به گزارش اکوایران، اسرائیل در حال حاضر بیش از یک هفته است که دسترسی به شمال غزه را قطع کرده و از ورود هرگونه کمکی جلوگیری می‌کند. در همین حال حملات زمینی و هوایی بزرگی را انجام داده و ده‌ها نفر را در چند روز گذشته کشته است.

ارتش اسرائیل حمله‌ای را به جبالیا آغاز کرد و از هفته گذشته شمال غزه را محاصره و ده‌ها هزار نفر را بدون دسترسی به غذا و آب نگه داشته است. ارتش در حال جدا کردن شمال غزه از شهر غزه با استفاده از خودروهای نظامی، پهپادها و موانع شنی است.

به نوشته الجزیره، اسرائیل می‌گوید که اقداماتش در جبالیا با هدف «توقف حماس از سازماندهی مجدد» است. همچنین می‌گوید که هدف آن ریشه کن کردن مقاومت مسلحانه فلسطینی به طور کامل در شمال است.

بر مردم شمال غزه چه می‌گذرد؟

گزارش‌ها از مردم شمال غزه می‌گوید که این یکی از سخت‌ترین دوران در سالی است که وحشتناک بوده است. هانی محمود، خبرنگار الجزیره از مرکز غزه گزارش داد: «بسیاری از مجروحان کودک و زن هستند و تکه تکه یا غرق در خون به بیمارستان می‌رسند.»

به گفته خبرنگار الجزیره و پزشکان بدون مرز، تک تیراندازهای اسرائیلی با وجود صدور دستور تخلیه، افرادی را که قصد فرار دارند، می‌کشند.

جنگ غزه

برخی از ساکنان تصمیم گرفته‌اند بمانند و به «مناطق امن بشردوستانه» تعیین شده توسط اسرائیل که به هر حال به آنها حمله کرده اعتماد ندارند. به گفته منیر البرش، رئیس وزارت بهداشت فلسطین در غزه، حملات اسرائیل در هفته گذشته دست کم 200 نفر را در شمال کشته است.

ده‌ها هزار خانواده همچنان در داخل اردوگاه جبالیا محاصره شده‌اند، در حالی که آژانس امداد و کار سازمان ملل (UNRWA) می‌گوید حدود 400000 نفر در شمال گرفتار شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، خدمه پزشکی و آمبولانس‌ها نیز مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

اسرائیل می‌خواهد غزه را اشغال کند؟

گیدئون لوی، ستون نویس روزنامه اسرائیلی هاآرتص، به الجزیره گفت که به نظر می‌رسد هدف اسرائیل پاکسازی قومی شمال غزه از طریق اخراج همه فلسطینی‌ها باشد: «اسرائیل اعلام کرد که اساساً حماس به عنوان یک نیروی نظامی کاملاً نابود شده است. پس چرا جنگ ادامه دارد؟ ادامه می‌یابد زیرا اسرائیل دوست دارد بخش شمالی غزه را خالی از ساکنان فلسطینی ببیند.»

اسرائیل در سال 2005 از غزه خارج شد اما از سال 2007 آن را تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داد. در آخرین سال جنگ در منطقه تحت محاصره، اسرائیل بارها اعلام کرد که نمی‌خواهد غزه را دوباره اشغال کند. با این حال برخی از مقامات اسرائیلی برای شهرک سازی در غزه فشار آورده‌اند.

جنگ غزه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرحی شبیه به کرانه باختری اشغالی پیشنهاد کرده است: کنترل نظامی اسرائیل بر غزه در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین یا یک نهاد محلی غیرحماس امور مدنی را مدیریت می‌کند. هدف واقعی اسرائیل همچنان مبهم است، اما به گفته لوی، زمان محاصره آن در شمال عجیب است: «در پوشش جنگ در لبنان، وقتی همه جهان به لبنان و حمله احتمالی اسرائیل به ایران نگاه می‌کنند، اسرائیل از آن سوء‌استفاده می‌کند و این حملات را در غزه انجام می‌دهد بدون اینکه در آنجا اهداف نظامی داشته باشد.»

آیا اشغال غزه توسط اسرائیل قانونی خواهد بود؟

با توجه به ادامه محاصره غزه، سازمان ملل، عفو بین‌الملل و سایر سازمان‌های امدادی همچنان از غزه به عنوان «سرزمین اشغالی» یاد می‌کنند. تلاش اسرائیل برای اشغال نظامی یا فیزیکی غزه ناقض قوانین بین‌المللی است.

تشدید بیشتر نقض در صورتی خواهد بود که همان جهتی را که در کرانه باختری اشغالی دنبال می‌کند، اتخاذ کند.

در آنجا، شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در همه جا ساخته شده، فلسطینی‌ها از دسترسی به سرزمین‌های خود محروم می‌شوند، ارتش اسرائیل در حال یورش و کشتار بدون مجازات – مانند شهرک‌نشینان اسرائیلی – در میان موارد نقض دیگر قوانین است.

بیش از 750000 شهرک نشین اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی که به زور گرفته شده است، زندگی می‌کنند.

جنگ غزه

حقوق بین‌الملل تصریح می‌کند که یک قدرت اشغالگر باید تا حد امکان تغییرات کمتری ایجاد کند و وضعیت موجود سرزمین را تغییر ندهد. یک قدرت اشغالگر همچنین نباید مردم خود را به سرزمینی که اشغال کرده است منتقل کند.

علاوه بر این، اشغالگر ملزم به رعایت مقرراتی مانند حفاظت از اموال مردم اشغال شده و اجازه دادن به جریان کمک‌های بشردوستانه است، کاری که اسرائیل در حال حاضر در شمال غزه انجام نمی‌دهد.