به گزارش اکوایران، به گفته دو منبع حماس، این گروه در حال حرکت به سمت تعیین یک کمیته حاکم مستقر در دوحه به جای یک جانشین منفرد برای یحیی سنوار، رهبر فقید این گروه است که هفته گذشته توسط نظامیان اسرائیلی ترور شد.

یک منبع آگاه از این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: «رویکرد رهبری حماس این است که جانشینی برای رهبر فقید، شهید یحیی سنوار، تا انتخابات بعدی آنها که قرار است در ماه مارس برگزار شود، تعیین نکند.»

این منبع افزود که کمیته‌ای پنج نفره که در ماه اوت در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی در تهران تشکیل شد، رهبری این گروه را برعهده خواهد گرفت.

این کمیته به منظور تسهیل در تصمیم‌گیری با توجه به دشواری برقراری ارتباط با سنوار در غزه قبل از مرگ او تشکیل شد.

سنوار در سال 2017 به عنوان رهبر نظامی گروه در غزه منصوب شد و پس از ترور هنیه در ماه ژوئیه به رهبری کلی حماس رسید.

یحیی سنوار

این منبع گفت: «این کمیته متشکل از نمایندگان دو سرزمین فلسطینی و آورگان، یعنی خلیل الحیه برای غزه، ظاهر جبارین برای کرانه باختری و خالد مشعل برای فلسطینیان خارج از کشور است.»

گروه همچنین شامل محمد درویش رئیس شورای مشورتی حماس و دبیر دفتر سیاسی است که به دلایل امنیتی هرگز شناسایی نشده است. تمامی اعضای فعلی کمیته در قطر مستقر هستند.

به گفته این منبع، این کمیته وظیفه دارد «حرکت جنبش را در زمان جنگ و شرایط استثنایی و همچنین برنامه‌های آینده آن» را اداره کند. او افزود که این کمیته مجاز به «تصمیم گیری استراتژیک» است.

منبع دیگری از این گروه گفت که رهبری حماس در مورد پیشنهاد تعیین رهبر سیاسی «در داخل» بدون اعلام نام، گفتگو کرده است. اما او افزود، رهبران ترجیح دادند از طریق کمیته حکومت کنند.

سنوار، پس از گذشت بیش از یک سال از جنگ ویرانگر در این منطقه که با حمله حماس در 7 اکتبر آغاز شد، روز چهارشنبه توسط نیروهای اسرائیلی در جنوب غزه کشته شد.