به گزارش اکوایران، مسئولان دفاعی چین و روسیه طی دیدارهای این هفته در پکن متعهد شدند که همکاری‌های خود را تقویت کنند. این موضوع جدیدترین نشانه از نزدیکی عمیق‌تر بین این دو کشور همسایه بوده که ایالات متحده و متحدانش به دقت زیر نظرش دارند.

شراکت استراتژیک

به نوشته سی‌ان‌ان، آندری بِلووسوف، وزیر دفاع روسیه به ژانگ یوشیا، معاون رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین گفت: «دو کشور دارای دیدگاه‌های مشترک و ارزیابی مشترکی از وضعیت بوده و درک مشترکی از آنچه که باید با هم انجام دهیم دارند». او افزود: «وظیفه ما تقویت و توسعه شراکت استراتژیکمان است».

این ملاقات در اولین سفر بلووسوف به چین از زمان انتصابش در ماه می انجام گرفت و چند روز قبل از سفر شی جین‌پینگ، رهبر چین به روسیه انجام شده است.

در مواجهه با تنش‌های مشترک با غرب، چین و روسیه هماهنگی امنیتی خود را تقویت کرده‌اند. این شامل افزایش رزمایش‌های نظامی مشترک طی ماه‌های اخیر بوده که به گفته کارشناسان، بخشی از تلاش‌ها برای نشان‌دادن این موضوع به واشنگتن است که هرچند دو کشور هم‌پیمان نیستند، اما هیچ‌یک به تنهایی عمل نمی‌کند.

2024-10-14t071410z-228265414-rc2

در دیدار روز سه‌شنبه، ژانگ بار دیگر از بیانات شی و ولادیمیر پوتین استفاده کرد و خواستار «عمق و گسترش روابط نظامی بین دو کشور، حفظ حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه هر یک و به طور مشترک، حفاظت از صلح و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای» شد.

بلووسوف همچنین در روز قبل با دونگ جون، وزیر دفاع چین که در سلسله‌مراتب نظامی چین زیر ژانگ قرار دارد، گفت‌وگو کرد. سفر وزیر دفاع روسیه پیش از سفر هفته آینده شی جین‌پینگ به کازان روسیه برای شرکت در اجلاس گروه اقتصادی بریکس انجام گرفت.

وزارت امور خارجه چین هنوز سفر شی را تأیید نکرده، اما کرملین در ماه گذشته از قول وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت که حضور رهبر چین تأیید شده است. این سفر دومین سفر شی به روسیه از زمان حمله پوتین به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و پنجمین دیدار روی در روی با پوتین در همین مدت خواهد بود.

دیپلماسی منظم سطح بالا و افزایش هماهنگی امنیتی بین چین و روسیه تحت نظارت دقیق ایالات متحده و متحدانش قرار دارد که پکن را به تسهیل جنگ روسیه از طریق تأمین کالاهای دومنظوره مانند ابزارهای ماشینی و میکروالکترونیک متهم کرده‌اند.

گشت‌های مشترک

پکن از آنچه «تجارت عادی» خود با روسیه می‌خواند دفاع کرده و ادعای بی‌طرفی در این درگیری را دارد. دو کشور در سال گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای از تجارت دست یافتند، در حالی که چین به عنوان یک شریان اقتصادی کلیدی برای روسیه که تحت تحریم‌های بین‌المللی ناشی از جنگ قرار دارد، ظهور کرده است.

طی هفته‌های اخیر، گاردهای ساحلی چین و روسیه آنچه را که پکن به عنوان اولین گشت مشترک خود در اقیانوس قطب شمال توصیف کرده، انجام دادند، در حالی که ناوهای آن‌ها به طور جداگانه در شمال غربی اقیانوس آرام رزمایش‌های جنگ زیرآبی انجام دادند. این گشت‌ها پس از مجموعه‌ای از رزمایش‌های مشترک در تابستان، از جمله در نزدیکی آلاسکا انجام گرفت؛ جایی که نیروهای ایالات متحده و کانادا برای اولین‌بار بمب‌افکن‌های روسی و چینی را در کنار هم رهگیری کردند. آن‌ها همچنین در دریای چین جنوبی، یک آبراه حیاتی که پکن ادعای مالکیت کامل بر آن را دارد و تنش‌های ژئوپولیتیکی در آن سریعاً روی به افزایش است، به گشت‌زنی مشترک پرداختند.

ورود بلووسوف به پکن در روز دوشنبه همزمان با پرواز تعداد بی‌سابقه‌ای از جت‌های جنگی و سایر هواپیماهای جنگی چین در اطراف تایوان در حین رزمایش‌های نظامی بزرگ‌مقیاس بود. چین اعلام کرد که این رزمایش‌ها «هشداری جدی» به آنچه «نیروهای طرفدار استقلال» در تایوان توصیف می‌کند، انجام شده است. این تمرینات چند روز پس از سخنرانی لای چینگ‌تِه، رئیس‌جمهور جدید تایوان که قول داد حاکمیت تایوان را در برابر چالش‌های پکن حفظ کند، انجام شد. پکن این دموکراسی خودگردان را متعلق به خود می‌داند.