به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه خبر دادند که قرار است بیل برنز، مدیر سازمان سی‌آی‌اِی آخر این هفته به دوحه برود تا با همتایان قطری، مصری و اسرائیلی خود درباره توافق آزادی اسرا و آتش‌بس در غزه گفتگو کند.

به نوشته اکسیوس، این اولین دیدار بین اسرائیل و میانجی‌ها پس از بیش از دو ماه بن‌بست در مذاکرات و عدم گفتگوهای معنادار بین طرف‌ها خواهد بود. اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی  مدعی‌اند که ترور یحیی سنوار، رهبر حماس فرصتی برای از سر گیری مذاکرات درباره توافق آزادی ۱۰۱ اسیر باقی‌مانده در دست حماس و ایجاد آتش‌بس غزه فراهم کرده است.

خلیل الحیه، مذاکره‌کننده ارشد حماس که معاون سنوار بود، در دوحه حضور دارد و انتظار می‌رود میانجی‌های قطری و مصری او را در مورد گفتگوهای پایان هفته مطلع کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر این کشور در دوحه دیدار کرد و درباره تلاش‌های جدید برای تأمین یک توافق گفتگو داشت.

در کنفرانس خبری بعد از این دیدار، بلینکن گفت که مذاکره‌کنندگان ایالات متحده، قطر، مصر و اسرائیل طی روزهای آینده برای بحث درباره توافق آزادی اسرا و آتش‌بس ملاقات خواهند کرد. نخست‌وزیر قطر افزود که این جلسه در دوحه برگزار خواهد شد.

یک منبع آگاه از جلسه گفت که انتظار می‌رود مدیر سی‌آی‌اِی، نخست‌وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد و حسن رشاد، مدیر جدید دستگاه اطلاعاتی مصر در این جلسه شرکت کنند.

نخست‌وزیر قطر گفت که طی روزهای اخیر و پس از ترور سنوار به دست نیروهای اسرائیلی، با مقامات حماس در دوحه ملاقات داشته و درباره امکان از سرگیری مذاکرات بحث کرده است. او افزود که مواضع نمایندگان حماس مشابه مواضعی بود که آن‌ها در ماه آگوست به صورت مکتوب ارائه داده بودند.

مدیر جدید دستگاه اطلاعاتی مصر و رونن بار، رئیس شین‌بت اسرائیل در اوایل این هفته با هم دیدار داشته و درباره ایده‌ای برای یک توافق «کوچک» درباره اسرا و آتش‌بس که می‌تواند مذاکرات بر سر یک توافق گسترده‌تر را میسر کند، بحث کردند. به گفته مقامات اسرائیلی، این ایده شامل آزادی تعداد کمی از اسرای در دست حماس به ازای حدود دو هفته آتش‌بس و افزایش کمک‌های انسانی است.

نخست‌وزیر قطر گفت که روز پنجشنبه، میانجی‌های مصری با نمایندگان حماس در قاهره ملاقات می‌کنند. او خاطرنشان کرد: «ما با مصر در هر ابتکاری به طور نزدیک هماهنگ هستیم. امیدواریم که گفتگوهای امروز نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد».

روز سه‌شنبه، بلینکن به خانواده‌های اسرای اسرائیلی‌آمریکایی که در دست حماس هستند، گفت که فکر می‌کند «توافق کوچک» ایده‌ای است که ارزش بررسی دارد. وزیر خارجه آمریکا همچنین در دوحه خاطرنشان کرد: «ما در حال بررسی گزینه‌های مختلف با شرکای قطری و مصری خود هستیم. نمی‌دانیم آیا حماس آماده تعامل است یا نه. پیش‌بینی می‌کنم طی روزهای آینده اطلاعات بیشتری به دست آوریم. سؤال اساسی این بوده که آیا حماس جدی است؟ امیدوارم حالا ذهن آن‌ها متمرکز شود و بتوانیم به توافق برسیم».