به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه (3 آبان) در پاسخ به این سوال که در صورت حمله اسرائیل، مسکو از ایران حمایت خواهد کرد، گفت: «روسیه علاقه‌ای به تشدید درگیری در خاورمیانه ندارد.»

به نوشته سی‌ان‌ان، پوتین گفت ما در مورد آنچه در منطقه رخ می‌دهد بسیار نگران هستیم و روسیه علاقه‌ای به تشدید درگیری ندارد. پوتین در یک کنفرانس خبری در اجلاس بریکس در کازان روسیه اعلام کرد: «ما از این امر از نظر استراتژیک چیزی به دست نخواهیم آورد، ما فقط شاهد مشکلات اضافی خواهیم بود.»

به گفته پوتین، مسکو با ایران در تماس است، اما بر سازش و دیپلماسی متمرکز است و روسیه نقش خود را ایجاد شرایط برای حل و فصل مسائل از طریق سازش‌های متقابل می‌داند.

پوتین مدت‌هاست که روسیه را به‌عنوان یک میانجی بی‌طرف احتمالی در خاورمیانه معرفی می‌کند که قادر به همکاری با اسرائیل و همسایگان منطقه‌ای است. رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد که اسرائیل در اکتبر سال گذشته متحمل یک حمله تروریستی شد، بنابراین ما باید با آرامش از آن عبور کنیم.

رهبر روسیه افزود: «ما باید همه شرایط را به دقت تحلیل کنیم، اما نباید از پاسخ‌های نامتناسب به چنین حملات تروریستی چشم پوشی کنیم.»

ناظران می‌گویند پوتین و مقامات او از درگیری در خاورمیانه استفاده می‌کنند تا استدلال خود را برای یک نظم جهانی جدید تقویت کنند، بدون اینکه ایالات متحده در رأس آن باشد.

پوتین روز پنجشنبه گفت که راه خروج از مناقشه حذف علل اصلی این وضعیت است و علت اصلی فقدان یک کشور کامل فلسطین است.