به گزارش اکوایران، سرویس اطلاعات نظامی اوکراین روز پنجشنبه (3 آبان) اعلام کرد که نخستین واحدهای نظامی کره شمالی که در روسیه آموزش دیده‌اند، در منطقه کورسک، منطقه مرزی روسیه، جایی که نیروهای اوکراینی در ماه آگوست تهاجم بزرگی را در آنجا انجام دادند، مستقر شدند.

به نوشته رویترز، کرملین پیش از این گزارش‌های مربوط به استقرار نیروهای کره شمالی را «اخبار جعلی» خوانده بود، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه گفت که این مسئله مرتبط با مسکو است که چگونه پیمان مشارکت با پیونگ‌یانگ را اجرا کند. پوتین انکار نکرد که نیروهای کره شمالی در حال حاضر در روسیه هستند.

سازمان اطلاعات اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد اولین یگان‌های ارتش کره شمالی که در پایگاه‌های آموزشی شرق روسیه آموزش دیده‌اند، وارد منطقه جنگی روسیه و اوکراین شده‌اند و در 23 اکتبر نیز حضور آن‌ها در منطقه کورسک ثبت شد.

در این بیانیه همچنین آمده که در مجموع حدود 12 هزار سرباز کره شمالی از جمله 500 افسر و سه ژنرال در روسیه حضور داشته‌اند و آموزش در پنج پایگاه نظامی در حال انجام است.

به گفته آژانس اطلاعاتی اوکراین، یونس بیک یوکوروف، معاون وزیر دفاع روسیه، مسئول نظارت بر آموزش نظامیان کره شمالی است.

اوکراین پیش‌تر از متحدان خود خواسته بود تا با اعمال تحریم‌های جدید و انزوای بیشتر پیونگ‌یانگ، قاطعانه به دخالت کره شمالی در جنگ پاسخ دهند.

روز چهارشنبه، ایالات متحده اعلام کرد که شواهدی را دیده است که نشان می‌دهد کره شمالی 3 هزار سرباز را برای استقرار احتمالی در اوکراین به روسیه اعزام کرده است.

سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی نیز اعلام کرد که کره شمالی 3 هزار سرباز از جمله نیروهای ویژه را برای آموزش و سازگاری در پایگاه‌های نظامی به خاور دور روسیه فرستاده است تا احتمالا برای نبرد در جنگ مستقر شوند.

روابط مسکو و پیونگ‌یانگ پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و امضای قرارداد مشارکت استراتژیک جامع در ژوئن، تقویت شده است.

پوتین گفته است که این معاهده شامل یک بند کمک متقابل برای هر طرف برای کمک به طرف مقابل در دفع تجاوز خارجی است.

کی‌یف و متحدان غربی آن می‌گویند کره شمالی موشک‌های بالستیک و مهمات را برای جنگ در اوکراین به روسیه رسانده است. پیونگ‌یانگ این موضوع را رد کرده است.