به گزارش اکوایران، سه منبع آگاه به سی‌ا‌ن‌ان گفته‌اند ایالات متحده در حال تحقیق در مورد افشای اسناد محرمانه  در مورد برنامه‌های اسرائیل برای حمله علیه جمهوری اسلامی ایران است. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت این افشاگری «عمیقا نگران کننده است.»

این اسناد تحت عنوان فوق محرمانه طبقه‌بندی شده‌اند و تنها اعضای اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز، شامل پنج کشور نیوزیلند، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا، می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند.

این اسناد محرمانه که تاریخ آنها ۲۴ و ۲۵ مهر است، شامل جزییات چگونگی آماده شدن اسرائیل برای این حمله، از جمله نقل ‌و انتقال مهمات، رزمایش‌های نیروی هوایی اسرائیل و استفاده از موشک‌های هوا به زمین در این مانورها و نیز مهیا شدن اسرائیل برای واکنش احتمالی جمهوری اسلامی ایران است.

سند دیگری که منبع آن آژانس امنیت ملی است، تمرین‌های نیروی هوایی اسرائیل شامل موشک‌های هوا به زمین، که همچنین تصور می‌شود در آماده‌سازی برای حمله به ایران باشد، را تشریح می‌کند.

خبر مرتبط
جزئیات اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران لو رفت؟/ اختلال عمدی در برنامه تل‌آویو؟

اکوایران، یک کانال تلگرامی مدعی افشای اطلاعات آمریکایی در مورد طرح‌های حمله احتمالی اسرائیل شد.

یک مقام آمریکایی گفت که تحقیقات در حال بررسی است که چه کسی به سند ادعایی پنتاگون دسترسی داشته است. هر گونه افشاگری به طور خودکار تحقیقات اف‌بی‌آی را در کنار پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آغاز می‌کند.

این افشای اطلاعات در لحظه‌ای بسیار حساس در روابط آمریکا و اسرائیل رخ می‌دهد و احتمالاً اسرائیلی‌ها را که برای حمله به جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله موشکی در اول اکتبر آماده می‌شوند، خشمگین می‌کند.

یکی از اسناد همچنین حاکی از چیزی است که اسرائیل همیشه آن را رد کرده است: اسرائیل دارای سلاح هسته‌ای است. این سند می‌گوید که ایالات متحده هیچ نشانه‌ای مبنی بر برنامه‌ریزی اسرائیل برای استفاده از سلاح هسته‌ا‌ی علیه ایران ندیده است.

میک مولروی، معاون سابق وزیر دفاع در امور خاورمیانه و افسر بازنشسته سیا، گفت: «اگر درست باشد که طرح‌های تاکتیکی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران در اول اکتبر فاش شده است، این یک رخنه جدی است». مولروی افزود: «هماهنگی آینده بین ایالات متحده و اسرائیل نیز ممکن است به چالش کشیده شود. اعتماد یک جزء کلیدی در رابطه است و بسته به نحوه افشای آن، اعتماد ممکن است از بین برود.»

آمریکا اسراییل

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: «این دو سند بد هستند، اما وحشتناک نیستند. نگرانی این است که آیا اسناد بیشتری وجود دارد یا نه.»

مشخص نیست که این اسناد چگونه علنی شده‌اند و اینکه آیا آنها هک شده‌اند یا عمدا فاش شده‌اند.

ایالات متحده در حال حاضر در مورد کمپین‌های هکری جمهوری اسلامی ایران در حالت آماده باش قرار دارد. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در ماه اوت گفتند که ایران اسناد مربوط به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را هک کرده است. اکسیوس اولین بار در مورد اسناد فاش شده روز شنبه گزارش داد. اگر چه برخی منشأ افشای اطلاعات را عملیات هکری می‌دانند، برخی منابع اسرائیلی را هم انگشت اتهام را به سوی واشنگتن گرفته و آن را اقدامی عامدانه از سوی آمریکایی‌ها تلقی می‌کنند که خواستار تعویق هر گونه اقدامی به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده هستند.

سال گذشته نیز، انتشار اطلاعات بسیار محرمانه در رسانه اجتماعی دیسکورد، روابط ایالات متحده با متحدان و شرکا از جمله کره جنوبی و اوکراین را متشنج کرد.