به گزارش اکوایران، تعدادی از کشورهای عربی حملات اسرائیل به ایران را محکوم کرده‌اند که نشان‌دهنده نگرانی‌ها نسبت به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه است.

به نوشته سی‌ان‌ان، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی، بدون ذکر نام اسرائیل، «نگرانی عمیق» خود را از ادامه تشدید وضعیت ابراز کرده است. عربستان سعودی، یک قدرت منطقه‌ای و دشمن تاریخی ایران نیز نامی از اسرائیل نبرد اما «هدف‌گیری نظامی» ایران را «نقض حاکمیت» این کشور و تخلف از قوانین بین‌المللی خواند و آن را محکوم کرد.

قطر و کویت به طور جداگانه حملات اسرائیل را محکوم کردند و مصر نیز نگرانی عمیق خود را از تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز داشت.

کشورهای عربی خلیج فارس متحد آمریکا، مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند، طی سال‌های اخیر سیاست‌های خارجی خود را از درگیری به سمت منافع اقتصادی خود تغییر داده‌اند. این اقدام باعث شد که آن‌ها روابط خود را با دشمنان سابق مانند ایران ترمیم کنند.

انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات در پلتفرم اکس نوشت: «پس از بیش از یک سال درگیری‌های نظامی و عواقب انسانی و سیاسی ناگوار آن، منطقه نیاز به مسیر متفاوتی دارد که به کارهای دیپلماتیک و راه‌حل‌های سیاسی اولویت بدهد و به سمت کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها در راستای ایجاد کانال‌های ارتباطی و گفت‌وگو پیش برود».

کشورهای خاورمیانه که از قدیم، ایران را رقیب اصلی منطقه‌ای خود می‌دیدند، تصمیم به برقراری دیپلماسی فشرده با جمهوری اسلامی پیش از حملات اسرائیل گرفتند.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در ماه گذشته به کشورهای مختلف خاورمیانه سفر کرده و با رهبران منطقه دیدار کرده است. چند روز قبل از حمله اسرائیل، عراقچی گفت که از چند کشور منطقه تضمین‌هایی دریافت کرده که حریم هوایی آن‌ها توسط اسرائیل برای حمله استفاده نخواهد شد.