به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس کوتاه‌مدت با حماس در نوار غزه را رد کرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر این پیشنهاد را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در قاهره پایتخت این کشور گفت: «ما پیشنهاد آتش‌بس دو روزه در نوار غزه را دادیم تا چهار اسیر اسرائیلی را با تعدادی اسیر فلسطینی مبادله کنیم و سپس مذاکراتی برای تبدیل آتش‌بس به آتش‌بس دائمی طی 10 روز انجام شود.»

به گزارش کانال 12 اسرائیل، علیرغم حمایت بیشتر وزرای اسرائیل از پیشنهاد مصر، تل‌آویو به دلیل مخالفت نتانیاهو که تاکید کرد «مذاکرات فقط زیر آتش خواهد بود»، این توافق را رد کرد.

این کانال تایید کرد که نهاد امنیتی اسرائیل نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است.

اسرائیل تخمین می‌زند که حدود 101 نفر از شهروندانش هنوز در اسارت گروه فلسطینی حماس در غزه هستند. این نگرانی وجود دارد که برخی از آنها ممکن است در حملات هوایی بی‌رویه اسرائیل در سراسر منطقه کشته شده باشند.

تلاش‌های ایالات متحده، مصر و قطر برای تضمین آتش‌بس و تسهیل مبادله زندانیان بین اسرائیل و حماس تاکنون ناموفق بوده است و نتانیاهو از بررسی پایان درگیری‌ها خودداری کرده است.

ارتش اسرائیل از زمان تهاجم حماس در اکتبر گذشته، به رغم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری شده بود، به حمله ویرانگر به نوار غزه ادامه داده است.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، نزدیک به 43,000 نفر از آن زمان تاکنون کشته شده‌اند که بیشتر آنها زنان و کودکان بوده و بیش از 100,000 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یورش اسرائیل تقریباً کل جمعیت این سرزمین را در میان محاصره مداوم که به کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو منجر شده است، آواره کرده است.

اسرائیل همچنین به دلیل اقدامات خود در غزه با یک پرونده نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) مواجه است.

در همین شرایط، حسام بدران، عضو عالی‌رتبه دفتر سیاسی حماس در قطر همزمان با از سرگیری گفتگوهای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها اعلام کرد این گروه برای توافق با اسرائیل آماده است.

در بیانیه بدران آمده است: «مطالبات ما روشن است و حالا، یک توافق قابل دستیابی است. مشروط به اینکه نتانیاهو به مواردی که تا به حال بر سر آن‌ها موافقت شده، متعهد بماند.»

 مشخص نیست که آیا این بیانیه در واکنش به پیشنهاد آتش‌بس مصر مطرح شده است. پیش از این شبکه العربیه اعلام کرده بود که حماس به شرط برآورده شدن خواسته‌هایش در طرح توافق دوم ژوئیه درباره آزادی گروگان‌ها، آماده آتش‌بس است. حماس از اسرائیل می‌خواهد که آتش‌بس پیشنهادی مصر بخشی از یک توافق جامع آتش‌بس باشد.