به گزارش اکوایران، اسناد فوق محرمانه افشا شده دولت آمریکا نشان می‌دهد که ایالات متحده قصد داشت استفاده اسرائیل از پهپادهای رادارگریز محرمانه‌ای که می‌توانند بر فراز ایران پرواز کنند را با انگلیس در میان بگذارد.

به نوشته میدل‌ایست آی، پنج‌شنبه گذشته، دو سند اطلاعاتی بسیار محرمانه ایالات متحده که جزئیات آمادگی‌های اسرائیل برای اقدام علیه ایران را نشان می‌داد، در کانال تلگرامی به نام «ناظر خاورمیانه» افشا شد. پنتاگون از آن زمان تائید نکرده که این اسناد معتبر هستند یا خیر.

سربرگ این اسناد نشان می‌دهد که توسط آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی (NGA) تهیه شده‌اند، که خود را «ترکیبی منحصر به فرد از آژانس اطلاعاتی و سازمان پشتیبانی رزمی» توصیف می‌کند.

این اسناد نشان می‌دهد که اسرائیل موشک‌هایش را جابه‌جا کرده و تمرین‌های هوایی برگزار کرده است و بیان می‌کند که این آمادگی‌ها «تقریباً مطمئناً برای حمله به ایران است».

برخی از این اسناد دارای علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهد می‌توان آن‌ها را با گروه «پنج چشم» به اشتراک گذاشت، اتحاد بین سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند.

با این حال، بخش دیگری از این اطلاعات که فقط مختص دولت آمریکا و انگلیس است، می‌گوید که اسرائیل از یک پهپاد تجسسی بدون سرنشین دوربرد استفاده کرده که قادر است به طور مخفیانه بر فراز ایران و سایر نقاط خاورمیانه پرواز کند.

این یک پهپاد «مخفی» به نام RA-01 است که پیش  از این به طور عمومی شناخته شده نبود.

یکی از اسناد «فعالیت مخفیانه پرواز پهپاد در فرودگاه رامون [در اسرائیل] از 15 تا 16 اکتبر» را ثبت کرده است.

بر اساس این سند، نیروی هوایی اسرائیل «صفحه آشیانه عملیات RA-01 و دروازه منطقه عملیاتی RA-01 را باز کرد» که نشان می‌دهد یک فروند هواپیمای RA-01 در 15 اکتبر «در حال رفتن یا بازگشت از منطقه عملیاتی» بوده است.

در همین حال، سند محرمانه دیگر حاکی از آن است که ارتش اسرائیل «در 16 اکتبر به عملیات پنهانی پهپادی ادامه داده است».

در این سند آمده است که «پهپادهای مخفی اسرائیل امکان نظارت دوربرد و پنهانی را بر ایران و سراسر منطقه فراهم می‌کنند».

این اولین باری است که اطلاعاتی از این پهپاد رادارگریز علنی می‌شود و ظاهرا نشان می‌دهد که اسرائیل توانایی پرواز پهپادهای رادارگریز را بر فراز ایران و سایر نقاط خاورمیانه دارد، هرچند مشخص نیست که آیا این کار انجام شده است یا خیر.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که ایالات متحده قصد داشت جزئیات مربوط به این پهپادها را با بریتانیا به اشتراک بگذارد اما نه با سایر اعضای پنج چشم.

با این حال، مشخص نیست که آیا این اطلاعات پیش از افشا شدن، با لندن به اشتراک گذاشته شده است یا خیر.

کمک نظامی انگلیس به اسرائیل

پس از افشای اسناد محرمانه، دیلی میل به نقل از یک منبع ارشد اطلاعاتی بریتانیا نوشت: «در کل جامعه پنج چشم، انگلیس نقش پیشرو را در ارائه پشتیبانی اطلاعاتی در خاورمیانه دارد».

این منبع اطلاعاتی گفت: «این درز اطلاعات نشان می‌دهد که ایالات متحده از ماهواره‌ها برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی اسرائیل و آمادگی برای هرگونه حمله متقابل علیه ایران استفاده می‌کند... باید این سؤال مطرح شود که چه اطلاعات دیگری به خطر افتاده است.»

در یکی از این اسناد آمده است: «ما نمی‌توانیم به طور قطعی مقیاس و دامنه حمله به ایران را پیش‌بینی کنیم.»

با این حال، خاطرنشان می‌کند: «ما نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اسرائیل قصد استفاده از سلاح هسته‌ای دارد را مشاهده نکرده‌ایم.»

در همین حال، دولت بریتانیا خواستار کاهش تنش در منطقه شده است، اگرچه همچنان به کمک نظامی به اسرائیل ادامه می‌دهد.

داده‌های ردیابی هواپیما نشان می‌دهد که پروازهای نظارتی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس (RAF) به طور منظم بر فراز غزه انجام می‌شود.

پروازها از یک پایگاه بریتانیایی در قبرس انجام می‌شود و هدف اعلامی آن‌ها کمک به اسرائیل برای یافتن اسرای اسرائیلی در دست حماس است.