به گزارش اکوایران، اسرائیل اوایل روز شنبه در تلافی حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران در اوایل این ماه، به سایت‌های نظامی در ایران حمله کرد.

ساعاتی بعد ارتش اسرائیل ادعا کرد که حملات را تمام کرده و به اهداف خود رسیده است و خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت که پاسخی ندهد. یک خبرگزاری نیمه رسمی ایران قول «واکنش متناسب» به اقدامات اسرائیل علیه تهران را داد.

به گزارش رویترز، رسانه‌های ایران از انفجارهای متعدد طی چند ساعت در پایتخت و در پایگاه‌های نظامی مجاور آن خبر دادند که اندکی پس از ساعت ۲ بامداد (۲۲۳۰ به وقت گرینویچ روز جمعه) آغاز شد. قبل از طلوع آفتاب، منابع مختلف اعلام کردند که سه موج حمله تکمیل شده و عملیات به پایان رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور با موفقیت با حملات اسرائیل به اهداف نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام با «خسارات محدود» به برخی نقاط مقابله کرد.

با تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله از ماه گذشته، از جمله حملات هوایی به بیروت، پایتخت لبنان و عملیات زمینی، و همچنین جنگ یک ساله آن در غزه، ترس از کشیده شدن ایران و ایالات متحده به یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

یک مقام آمریکایی گفت که اهداف شامل زیرساخت‌های انرژی یا تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود که واشنگتن، حامی اصلی و تامین کننده تسلیحات اسرائیل، از حمله به سایت‌‌های هسته‌ای تهران حمایت نخواهد کرد و گفته بود که اسرائیل باید جایگزینی برای حمله به میادین نفتی ایران در نظر بگیرد.

مقامات ایرانی بارها به اسرائیل نسبت به هرگونه حمله هشدار دادند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به هر گونه تجاوزی پاسخ دهد و شکی نیست که اسرائیل در برابر هر اقدامی با واکنش متناسب مواجه خواهد شد.»

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که «حملات هدفمند و متناسب» اسرائیل باید پایانی برای تبادل آتش مستقیم بین دو طرف باشد، اما ایالات متحده کاملا آماده است تا در صورت انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی، بار دیگر از اسرائیل دفاع کند.

ایالات متحده پیش از حملات از آن‌ها آگاه شد

ویدئوهای منتشر شده توسط رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که پدافند هوایی به طور مداوم به سمت پرتابه‌های ظاهراً وارده در مرکز تهران شلیک می‌کند، بدون اینکه گفته شود کدام سایت‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مورد حمله قرار گرفته‌ آسیبی ندیده است و اعلام کرده است که ایران پروازهای خود را از ساعت 9 صبح پس از تعلیق به دلیل حمله اسرائیل از سر می‌گیرد. خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد که عراق نیز پروازهای خود را از سر گرفته است.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که اسرائیل بامداد روز شنبه با حملات هوایی برخی از پایگاه‌های نظامی در بخش‌های مرکزی و جنوبی سوریه را هدف قرار داد. اسرائیل حمله به سوریه را تایید نکرده است.

به گفته اسرائیل، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و دیگر مقامات امنیتی از نزدیک عملیات را در مرکز فرماندهی و کنترل ارتش در تل آویو دنبال کردند.

گالانت مدت کوتاهی پس از آغاز حملات اسرائیل با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرد. پنتاگون گفت، آستین بر موضع قوی ایالات متحده برای دفاع از پرسنل ایالات متحده، اسرائیل و شرکای آن در سراسر منطقه تاکید کرد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که اسرائیل قبل از حمله به ایالات متحده اطلاع داده بود، اما واشنگتن در این عملیات دخالتی نداشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در خاورمیانه به دلیل تلاشی دیگر برای میانجیگری یک توافق اتشث حضور داشت، روز چهارشنبه گفت که انتقام‌جویی اسرائیل نباید به تشدید تنش منجر شود.

عربستان سعودی حمله به ایران را به دلیل «نقض حاکمیت این کشور» و قوانین بین‌المللی محکوم کرد. این بیانیه از همه طرف‌ها خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای کاهش تنش و پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه اقدام کنند.

ایالات متحده به نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه اطمینان داده است که در صورت انجام ضدحمله تهران، در دفاع از آن کمک خواهد کرد. این شامل تصمیم بایدن برای انتقال سامانه دفاع ضد موشکی تاد ارتش آمریکا به اسرائیل همراه با حدود 100 سرباز آمریکایی برای عملیاتی کردن آنها بود.