البته می‌تواند عواقب قابل توجهی فراتر از آن چیزی که ما می‌خواهیم در این مرحله تصور کنیم در پی داشته باشد.»