به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه «طرح پیروزی» خود را به اتحادیه اروپا و ناتو ارائه کرد و از غرب قول ادامه حمایت را دریافت کرد، اما از سوی متحدان کلیدی درخواست او برای دعوت فوری به عضویت در ناتو تأیید نشد.

زلنسکی گفت که حامیان اوکراین مرتکب «اشتباه بزرگ» خواهند شد و روسیه را تقویت خواهند کرد اگر از این طرح حمایت نکنند، طرحی که همچنین خواستار تسلیحات بیشتر و مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به عمق روسیه است.

به گزارش رویترز، زلنسکی که در بروکسل در برهه‌ای حساس در نبرد اوکراین علیه تهاجم مسکو با رهبران اروپایی دیدار می‌کرد، در نشست سران اتحادیه اروپا گفت که این طرح ضربه «قاطعی» به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وارد می‌کند.

زلنسکی گفت: «پوتین باید به قدرت ما احترام بگذارد نه اینکه جهان آزاد از تهدیدهای او بلرزد.»

در مقر ناتو، مارک روته، دبیر کل ناتو به زلنسکی اطمینان داد که به ائتلاف نظامی غربی خواهد پیوست - با تکرار یک تعهد دیرینه - اما از درخواست برای دعوت فوری حمایت نکرد.

او که در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار زلنسکی ایستاده بود، گفت: «اوکراین در ناتو خواهد بود. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ما مطمئن خواهیم شد که اوکراین همه چیزهایی را که برای پیروزی نیاز دارد، در اختیار دارد.»

زمانی که زلنسکی اعلام کرد اگر شرکای آن اتحاد خود را حفظ کنند، اوکراین شکست نخواهد خورد، روته حرفش را قطع کرد و اعلام کرد: «و ما این اتحاد را از دست نخواهیم داد. شما می‌توانید روی آن حساب کنید.»

او افزود: «و پیام امروز من به ولادیمیر پوتین این است که اگر او فکر می‌کند ما این کار را خواهیم کرد، اشتباه می‌کند.»

زلنسکی در حالی طرح خود را به متحدان اوکراین ارائه می‌کند که نیروهای مسکو در شرق در حال پیشروی هستند، زمستانی تیره و تار با قطع برق در پیش است و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده عدم اطمینان در مورد آینده حمایت غرب را ایجاد کرده است.

photo_2024-10-18_12-50-51

پیام به پوتین

پوتین عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را دلیلی برای تهاجم عنوان کرده است.

اما ناتو گفته است که اوکراین نمی‌تواند در زمان جنگ به آن بپیوندد زیرا این امر ائتلاف را مستقیماً با روسیه وارد درگیری می‌کند. چندین عضو کلیدی، مانند ایالات متحده و آلمان، به ویژه در مورد صدور دعوت نامه عضویت محتاط بوده‌اند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پاسخ به سوالی درباره برنامه زلنسکی هنگام ورود به نشست اتحادیه اروپا گفت: «شما موضع آلمان را در مورد مسائل مربوطه می‌دانید. این موضع تغییر نخواهد کرد.»

روسیه روز چهارشنبه طرح زلنسکی را محکوم کرد و گفت که او در تلاش است ناتو را وارد درگیری مستقیم با مسکو کند.

زلنسکی استدلال کرده است که ناتو می‌تواند اکنون به طور رسمی از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کند، حتی اگر عضویت بعدا اتفاق بیفتد.

شرایط در حال حاضر به این بستگی دارد که آیا قدرت غالب ناتو، واشنگتن، آماده تغییر موضع خود است یا خیر. آمریکا هیچ نشانه‌ای نشان نداده است که آماده انجام این کار است.

در همین حال جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا، این طرح را مبنایی برای گفتگو توصیف کرد و گفت که لندن خواهان موفقیت آن است.

او در مقر ناتو به خبرنگاران گفت: «این مبنایی برای استفاده از نوع حمایتی است که اوکراین اکنون، در هفته‌های باقی‌مانده سال جاری و همچنین در دوره پیش رو به آن نیاز دارد.»

photo_2024-10-18_12-50-46

برخی از نزدیکترین متحدان کیف در کشورهای بالتیک از ابتکار زلنسکی حمایت کردند. وزیر دفاع لیتوانی، لوریناس کاسیوناس، از درخواست ویژه برای عضویت فوری در ناتو حمایت کرد.

کاسیوناس گفت: «دعوت اولین مرحله است، اما یک برگشت ناپذیری واقعی است، نقطه‌ای بدون بازگشت.»

طرح زلنسکی همچنین خواستار یک «بسته بازدارندگی استراتژیک غیرهسته‌ای جامع» در اوکراین برای محافظت در برابر تهدیدات روسیه است که او جزئیات آن را اعلام نکرده است.

علاوه بر این، به غرب نقشی در توسعه منابع معدنی طبیعی اوکراین ارائه می‌کند و پیشنهاد می‌کند که نیروهای اوکراینی جایگزین برخی از نیروهای آمریکایی در اروپا شوند.