به گزارش اکوایران، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور در حال آزمایش آمادگی رزمی واحدی مجهز به موشک‌های قاره‌پیمای «یارس» در منطقه شمال غربی مسکو است.

به نوشته رویترز، موشک یارس که هم می‌تواند در سیلوها قرار گرفته و هم بر روی پرتابگرهای متحرک نصب شود، بردی تا ۱۱ هزار کیلومتر دارد و قادر است چندین کلاهک هسته‌ای را حمل کند. امسال روسیه چندین رزمایش هسته‌ای انجام داده که تحلیلگران امنیتی آن‌ها را سیگنال‌هایی برای بازداشتن غرب از مداخله بیشتر در جنگ اوکراین تلقی می‌کنند.

آخرین آزمایش در همان هفته‌ای انجام می‌شود که ناتو رزمایش‌های سالانه هسته‌ای خود را برگزار کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز از «طرح پیروزی» خود پرده برداشت. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه گذشته اعلام کرد که مسکو فهرست سناریوهایی را که می‌تواند استفاده از تسلیحات هسته‌ای را به دنبال داشته باشد، گسترش داده و در واقع، آستانه استفاده از این سلاح‌ها را کاهش داده است. کی‌یف مسکو را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم می‌کند.

در آخرین آزمایش، یکی از واحدها موشک‌های یارس را در منطقه تِوِر و در پوشش استتار تا مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر جابجا خواهد کرد و آن‌ها را در برابر حملات هوایی و گروه‌های خرابکاری دشمن محافظت کند.

پیشتر در ماه جولای، مسکو دو دور رزمایش مربوط به واحدهای موشکی یارس انجام داده بود. همچنین امسال سه مجموعه رزمایش برای آزمایش آمادگی پرتاب موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی که برد کوتاه‌تر و قدرت انفجاری کمتری نسبت به موشک‌های استراتژیک قاره‌پیما دارند، برگزار کرده است. 

در جریان جنگ، پوتین بارها یادآوری کرده که روسیه بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد، اما اصرار داشته که برای دستیابی به پیروزی در اوکراین نیازی به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیست.